Søg Garagen Hej Gæst! Register

Derbi GPR 50 Hjælp.
#1
Hey alle.

Står og har lidt problemer med min Derbi GPR 50 som mig og min far har ordnet siden min bror ejet den. Stortset alt er sammlet og virker fint, men koblingen virker ikke... Min far har haft koblingen skildt af et par gange, og den er sammlet ordenligt, og den er spændt, men den tager stadig ikke fat. koblings pladernen er skiftet, og det er sat sammen som det skal. der kommer masser af olie ned til den. Men den tager bare stadig ikke fat når man hiver i koblingen... Ud over det starter den fint, og står godt i tomgang når den er i frigear...

Nogen der har en ide om hvad det kan være?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Når du siger "tager ikke fat", mener du så at den er konstant udkoblet eller at den ikke kobler ud når du trækker koblingen?

8)
Svar
#3
Er ikke helt sikker. snakkede lige med min far, da jeg ikke er vant til at scooter med gear. Man han snakker om at det er som om at koblingen slet ikke er sadt til. da der intet sker overhovede når man trækker i koblingen. Man kan godt tvinge den i første vis man skubber scooteren igang, vis man finder det rigtige rpm. men andet kan vi ikke få den til.
Svar
#4
DeathCon 4 Skrev:Er ikke helt sikker. snakkede lige med min far, da jeg ikke er vant til at scooter med gear. Man han snakker om at det er som om at koblingen slet ikke er sadt til. da der intet sker overhovede når man trækker i koblingen. Man kan godt tvinge den i første vis man skubber scooteren igang, vis man finder det rigtige rpm. men andet kan vi ikke få den til.

Nu er det så heller ikke en scooter du har, men en knallert Blink med øjet. En scooter har remtræk og er gearløs, mens en knallert har gear (forefindes dog også uden Blink med øjet ) og kædetræk.

Billede af en knallert, magen til din:
Derbi knallert.
Ivecar plus 2023.
Svar
#5
50cc4ever Skrev:Nu er det så heller ikke en scooter du har, men en knallert Blink med øjet. En scooter har remtræk og er gearløs, mens en knallert har gear (forefindes dog også uden Blink med øjet ) og kædetræk.

Billede af en knallert, magen til din:
Derbi knallert.
Alle "30'ere" og "45'ere", uanset, om de har manuelle gear, multigear (vario), kæde- eller remtræk, er per definition knallerter (se Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr 1.03.040). Ordet "scooter" henviser, ligesom ordene "Sedan" og "Coupe" på biler, alene til et design. På en knallert og en motorcykel, betegner "Scooter" et design, hvor der er helt fri gennemgang til fødder og ben mellem sæde og styretøj. Så både en Vespa motorcykel med manuelle gear, og en Vespa knallert med vario, er desigmæssigt "Scootere". Til gengæld kan det diskuteres, om f.eks. en Runner designmæssigt kan kaldes en "Scooter" :wink: .

Citat:1.03.040 Knallert:To- eller tre-hjulet køretøj med en forbrændingsmotor med et slagvolumen på ikke over 50 cm3 eller med elmotor og med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed
på højst 45 km/h.
Stor knallert:
Knallert med en konstruktivt bestemt maksimalhastighed på over 30 km/h eller trehjulet knallert, bortset fra invalideknallert, med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 30 km/h.
Lille knallert:
Knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 30 km/h, jf. dog punkt 041.
Lille knallert inddeles i:
a) Personknallert
To-hjulet knallert, der er indrettet til personbefordring.
b) Vareknallert
To-hjulet knallert, der er indrettet til varetransport.
c) Invalideknallert
Tre-hjulet knallert, der er indrettet til befordring af invalideret fører alene.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Ok, så den vil ikke koble ud? Jeg skal prøve at give lidt generel inspiration til jeres fejlsøgning, men bemærk lige - jeg har ingen manual ved hånden til Derbi'en så en del af dette er blot kvalificerede gæt. Det er derfor jeg skriver "inspiration" og ikke "vejledning".


Lidt groft sagt kan der være 3 grunde til at en flerpladet oliebads-kobling strejker:

- ingen olie
- justeret forkert
- samlet forkert


Du har allerede bedyret at den har olie, så den springer vi flot og elefant over.

Justeringen er noget med at kablet skal være så tilpas stramt at koblingen rent faktisk aktiveres når du trykker grebet ind, men ikke så stramt at den fedter rundt i koblingen når håndtaget er sluppet. Det er noget man kan mærke - føles den som om der "sket noget" når du trykker grebet ind? Det må ikke være for løst og der skal være en jævn modstand. Dog selvfølgelig heller ikke for meget. Hvis den føles for løs, så kan det være at der skal justeres et eller andet sted. Sandsynligvis nede på motoren hvor kablet sidder på.

Næste punkt er så samlingen. Her er der to mulige fejlkilder, hvoraf den ene er lidt dum - jeg nævner den blot fordi jeg faktisk har set det gjort forkert en gang: Der skal være en metal-plade mellem hver koblingsplade så koblingspladerne ikke preses direkte mod hinanden. Se også følgende tegning (som er fra en Honda- Princippet er dog det samme)...

[Image: 3234.jpg]

Derbi'en har vist 4 koblingsplader (med "hakkerne" på ydersiden) og 3 metalplader (med "hakkerne" på indersiden). Jeg har engang set en kobling samlet med alle metalpladerne i den ene ende og alle koblingspladerne i den anden... den virkede selvsagt ikke.

Den anden fejlmulighed ved samlingen er selve systemet som presser pladerne fra hinanden. Igen er jeg nødt til at "skyde i tågen" fordi jeg ikke lige har en manual til Derbi, men en ofte benyttet konstruktion på 50 cc maskiner er en lang pind tværs gennem koblings-akslen som aktiveres med en konus eller en snekke på motorens modsatte side. Når pinden skubbes ind presser den trykpladen udad og dermed koblingen fra hinanden. Gør den det? Det kan du tydeligt se hvis dækslet er afmonteret - når koblingen trækkes skal fjedrene presses lidt sammen. I modsat fald virker koblingen ikke.

Såfremt du ikke ser nogen bevægelse ved fjedrene når du trækker koblingen, kan det være den førnævnte "pind" som er for kort. Der er nogle maskiner hvor pinden er to-delt med en lille stålkugle i midten (dette tillader den ene halvdel af pinden at rotere med koblingen uden at slide på udløsermekanismen i den anden ende). Hvis man glemmer denne lille kugle i midten vil pinden være for kort til at kunne udløse koblingen, og den er altså ret nem at tabe. I så fald bør den også være ret "løs" i grebet.

Virker den meget stram i grebet bør du checke om trykpladen kan bevæge sig frit. Den skal kun presses ind af koblingsfjedrene - den må ikke presses ind af skruerne eller spændeskiverne uanset hvor hårdt du spænder dem. Med andre ord skal det være således, at hvis du sætter skruerne i uden fjedre bliver trykpladen ikke presset ind overhovedet - den glider bare ind og ud på skruerne.

8)



EDIT....

Fandt et link som viser en 50 cc Derbi kobling her. Desværre er billederne små og ikke vildt detaljerede, men teksten antyder at der er nogle pasmærker på både koblingspladerne og trykpladen som åbenbart skal vende på en specifik måde. Check eventuelt dette.
Svar
#7
Måske du kan få glæde af dette link:
http://www.carlsalter.com/aaman/derbi 50cc manual.pdf

Linket bliver ødelagt af stavekontrollen. I mellemrummene skal stå tegnet procent20

Der er mange manualer her:
http://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp

Vær opmærksom på at siderne er meget sløve, så vær meget tålmodig.[/url]
Svar
#8
kragen Skrev:Alle "30'ere" og "45'ere", uanset, om de har manuelle gear, multigear (vario), kæde- eller remtræk, er per definition knallerter (se Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr 1.03.040). Ordet "scooter" henviser, ligesom ordene "Sedan" og "Coupe" på biler, alene til et design. På en knallert og en motorcykel, betegner "Scooter" et design, hvor der er helt fri gennemgang til fødder og ben mellem sæde og styretøj. Så både en Vespa motorcykel med manuelle gear, og en Vespa knallert med vario, er desigmæssigt "Scootere". Til gengæld kan det diskuteres, om f.eks. en Runner designmæssigt kan kaldes en "Scooter" .

Citat:
1.03.040 Knallert:To- eller tre-hjulet køretøj med en forbrændingsmotor med et slagvolumen på ikke over 50 cm3 eller med elmotor og med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed
på højst 45 km/h.
Stor knallert:
Knallert med en konstruktivt bestemt maksimalhastighed på over 30 km/h eller trehjulet knallert, bortset fra invalideknallert, med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 30 km/h.
Lille knallert:
Knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 30 km/h, jf. dog punkt 041.
Lille knallert inddeles i:
a) Personknallert
To-hjulet knallert, der er indrettet til personbefordring.
b) Vareknallert
To-hjulet knallert, der er indrettet til varetransport.
c) Invalideknallert
Tre-hjulet knallert, der er indrettet til befordring af invalideret fører alene.


Der er stadig forskel, uanset hvad loven siger Smil.
Ivecar plus 2023.
Svar


Forum spring: