Søg Garagen Hej Gæst! Register

Sådan vedligeholder du din scooter
#1
Jeg åbnede en anden tråd for et par dage siden så jeg nu kunne åbne denne, så førstegangs scooter-ejere som jeg selv kunne få nogle gode tips omkring hvordan man holder sin scooter pæn.

Anti-Rust (Tak til Corty)
Tectyl kan sprøjtes på diverse dele for at beskytte mod rust og stenslag, det danner et "klistret" lag. Tectyl kan fås som "klar" (svagt hvidt, til f.eks. sidespejl, forgaflen og fælge) og Sort (til f.eks. udstødning/støttefod/andre udsatte steder som gerne må blive malet sort). kan købes hos thansen fra 79 kr.

Tectyl kan også fåes "til hulrum". Medarbejderen i Thansen fortalte mig hvordan man bruger det, men har ik selv købt det endnu. Man skal finde en lille "dut" på stellet hvor der er hul i spidsen, skulle kunne findes ved at fjerne nogle skjold hist og pist(??), når du har fundet dutten hører der en lille slange med til tectylen som du sætter mellem dåsen og dutten, altså fylder du bare det her ind i stellet. når du kan se at det drypper ud diverse steder fra stellet skal du selvf. ikke putte mere i, så ellers bare lade det tørre. Dette skulle beskytte dit stel fra at ruste op indvendigt. Har personligt tænkt mig at gøre det når jeg engang finder ud af hvor den dut sidder henne.. hvis der er nogen der ved hvor det er på en listo, så del det venligst med os andre.


Smørelse (Tak til Stoiss)
"Jeg vil under alle omstændigheder anbefale at man giver boltene der holder udstødning/forrør på plads, enten en gang kobber eller zink fedt, også på en helt ny scooter.

Det er tit at de ikke får noget fra fabrikkens side, så når man engang skal skifte den ruste udstødning ud så har man allerede der sparet sig en del bøvl."
- Skrevet af Stoiss

(tilføjer gerne flere smørelse-tips hvis de kommer)


Vask af motor (Tak til Corty og Steen55)
Især hvis du har kørt på din scooter hele vinteren, kan det måske være en god idé at give din scooter det der svarer til en undervognsvask på bilen. Alt det jern har ikke godt af alt det salt som bliver spredt ud når der er frost grader.

En højtryksspuler kan bruges til at give motoren en tur for at fjerne diverse sand/salt/skidt der er blevet smid derop, men vær MEGET FORSIGTIG hvis du bruger en højtryksspuler. Hvis du ikke har 100% styr på det er det nok bedre at bruge en vandslange, og så skal du selvfølgelig stadigvæk tage den lidt med ro.
Corty: "maskinen er bygget til at køre i regn og slud, så den kan sagtens tåle vand."

Jeg ville nok skrue hele hjelmrummet af og så sprøjte nogenlunde kraftigt ned på motoren med en haveslange, og hvis det stadig er meget beskidt kan man jo lade det lufttørre en lille smule så det stadig er fugtigt men ikke helt sjasket til, og så give den er forsigtig tur med en nogenlunde blød langhåret børste (er lidt nemmere at komme i krogene med sådan en i stedet for bare et gammelt håndklæde.
sørg for at der kommer masser af luft ned til motoren i et stykke tid efter sådan en vask, så alt vandet fordamper fra især ledningssamlinger.



Er der andet jeg skal tilføje? synes ligesom ikke guiden er helt færdig endnu.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی


Beskeder i denne tråd
Sådan vedligeholder du din scooter - af Japper - 15-08-2006, 23:42
[Intet emne] - af david28 - 25-05-2007, 02:16

Forum spring: