Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tråd vurdering:
  • 1 stemme(r) - 5 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sådan skifter du dyse på Listo 45 / Baotian / Giantco Sprint
#1
I denne guide vil jeg forklare så godt jeg kan, hvordan du skifter dysen på din Listo 45 scooter. Det er meget nemt og tager ikke mange minutter.
Du behøver ingen kendskab til scooter, mekanik eller ligende for at kunne omdyse din Listo.

Du skal bruge følgende værktøj for at skifte dysen:
Skruetrækker - stjerne
Skruetrækker - flad (lige kærv)
Topnøgle str. 10

Det kan være en god idé lige at lukke alt benzinen ud af svømmerhuset i karburatoren inden vi vender og drejer den alt for meget, så undgår man at få benzin på hud og tøj:
[Image: album_pic.php?pic_id=23]
I bunden af karburatoren finder du denne skrue. Skru den et par omgange ud, benzinen vil så løbe ud af slangen lige ved siden af. Skru skruen fast igen når alt benzinen er løbet ud.


Åbn for sædet og fjern følgende møtrikker og skruer vist på billedet:
[Image: album_pic.php?pic_id=13]

Hiv nu hele sædet op så du har fri adgang til karburator:
[Image: album_pic.php?pic_id=15]

Du skal nu løsne to spænderemme så karburatoren kan komme fri:
[Image: album_pic.php?pic_id=16]

Herefter kan du nu få karburatoren fri. Det er nemmest at starte med, at få karburatoren frigjort fra studsen i venstre side - tag fat med begge hænder og rusk forsigtigt karburatoren mod højre.

Her ses karburatoren frigjort fra de to studse:
[Image: album_pic.php?pic_id=17]
(Lad dig ikke forskrække af de mange ledninger og slanger, jeg har kun rykket karburatoren fri.)

Drej karburatoren en smule og fjern benzinslangen fra studsen:
[Image: album_pic.php?pic_id=18]

Hvis du drejer karburatoren yderligere (bunden op) så skal du fjerne disse 3 skruer:
[Image: album_pic.php?pic_id=19]
(Bemærk! Skruerne kan sidde godt fast og gevindet ødelægges let. Hvis en skrue sidder for stramt, tag da en lille hammer og bank forsigtig ind på siden af skruen så den kan blive slået lidt løst.)

Efter at have løsnet de 3 skruer skal låget så af. Bemærk at der sidder en lille rillet gummiring der vil falde af hvis du bare hiver låget lige op:

[Image: album_pic.php?pic_id=20]
Hold derfor lige en finger på gummiringen så den ikke falder af - den er dog lige til at sætte på igen.

Løft låget op og du kan nu se dysen:

[Image: album_pic.php?pic_id=21]
Bemærk! Den sorte gummiliste der holder karburator og låget tæt kan også sidde fast i selve låget. Hvis gummilisten skulle falde af er der en rille i selve låget, hvor gummilisten skal ligge i for at det skal holde tæt.

Med en flad skruetrækker skruer du dysen løs og den nye dyse sættes i.
Derefter er det blot at samle det hele igen.
Sørg for at den sorte gummiliste ligger rigtigt ned i rillen når låget og karburator sættes sammen - bemærk at den lille sorte gummiring kan drille her og sidde sig imellem så låg og karburator ikke er 100% tæt.
Se dette billede der viser hvordan den lille gummiring skal sidde.

De 3 skruer skal skrues fast igen og spænd dem godt, men ødelæg nu ikke gevindet i dem!
Vend karburatoren rundt igen så toppen er opad (se de første billeder).
Benzinslangen skal nu sættes på studsen igen.

Så er det blot at fastgøre karburatoren i de to studser. Start med at fastgøre studsen i højreside, den der kommer fra luftfilteret.
Herefter er det nemt at fastgøre karburatoren til studsen i venstre side.

Spænd spænderemmene igen så den er godt fastgjort.

Så skal vi have noget benzin ind i karburatoren igen før vi kan få scooteren startet.
Tag denne slange af studsen og sug i denne: (hvis du har en engangssprøjte eller ligende er dette at foretrække)
[Image: album_pic.php?pic_id=96]
Dette skulle gerne lade benzinen flyde ned ind i karburatoren.
Efter et par sug i vakumslangen skulle svømmerhuset gerne være fyldt. Sæt dig lige på hug og se om karburatoren er utæt. Hvis der i samlingen kommer benzin ud er den sorte gummiliste ikke rigtig sat ned i rillen på låget. Sæt vakumslangen på studsen igen, og start scooteren.


Den rigtige størrelse dyse?
Den rigtige størrelse dyse finder man ved at prøve sig frem, start altid med en dyse du ved er for stor - helst 5-10 størrelser større.
Jeg kan fortælle at jeg kører med en str. 94 og den passer fortrinligt. Det kræver selvfølgelig at du har skiven fjernet i vario og evt. også lettere ruller i vario, ellers er 94 for stor.
Ved at kigge på tændrøret efter en lang køretur kan man se om dysen er for stor eller for lille. Se http://billig-scooter.dk/viewtopic.php?t=23 - sidst i indlægget Den rigtige farve?

Jeg håber du kan bruge guiden.
Ris+ros samt forslag til forbedringer modtages meget gerne.
Rettelser af stavefejl og slåfejl modtages også gerne.

Bemærk!
Jeg fratager mig ethvert ansvar af skade denne guide kan medføre!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی


Beskeder i denne tråd
Sådan skifter du dyse på Listo 45 / Baotian / Giantco Sprint - af SLK - 22-02-2005, 18:13
[Intet emne] - af Anonymous - 03-03-2005, 08:15
[Intet emne] - af SLK - 03-03-2005, 23:14
[Intet emne] - af Anonymous - 04-03-2005, 17:08
[Intet emne] - af TBR - 26-03-2005, 14:30
[Intet emne] - af OlePagh - 26-03-2005, 19:04
[Intet emne] - af SLK - 26-03-2005, 19:38
[Intet emne] - af Anonymous - 26-03-2005, 20:18
[Intet emne] - af OlePagh - 26-03-2005, 20:37
[Intet emne] - af Anonymous - 26-03-2005, 21:37
[Intet emne] - af SLK - 27-03-2005, 12:06
[Intet emne] - af Anonymous - 27-03-2005, 13:09
[Intet emne] - af OlePagh - 27-03-2005, 18:02
[Intet emne] - af SLK - 27-03-2005, 18:37
[Intet emne] - af Parkhave - 31-03-2005, 08:38
[Intet emne] - af SLK - 31-03-2005, 11:24
[Intet emne] - af SLK - 01-04-2005, 19:38
[Intet emne] - af Anonymous - 01-04-2005, 19:44
[Intet emne] - af SLK - 01-04-2005, 19:47
[Intet emne] - af Anonymous - 01-04-2005, 19:52
[Intet emne] - af SLK - 01-04-2005, 19:53
[Intet emne] - af Anonymous - 01-04-2005, 19:56
[Intet emne] - af SLK - 01-04-2005, 19:59
[Intet emne] - af Anonymous - 01-04-2005, 20:58
dysse - af CJ - 12-01-2006, 00:59
[Intet emne] - af SLK - 12-01-2006, 07:13
[Intet emne] - af CJ - 13-01-2006, 01:39
[Intet emne] - af SLK - 13-01-2006, 19:17
[Intet emne] - af CJ - 13-01-2006, 21:56
[Intet emne] - af SLK - 14-01-2006, 15:29
[Intet emne] - af CJ - 14-01-2006, 20:01
[Intet emne] - af SLK - 14-01-2006, 20:23
[Intet emne] - af T - 14-01-2006, 20:32
[Intet emne] - af CJ - 14-01-2006, 22:05
[Intet emne] - af walker1 - 15-01-2006, 00:10
[Intet emne] - af CJ - 15-01-2006, 11:52
Listo som går ud - af Anonymous - 17-07-2006, 09:35
Problemer med Giantco Sprint - sport - af B16 - 25-06-2007, 04:01
Re: Problemer med Giantco Sprint - sport - af Anonymous - 15-07-2007, 23:15
[Intet emne] - af Kristian - 16-07-2007, 10:48
[Intet emne] - af Big7000 - 16-07-2007, 14:13
Rettelse - af Big7000 - 16-07-2007, 14:22
[Intet emne] - af hellbinde - 16-07-2007, 18:39
[Intet emne] - af Kristian - 17-07-2007, 16:55
[Intet emne] - af Big7000 - 17-07-2007, 19:43
[Intet emne] - af Kristian - 18-07-2007, 10:25
[Intet emne] - af Big7000 - 18-07-2007, 11:22
[Intet emne] - af Kristian - 18-07-2007, 11:35
[Intet emne] - af Big7000 - 18-07-2007, 14:32
[Intet emne] - af Kristian - 18-07-2007, 16:37
[Intet emne] - af Big7000 - 18-07-2007, 17:41
[Intet emne] - af Kristian - 18-07-2007, 17:54
[Intet emne] - af Big7000 - 18-07-2007, 19:46
- af Contradel - 29-05-2008, 15:40
Re: Så - af Big7000 - 29-05-2008, 17:03
Re: Så - af Nicolai - 29-05-2008, 18:22
Re: Så - af Big7000 - 29-05-2008, 18:36
Re: Så - af Nicolai - 29-05-2008, 18:48
hey there - af russelsheimer - 11-04-2010, 16:02
[Intet emne] - af russelsheimer - 11-04-2010, 16:05

Forum spring: