Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tjek spændingsregulatoren
#1
De billige kinesiske spændingsregulatorer består ofte ikke af andet end en diode til at oplade batteriet med. Det medfører naturligvis, at batterierne overoplades og går i stykker.

Min knallert havde sådan en fra starten - batteriet gik efter 5 måneder. Da batteriets indre modstand stiger, er også risiko for overspænding på det elektriske, f.eks. alarm, osv.

Da batteriet døde, og jeg opdagede fejlen, lavede jeg en måleopstilling til at måle om spændingsregulatoren afbryder opladningen, og ved hvilken spænding.

Herefter blev købt den billige spændingsregulator fra T-Hansen til 99 kr. beregnet for PGO. Den havde samme fejl. På min knallert, viste den at batteriet blev opladt til op til 100V. Den slog ikke fra.

Jeg prøvede også med en dyrere fra T-Hansen - den til Giantco Sprint. Den kostede 399 kr.
Den slog fra ved ca. 14.5V som den skal. Efter at have fået den på, reguleres både lyset bedre, og batteriet bliver ikke overopladet.

Konklusionen: Nogle billige spændingsregulatorer, blandt andet T-Hansens billige, er lavet til at ødelægge batteriet, og andre elektriske dele. Det undrer mig faktisk at sådanne ting må sælges lovligt.

Og endnu værre er det, at det åbenbart er standard, på flere kinesiske knallerter og scootere.

Har indsendt diagrammet til scootergrisen's forum:
http://scootergrisen.dk/forum/viewtopic....184#p18184

Har du en billig kinesisk scooter, eller købt en uoriginal regulator, så er måske en god idé at tjekke den. Ingen typer, må kunne ensrette en spænding, og få for stor spænding på udgangen. Så slår ladekredsløbet ikke fra, og virker ikke. PGO ensretteren fra T-Hansen, er en eksempel på en, der giver for høj spænding.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی


Beskeder i denne tråd
Tjek spændingsregulatoren - af Super 8 - 03-07-2016, 22:23
RE: Tjek spændingsregulatoren - af barden - 03-07-2016, 23:04
RE: Tjek spændingsregulatoren - af Super 8 - 04-07-2016, 06:55
RE: Tjek spændingsregulatoren - af barden - 04-07-2016, 16:12
RE: Tjek spændingsregulatoren - af Super 8 - 04-07-2016, 22:11
RE: Tjek spændingsregulatoren - af Jps - 04-07-2016, 08:39
RE: Tjek spændingsregulatoren - af Super 8 - 04-07-2016, 09:18
RE: Tjek spændingsregulatoren - af Jps - 04-07-2016, 09:25
RE: Tjek spændingsregulatoren - af Super 8 - 04-07-2016, 09:46

Forum spring: