Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tomos Quardro
#1
Så fik familien en knallert ( i nakken ) En Tomos quardro fra juli 2000 kørt af en ældre mand der havde haft den stående et par år uden at køre på den, da han havde fået dårlige ben, og ikke kunne starte den, det var vist også noget med karburatoren, sagde han.
Det viste sig at det var være end som så, stempel havde fuldstændig sat sig. Den så pæn og regulert ud, så jeg tog den for et symbolsk beløb.
Det var et stort arbejde at få cylinder af, da den var temmelig rusten, men det lykkedes til sidst. Cylinder og stempel var ikke noget pænt syn, men hvad være var, krumptaphus var fyldt med vand og benzin. Ny cylinder stempel og sikkert også krumtap, det bliver dyrt og besværligt, tænkte jeg, hvad kan gøres.
Startede med at skrabe rusten væk med en hobby kniv, og pudsede cylinder og stempel med en grydesvamp.

Det blev samlet med de gamle pakninger plus lidt flydende, karburator blev adskid og renset, den så nu ud til at være ok, ingen tilstoppet dysse eller andet, det fine filter i karburator ville nu også have opfanget det. Selv om cylinder var temmelig medtaget og arret af rust, var der nu alligevel god kromprition på den. Den fik lidt start spray jeg joggede på starteren og den sprang i gang, Tog en lille prøve tur, i forhold til hvor medtaget cylinder var lød motoren nu godt, den trak fint og topfarten var god, der kom dog nogle udsættere af og til, det tog jeg nu ikke så tungt, og tænkte at det nok bare var benzinen der var blevet lidt for gammel.
Efter en lille pause, kunne jeg ikke starte den igen, stod og trampede i et kvarter, men den var helt død, så jeg måtte trække hjem.

Hjemme blev tændrør taget ud for at se om der var gnist i det, det var der, den fik lidt start spray i cylinder på med tændrør, og prøve igen-hmm helt død, mærkeligt ikke engang et lille prut,
Den sidste procedyre blev gentaget nogle gange men uden resultat.
Da der var gnist tændrør udelukkede jeg at det kunne være en elektrisk fejl.
Da jeg havde brugt lidt flydende pakning ved montering af karburator tænkte jag, at et fnuller derfra måske havde sat sig fast i membranen, så af med den igen, benzinfilter blev også tjekket, men alt var i orden.
Mange tanker for gennem mit hoved, hvad kunne der være galt ? hov jeg havde da glemt at lukke for benzinen, kunne det være det, var den druknet, sikkert ikke, men jeg havde ikke andre ideer, så jeg lukkee for benzinen og gik i gang med at trampe på kickstarter, og pludselig kom der lidt liv i den, den hakkede og spruttede, og stoppede helt af og til, på sammen måde som var der en der stod og legede med stopknappen, ahaa en periodisk elektrisk fejl, samtlige stik og ledninger blev nu efterset, da jeg kom til tændrørshætten viste multimeter uendelig modstand!!
Fejlen var fundet, men hvordan den har kunne køre med det, er over min forstand.
[left]http://80.63.17.25/DAT/pic/group/TOMOS.JPG[/left]

Tekst rettet lidt Smil. JPS.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی


Beskeder i denne tråd
Tomos Quardro - af LETSINDIG - 10-05-2006, 22:39
[Intet emne] - af Lund - 18-05-2006, 15:32

Forum spring: