Søg Garagen Hej Gæst! Register

Lovlig fyringsgrund?
#1
Lad mig forsøge at gøre dette kort, selvom det egentligt er en lang historie, hvis alle detaljer skal med.

Jeg blev afskediget med udgang november 2009 i en fyringsrunde, grundet nedskæringer sammen med syv andre. Jeg fik fortalt at vi selvfølgelig var de første der vil blive genansat hvis de senere manglede. Min tillidsrepræsentant var med ved afskedigelsen.

Jeg havde 4 måneders opsigelse, altså sidste arbejdsdag var 30. marts 2010.
Jeg var sygemeldt i opsigelsesperioden.

Jeg finder i omkring juni ud af, at flere af mine tidligere kollegaer, der var på 3 måneders midlertidig kontrakt - da jeg blev afskediget i november - stadig arbejdede hos firmaet.

Jeg møder med 3F og spørger om dette kan være rigtigt. "Ja, de må godt forlænge hvis nogle af de afskediget var syge under deres opsigelsesperiode. - Men når opsigelsesperioden var afsluttet burde de ikke være der længere."

Da juni måned er langt over enhver af de afskediget opsigelsesperiode ville 3F manden undersøge dette nærmere. Svaret var at det var helt 'ok', da der kunne være mere at lave i sommerferien.(!)

Jeg har så nu fundet ud af i dag 10. september 2010, at den ene af de omtalte tidligere kollegaer nu er blevet fuldtidsansat med fast kontrakt.

Hvordan hulen kan det lade sig gøre? Hvordan kan man inden en nedskæringsrunde, have midlertidig ansatte der ender med at blive fastansatte få måneder efter man er blevet officielt opsagt?!


Jeg har nul tiltro til 3F-manden, da han virker som om han helst ikke vil i kamp med min tidligere arbejdsplads.

Det skal endda siges, at den nu fastansatte medarbejder, faktisk er kommet ned i mit tidligere team (flyttet fra et andet, hvor han var i overskud) - laver nu mit tidligere arbejde.


Er det virkelig lovligt?

I så fald kan jeg simpelthen ikke se fidusen med en fagforening - i form af beskyttelse..

At blive fyret grundet sygdom - selvom det 'ikke er grunden' - i følge tidligere arbejdsgiver - er ikke sjov og havde egentligt troet at man var godt beskyttet via fagforening, når et eksempel som ovenstående sker?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی


Beskeder i denne tråd
Lovlig fyringsgrund? - af SLK - 10-09-2010, 15:36
[Intet emne] - af SLK - 10-09-2010, 18:52
[Intet emne] - af Jps - 10-09-2010, 19:09
[Intet emne] - af kragen - 10-09-2010, 19:30
[Intet emne] - af mortenlala - 10-09-2010, 21:13
[Intet emne] - af kragen - 10-09-2010, 21:34
[Intet emne] - af SLK - 10-09-2010, 22:03
[Intet emne] - af kragen - 10-09-2010, 22:21
[Intet emne] - af Teddy - 11-09-2010, 01:05
[Intet emne] - af SLK - 11-09-2010, 01:59

Forum spring: