Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvad jeg laver: Maskiningeniør på SDU (Mathias spurgte)
#1
MathiasPeter spurgte her hvad jeg egentlig går og laver og jeg tænkte at jeg hellere ville lave et off-topic emne end at fylde en masse ind i emnet om K-pipen. Grøn grin

(15-02-2016, 18:41)MathiasPeter Skrev: Meget offtopic - men jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide hvilken uddannelse du er i gang med? Den lyder spændende, og i grunden lige noget for mig. Er det en form for maskiningeniør, eller er det mere specifikt? Jeg har en forventning om at skulle læse mekanik når jeg engang når til kandidaten, men skal først have valgt en bachelor uddannelse CoolCool

Jeg læser til maskiningeniør på Syddansk Universitet i Odense. Det er en proffessionsbatchelor, hvilket er at uddannelsen varer tre og et halvt år, hvor det ene halve år er i praktik i en virksomhed. Smil
Min interesse for dette studie kommer blandt andet fra at nogle herinde har gået mere op i, hvordan tingene har virket end bare "øøh bøøh, det får din scooter på baghjul" og så fik jeg på et tidspunkt en drøm om at kunne vide alt, hvad der skal til for selv at lave motorene og alt det der godt fra starten af. Blink med øjet

Ordinært studie

Uddannelsen går således at hvert semester har nogle fag der går ind under ingeniørfagligt grundlag og at hvert semester har et tema, hvor man laver et semesterprojket i en gruppe af 4-6 studerende.
- Første semester var produktudvikling som tema, idet vi da fik lært idégenerering og hvad det vil sige at lave et projekt, at bruge 3D modelleringssoftware og andet basic som jeg i nogen grad havde haft på HTX. Samtidig blev vi i ingeniørfagligt grundlag undervist i at finde ydre kræfter på konstruktioner, noget basal materialelære og noget matematik. For at få os i gang med projektformen lavede vi da et hent hypotetisk projekt, hvor vi udviklede et koncept om en loftmonteret kran til at flytte kørestolsbrugere fra deres seng til deres kørestol. Herunder er et billede af den model af vores "produkt" vi havde inde til eksamenen. Smil

   

- Andet semester var med projektstyring som tema og da fik vi lært en del om projektstyring og arbejdsmiljø. I ingeniørfagligt grundlag lærte vi da at udregne spændinger i materialet i simple konstruktioner som følge af de ydre kræfter vi i 1. semester lærte at beregne. Samtidig havde vi i matematikdelen undervisning i matricer og andenordens differentialligninger da vi skal bruge det senere. Smil
Vi blev her opfordret til at finde virksomheder at samarbejde med for at løse et arbejdsmiljømæssigt problem og vi lavede da et projekt, hvor en motor skulle aflaste nogle lagermedarbejdere idet de løftede kasser med laks. På grund af at vi var meget kort i uddannelsen og en masse andet gøgl blev dette projekt ikke ført ud i livet og var ligesom det første et rent hypotetisk projekt så 3D tegningerne herunder var sammen med 3D-print de modeller af vores "produkt" vi havde med til vores eksamen. Derudover havde vi om 2D tegninger og teknisk dokumentation. Grøn grin

   

   

   

- Tredje semester havde laboratorieøvelse som tema, idet vi her skulle lære at indsamle og behandle data samt være kritiske og videnskabsmænds-agtige i vores væremåde.
Her fik vi undervisning i elektriske maskiner og kredsløb, statistik, databehandling og videnskabsteori mens vi i ingeniørfagligt grundlag havde om dynamik og maskinelementer, hvor dynamik er læren om ting i bevægelse og de kræfter/energiniveauer der er dertil og så maskinelementer er hvad tyskerene de sidste 100 år har indsamlet af erfaring om, hvad man kan forvente at holder. Blink med øjet
I semesterprojektet her lavede vi en vejrstation med lys-, temperatur- og ilt-måling for så at indsamle data og analysere om der var en sammenhæng mellem disse faktorer. Projektet var i mine øjne en kæmpe fiasko, da der stort set ingen udsving var i iltniveauet, temperatursensoren var så fejlkonstueret at vibrationer gav en fejl på +/- 8 grader og at 3 ud af 4 lyssensorer knak eller kortsluttede den anden nat. Anyway, så fandt vi ingen lineær sammenhæng mellem lys og ilt. Smil Jeg lærte også på dette semester at man godt kan have et excel ark der bruger 6 gb ram, så det er en god idé at søge at minimere mængden af sine data, hvis man vil måle uafbrudt i en halv uge. Grøn grin

   

Lysniveau (på den sensor der ikke døde):
   

Iltniveau:
   

Temperatur:
   


- Fjerde semester er det så konstruktion der er temaet og her er det så at vi begynder med de ting jeg inden studiestart forestillede mig at maskiningeniører laver. Grøn grin Det ingeniørfaglige grundlag består lige som de sidste semestre af flere fag. Det første hedder styring og regulering og går ud på noget af det tekniske med, hvordan man styrer de maskiner vi designer. Den anden del er termodynamik, som er, hvordan varme (energi) bevæger sig og omformes. Altså med denne del kan vi begynde at opstille modeller for, hvad det teoretiske output af en forbrændingsmotor er og alle de andre mega spændende ting, som jeg siden jeg købte indsprøjtningskittet til agilityen har haft lyst til at vide mere om. Grøn grin
Derudover har vi i forbindelse med temaet og projektet undervisning i FEM analyse. FEM står for Finite Element Method, som er, at man for at kunne regne et komplekst problem deler den op i en masse små-dele som man kan regne på. Det hedder sig at det er en numerisk metode for at løse et felt-problem, fordi metoden både kan bruges til fluidmekanik, termodynamik, elektroniske felter, vibrationer og mekaniske spændinger. Det sidstnævnte er, hvad vi i dette semester kommer til at kigge på, idet vi deler et komplekst emne ind i en masse træk/tryk stænger eller bjælker og da bruger matematik fra 3. semester, statik fra 1. semester og styrkelære fra 2. semester til at kunne løse disse komplekse systemer på en nemmere måde.
Dette semester arbejder jeg så sammen med 3 udsvekslingsstuderende om at lave en lettere gearkasse til vores racerbil, som deltager i konkurrencen "Formula Student" (mere om dette om lidt). Den nuværende gearkasse ses på billedet herunder siddende på en motor, som skal bruges på Viking VIII.
Derudover er der på dette semester valget mellem grundlæggende komposit og grundlæggende fluidmekanik, hvor jeg så har valgt det sidste. Her lærer vi om gasser og væsker og jeg kommer til at kunne beregne okay præcist, hvor meget trykfald der i indsugningen af min motorcykel. For at kunne udregne kompliceret aerodynamik og også optimere indsugningen mere end "større diameter giver mindre modstand" skal man dog bruge FEM analyse til dette og det er først på kandidaten man dykker ned i det. Grin

   

- Femte semester bruger mange til udlandsophold, så her er er der mindre essentielle dele af uddannelsen. Temaet er her Experts in teams, hvor man arbejder på tværs af de forskellige studieretninger og med udvekslingsstuderende. Derudover er der nogle valgfag, hvor jeg så har tænkt mig at tage grundlæggende komposit i stedet for dette semester.

Sjette semester er praktik i en virksomhed og syvende semester er så at skrive sin bachelor opgave. Grin


[Image: Logo.svg]
Nu til det jeg har valgt at lade fylde MEGET i min studietid: SDU-Vikings.

Formula Student er en klasse af racerløb, hvor omkring 400 universiteter på verdensplan hver sommer konkurrerer mod hinanden i gode ingeniørløsninger, bussiness events og selve racerløb. Verdens hurtigste accelererende el-bil er i denne klasse og det samme er vi. Smil

Holdet hedder SDU-Vikings, og har eksisteret siden 2006 på Syddansk Universitet. De første 4 biler (til og med 2012) var med forbrændingsmotor, idet der blev kørt med en fir-cylindret motor fra en Honda CBR 600R. Siden da har der været kørt med en YASA el-motor på 400 volt og nu er vi så gået til to el-motorer på 600 volt. Den seneste bil er Viking VII (7) som har 90 hk, 750 Nm og vejer 224 kg og går fra 0-100 på omkring tre og et halvt sekund.
Med den næste bil er der udover ændringerne med spændingen og antallet af motorer også helt nyt geometri i hjulophænget, 10" hjul i stedet for 13" hjul og en masse ændringer der giver et meget lavt tyngdepunkt. Bilen vil (forhåbentlig) være færdig i maj og da krydser vi fingre for en 0-100 tid på under 3 sekunder.
Holdet drives af studerende fra alle studieretninger (dog mest maskin- og robotingeniører) på en frivillig basis, idet det ikke er en del af nogen fag eller kurser.

Jeg startede på første semester med at være fluen på væggen og fik på andet semester så ansvaret for styretøjet og senere hjulophænget. Det seneste projekt jeg er gået i gang med er at vi i samarbejde med Terma vil lave kulfiber fælge og på den måde spare en hel masse vægt og roterende masse. Smil

Udover de store ting har jeg arbejdet på udskiftning af rullelejer med plastik glidelejer, 3D print af holdere til små sensorer, udregning af styrke i bærearme, batteripoler og en masse andet på bilen, både inden for design og produktion af dele. Grin

I får lige nogle billeder fra en dag da vi var ude og teste Viking VII inden den skulle vises frem for de høje herrer på SDU.

   

   

   

   

   
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی


Beskeder i denne tråd
Hvad jeg laver: Maskiningeniør på SDU (Mathias spurgte) - af Baddi - 15-02-2016, 23:35

Forum spring: