25-11-2013, 19:19
Hej folkens.
Idag da jeg skulle tanke mors bil på Shell kom der en service-gut hen og vi fik en snak om benzinen, omend han bilder sig nogle ting ind omkring oktan-tal, men det tager vi til sidst.
Han fortalte at de par procent længere man kører på literen (gennemsnit 1,9% ifølge Shell) med Shell Fuelsave skyldes at de mindsker friktion og dermed øger motorens effekt, således at man ikke behøver at give så meget gas for at holde en given hastighed. Der, hvor friktionen skulle mindskes er på ventilen mod glidebøsningen og mellem cylinder og de to øverste stempelringe.
Passer det at det er grunden til det burde det altså også give en besparelse på karburatordrevne maskiner, da det ikke, som jeg tidligere gættede på, er tætheden af benzinen der ændrer på noget.
Og så til V-power.
Service manden forklarede det således at V-power indeholdte det friktionsnedsættende additiv som Fuelsave også gør, men at der samtidig er nogle andre additiver i, som fjerner belægninger af snavs og gøgl i motoren. Det skulle blandt andet være bagsiden af ventilen der renses således at luften glider nemmere og dette skulle så endnu engang give flere kræfter.
Han påstod at han på sin suzuki alto havde fået en benzinbesparelse på 10-15% da han skiftede til V-power, men den må han sku længere ud på landet med.
Derudover mente han at biler automatisk justerede tændingen til at komme tidligere når man puttede højere oktan i og at man derfor ikke mistede kræfter på grund af det senere tryk. Det tror jeg dog ikke på, da jeg ikke har kunnet finde noget på nettet og fordi han påstod at den aflæste det ved hjælp af lambda-sonden, men hvis nogen ved noget om dette lytter jeg gerne.
Anyway, det jeg bare lige ville fortælle var altså at V-power og Fuelsave begge skulle indeholde det additiv og at benzinbesparelsen skulle komme ved mindre friktion, hvilket gør det brugbart på scootere også.
Idag da jeg skulle tanke mors bil på Shell kom der en service-gut hen og vi fik en snak om benzinen, omend han bilder sig nogle ting ind omkring oktan-tal, men det tager vi til sidst.
Han fortalte at de par procent længere man kører på literen (gennemsnit 1,9% ifølge Shell) med Shell Fuelsave skyldes at de mindsker friktion og dermed øger motorens effekt, således at man ikke behøver at give så meget gas for at holde en given hastighed. Der, hvor friktionen skulle mindskes er på ventilen mod glidebøsningen og mellem cylinder og de to øverste stempelringe.
Passer det at det er grunden til det burde det altså også give en besparelse på karburatordrevne maskiner, da det ikke, som jeg tidligere gættede på, er tætheden af benzinen der ændrer på noget.
Og så til V-power.
Service manden forklarede det således at V-power indeholdte det friktionsnedsættende additiv som Fuelsave også gør, men at der samtidig er nogle andre additiver i, som fjerner belægninger af snavs og gøgl i motoren. Det skulle blandt andet være bagsiden af ventilen der renses således at luften glider nemmere og dette skulle så endnu engang give flere kræfter.
Han påstod at han på sin suzuki alto havde fået en benzinbesparelse på 10-15% da han skiftede til V-power, men den må han sku længere ud på landet med.
Derudover mente han at biler automatisk justerede tændingen til at komme tidligere når man puttede højere oktan i og at man derfor ikke mistede kræfter på grund af det senere tryk. Det tror jeg dog ikke på, da jeg ikke har kunnet finde noget på nettet og fordi han påstod at den aflæste det ved hjælp af lambda-sonden, men hvis nogen ved noget om dette lytter jeg gerne.
Anyway, det jeg bare lige ville fortælle var altså at V-power og Fuelsave begge skulle indeholde det additiv og at benzinbesparelsen skulle komme ved mindre friktion, hvilket gør det brugbart på scootere også.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".