Ok, så den vil ikke koble ud? Jeg skal prøve at give lidt generel inspiration til jeres fejlsøgning, men bemærk lige - jeg har ingen manual ved hånden til Derbi'en så en del af dette er blot kvalificerede gæt. Det er derfor jeg skriver "inspiration" og ikke "vejledning".
Lidt groft sagt kan der være 3 grunde til at en flerpladet oliebads-kobling strejker:
- ingen olie
- justeret forkert
- samlet forkert
Du har allerede bedyret at den har olie, så den springer vi flot og elefant over.
Justeringen er noget med at kablet skal være så tilpas stramt at koblingen rent faktisk aktiveres når du trykker grebet ind, men ikke så stramt at den fedter rundt i koblingen når håndtaget er sluppet. Det er noget man kan mærke - føles den som om der "sket noget" når du trykker grebet ind? Det må ikke være for løst og der skal være en jævn modstand. Dog selvfølgelig heller ikke for meget. Hvis den føles for løs, så kan det være at der skal justeres et eller andet sted. Sandsynligvis nede på motoren hvor kablet sidder på.
Næste punkt er så samlingen. Her er der to mulige fejlkilder, hvoraf den ene er lidt dum - jeg nævner den blot fordi jeg faktisk har set det gjort forkert en gang: Der
skal være en metal-plade mellem hver koblingsplade så koblingspladerne ikke preses direkte mod hinanden. Se også følgende tegning (som er fra en Honda- Princippet er dog det samme)...
Derbi'en har vist 4 koblingsplader (med "hakkerne" på ydersiden) og 3 metalplader (med "hakkerne" på indersiden). Jeg har engang set en kobling samlet med alle metalpladerne i den ene ende og alle koblingspladerne i den anden... den virkede selvsagt ikke.
Den anden fejlmulighed ved samlingen er selve systemet som presser pladerne fra hinanden. Igen er jeg nødt til at "skyde i tågen" fordi jeg ikke lige har en manual til Derbi, men en ofte benyttet konstruktion på 50 cc maskiner er en lang pind tværs gennem koblings-akslen som aktiveres med en konus eller en snekke på motorens modsatte side. Når pinden skubbes ind presser den trykpladen udad og dermed koblingen fra hinanden. Gør den det? Det kan du tydeligt se hvis dækslet er afmonteret - når koblingen trækkes skal fjedrene presses lidt sammen. I modsat fald virker koblingen ikke.
Såfremt du ikke ser nogen bevægelse ved fjedrene når du trækker koblingen, kan det være den førnævnte "pind" som er for kort. Der er nogle maskiner hvor pinden er to-delt med en lille stålkugle i midten (dette tillader den ene halvdel af pinden at rotere med koblingen uden at slide på udløsermekanismen i den anden ende). Hvis man glemmer denne lille kugle i midten vil pinden være for kort til at kunne udløse koblingen, og den er altså ret nem at tabe. I så fald bør den også være ret "løs" i grebet.
Virker den meget stram i grebet bør du checke om trykpladen kan bevæge sig frit. Den skal
kun presses ind af koblingsfjedrene - den må ikke presses ind af skruerne eller spændeskiverne uanset hvor hårdt du spænder dem. Med andre ord skal det være således, at hvis du sætter skruerne i uden fjedre bliver trykpladen ikke presset ind overhovedet - den glider bare ind og ud på skruerne.
8)
EDIT....
Fandt et link som viser en 50 cc Derbi kobling
her. Desværre er billederne små og ikke vildt detaljerede, men teksten antyder at der er nogle pasmærker på både koblingspladerne og trykpladen som åbenbart skal vende på en specifik måde. Check eventuelt dette.