Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skift af støddæmper
#1
Da jeg stod for at skulle skifte støddæmperen på min Scooter, manglede jeg lidt en guide at gå ud fra, men med lidt søgen fandt jeg ud af hvordan det skulle gøres, og så valgte jeg at prøve at lave en guide. Det skal lige siges det her er den første guide jeg prøve at lave, men jeg vil prøve:


Støddæmperen på min Gilera Storm fra 2009, er efter 16.000 km+ blevet utæt, så hydraulikolie løber ud af den, hvilket over tid kan blive farligt så jeg har været nød til at få en ny sat på.

så udgangs punktet er en Scooter med Hi-per 2 motor, som alle er bygget op på næsten den sammen måde, men denne guide kan nok oss bruges, med lidt afvigelser og ændringer, til andre scootere.

først skulle jeg finde en måde at få bag hjulet til at hænge i luften, da hvis jag bare skruede støddæmperen af ville bag enden af knallerten klappe sammen. Jeg har ingen centerstøttefod på min knallert, og jeg mener at centrestøtte benet støtter på selve motoren, så det ville ikke hjælpe at montere den.

Så i stedet tog jeg og satte en donkraft (som jeg havde sat på et stykke træ for at give den lidt ekstra højde) på den vrange som går hen til motorophænget under scooteren.

   
Men da den Donkraft jeg brugte ville gå imod udstødningen, valgte jeg at læggen en rund pind ind i mellem.

   
Så hævde jeg scooteren en smule op, men det var frohjulet der løftede sig fra jorden, det løste jeg ved at ligge lidt modvægt på trinbrættet, her i form af en hul træstamme der stod i værkstedet:

   
Med baghjulet løftet en smule over jorden, kunne jeg begynde at løsne støddæmperen, toppen af støddæmperen var på min placeret lige under batteriet:

   

   
ved at løsne skruen i toppen først sænkende jeg forsigtigt baghjulet ned på jorden, og da skruen i toppen var kommet af, kunne jeg løsne støddæmperen forneden, og pille den af.

   
Her ses den nye støddæmper, og den gamle utætte:

   
Så er der faktisk kun tilbage at samle det hele "baglæns", jeg satte støddæmperen op på plads, started med at skrue den fast fornede, så sikre mig den sad rigtigt i hullet foroven, og sænkende scooteren ned igen, så satte jeg den bøsning der sad under møtrikken foroven rigtigt på igen, og skruede den fast, så testede jeg om støddæmperen opførte sig rigtigt, og så monterende jeg batteriet igen.

   
Så er Scooteren samlet og klar til at køre igen Smil bare husk at flytte donkraften og modvægten på trinbrættet først Blink med øjet

Håber at i kan bruge min guide til noget, og kom endelig med kommentarer til den, både positive og negative, så jeg ved hvad jeg skal gøre anderledes en anden gang Smil
Thybo af guds nåde.
Min Gilera Stom
Puch Maxi renovering (Projekt håbløs)


" Remember. Four wheels move the body, but two wheels move the soul."
Hvil i fred Kragen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی


Beskeder i denne tråd
Skift af støddæmper - af Thyboen - 08-06-2012, 16:58
RE: Skift af støddæmper - af NicklasBrock - 12-01-2019, 18:36

Forum spring: