Søg Garagen Hej Gæst! Register

Guide til en bedre benzinøkonomi
#1
Inspireret af "T-bone's guide til en hurtigere 4-takter" vil jeg forsøge mig med en guide der forhåbenligt kan give dig en bedre benzinøkonomi!

ALLE forslag og rettelser modtages gerne, så bare skriv løs.



Gashåndtaget er ikke en on/off knap!
Dette må være det første sted at kigge hvis der skal spares på benzinen. Accelerere stille, roligt og jævnt via gashåndtaget. Der er ingen grund til at starte som en raket ved hvert lyskryds, det både lyder og ser dumt ud at race afsted som om du var forfulgt.
Hvis din scooter ingen følelse har i gashåndtaget, så den vitterligt virker som en on/off knap kunne det tænkes at dysen ikke har den rigtige størrelse.

Hvorfor skynde sig hen til et rødt lyskryds?
Jeg har aldrig fattet det! Jeg ser det både i bil og på 2-hjuler, nogle skynder sig hen til et rødt lyskryds og hamrer bremsen i bund kun få meter inden fodgængerfeltet, hvad hulen skal det nu være godt for? Lad motoren bremse for dig ved bare at give slip på håndtaget, lær at time det så du triller lige hen til stoppestedet - desuden slider du også mindre på bremserne således. Hvis du har gear på cyklen og det går tilstrækkeligt ned af bakke kan du jo med fordel sætte den i frigear.

Mere luft i dækkene giver mindre modstand!
Det gør ikke noget at du liiiige fylder lidt mere luft i dækkene end hvad de står oplyst til - alt med måde selvføgelig! Dette giver mindre modstand på vejen.

Mere vægt øger forbruget!
Det er logik! Jo mere vægt der er på dit køretøj jo mere skal den trække. Overvej lige om kæresten ikke har bedre af at tage cyklen istedet (-;

Nej, du kan ikke flyve med en flyverdragt!
Specielt på de mindre 4-taktere er vindmodstand også en stor faktor. Ingen grund til at køre rundt med løst siddende tøj som flavrer til alle sider. Specielt kunne vindtæt regntøj tænkes til at optage meget modstand. Det er blevet påstået at en vindskærm ikke forværre vindmodstanden, tværtimod. Om dette er sandt er stadigt uvist.

Lidt mindre dyse skader ikke..
Du kan med stor fordel sætte en lidt mindre dyse i karburatoren, så længe gashåndtaget ikke virker som en on/off knap. Husk også at tjekke tændrøret med jævne mellemrum, her kan du se de første tegn hvis dysen bare _er_ for lille. Alt med måde igen.


Flere kommer forhåbenligt, opdatere gerne selv Blink med øjet
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی


Beskeder i denne tråd
Guide til en bedre benzinøkonomi - af SLK - 23-02-2006, 10:31
[Intet emne] - af SLK - 23-02-2006, 23:56
[Intet emne] - af Parkhave - 24-02-2006, 00:13
[Intet emne] - af Parkhave - 24-02-2006, 00:19
[Intet emne] - af TBR - 24-02-2006, 17:14
[Intet emne] - af Anonymous - 08-03-2006, 11:30
[Intet emne] - af Anonymous - 30-03-2006, 15:56
[Intet emne] - af SLK - 30-03-2006, 16:10
[Intet emne] - af Anonymous - 20-05-2006, 19:05
[Intet emne] - af walker1 - 27-05-2006, 12:21
[Intet emne] - af Anonymous - 27-05-2006, 12:34
[Intet emne] - af Anonymous - 27-05-2006, 12:36
[Intet emne] - af Anonymous - 27-05-2006, 12:38
[Intet emne] - af Anonymous - 27-05-2006, 13:11
[Intet emne] - af Anonymous - 27-05-2006, 21:22
[Intet emne] - af Anonymous - 28-05-2006, 09:47
[Intet emne] - af Anonymous - 28-05-2006, 11:12
[Intet emne] - af Anonymous - 28-05-2006, 11:19
[Intet emne] - af Anonymous - 28-05-2006, 12:44
[Intet emne] - af Anonymous - 28-05-2006, 12:50
[Intet emne] - af Anonymous - 28-05-2006, 13:24
[Intet emne] - af LETSINDIG - 28-05-2006, 20:31
[Intet emne] - af Anonymous - 29-05-2006, 00:00
[Intet emne] - af Silver Wing - 28-09-2006, 10:51
[Intet emne] - af Anonymous - 28-09-2006, 10:56
[Intet emne] - af Energy - 16-10-2006, 19:20
[Intet emne] - af Anonymous - 14-02-2007, 19:27
[Intet emne] - af Lund - 18-03-2007, 17:21
[Intet emne] - af david28 - 25-05-2007, 02:04
[Intet emne] - af Rexman - 25-05-2007, 08:59

Forum spring: