Søg Garagen Hej Gæst! Register

Big'en er blevet digital-- opdateret 31/8
#1
Eller næsten da Smil.

Jeg har brugt dagen idag til at montere en cykelcomputer på BiG'en fra Jem og Fix. Den kostede en flad 50'er .

[Image: album_pic.php?pic_id=589]

Det er en større operation skal jeg lige love for. Jeg skulle jo finde et sted at sætte den, og det blev der hvor der plejer at sidde et digitalur Smil. Og Jeg måtte afmontere både skoldet ved speedometer og frontskjoldet, for at føre ledningen igennem til forgaflen.

Jeg måtte jo så opfinde nogle andre beslag, da holderen jo er designet til at kunne sidde på et cykelstyr. De 2 blanke dimser, er de nye holdere til speedometeret. De er monteret i hullet hvor uret sad før(det virkede alligevel ikke) og den sorte dims der sidder på den ene hjemmelavede holder er selve holderen til "speedometerpladen" hvor speedometeret skal sidde på.

Så har jeg kun et problem, og det er hvordan jeg skal montere de 2 magneter ud for hinanden. Den ene skal jo sidde på gaffelbenet, og det er ikke det store problem. Det er mere den der skal sidde på fælgen, den er jo designet til at blive skruet fast på en eger, og det er der jo ikke på en BiG Smil. Så her er forslag velkomne.

[Image: album_pic.php?pic_id=590]


Sådan ser fælgen ud:
Fælg.

Se side 2 Smil.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Du kan bruge hvilken som helt magnet til føleren, så find en nogenlunde flad en og klip/bræk den til i en størrelse, der passer til fælgen (el. bremseskiven) og lim den på med en stærk lim.
Svar
#3
Energy Skrev:Du kan bruge hvilken som helt magnet til føleren, så find en nogenlunde flad en og klip/bræk den til i en størrelse, der passer til fælgen (el. bremseskiven) og lim den på med en stærk lim.


Jeg testede det også med en lidt kraftigere magnet end den der fulgte med(instruktionsbogen siger 2mm's afstand, med den der fulgte med), og det virkede godt nok. Mener du ikke bremseholderen?? For at montere magneten på bremseskiven, dur da ikke? Smil
Svar
#4
Jps Skrev:Mener du ikke bremseholderen?? For at montere magneten på bremseskiven, dur da ikke? Smil
Self. ikke hvor bremseklodserne kører, men længere inde mod centrum.
Nogen putter også en rund magnet ind i en opboret skrue til bremseskiven, en elegant måde at placere den på.
Svar
#5
Energy Skrev:
Jps Skrev:Mener du ikke bremseholderen?? For at montere magneten på bremseskiven, dur da ikke? Smil
Self. ikke hvor bremseklodserne kører, men længere inde mod centrum.
Nogen putter også en rund magnet ind i en opboret skrue til bremseskiven, en elegant måde at placere den på.


Nå på den måde :rofl: . Det må prøves.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jps Skrev:Jeg har brugt dagen idag til at montere en cykelcomputer på BiG'en fra Jem og Fix. Den kostede en flad 50'er .

Spændende projekt. Jeg går ud fra meningen er at få en mere pålidelig hastighedsmåling? Hvordan virker den egentlig? Skal man indtaste en omkreds på hjulet?
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
#7
Johnny-2-hjuler Skrev:
Jps Skrev:Jeg har brugt dagen idag til at montere en cykelcomputer på BiG'en fra Jem og Fix. Den kostede en flad 50'er .

Spændende projekt. Jeg går ud fra meningen er at få en mere pålidelig hastighedsmåling? Hvordan virker den egentlig? Skal man indtaste en omkreds på hjulet?


Ja, men også fordi jeg savner et komplet digitalt cockpit til den.
Og du er nødt til at indtaste hjulets størrelse(12" i mit tilfælde), før den viser de korrekte km/t.

Jeg kørte med digitalspeedometer på min Yamaha 4gear's, i en 4 års tid og ifølge det, så viste THansen's speedometer 15 km/t for meget. Ked af det
Svar
#8
Nu da jeg var igang med at rode med forhjulet, tjekkede jeg lige bremseklodserne. Der var godt 1½mm tilbage af belægningen på begge 2. Jeg havde så et sæt liggende, men dem kan jeg af en eller anden mærkelig grund ikke få plads til(de er ca 3mm tykke begge 2). Og der er så ikke plads til bremseskiven. Jeg har prøvet at presse stemplerne ind, men de rokker sig ikke. Skal jeg evt. tømme bremsebeholderen så der ikke er pres på dem??

Og på mit fordæk konstaterede jeg buler(forhøjninger) i den miderste bane, hvad skyldes det mon. Jeg har et dæk nøjagtig magen til, men her er der ikke buler i midten??

Og Energy
Hvilken lim kan bruges til at få magneten til at sidde fast.
Svar
#9
Jps Skrev:Nu da jeg var igang med at rode med forhjulet, tjekkede jeg lige bremseklodserne. Der var godt 1½mm tilbage af belægningen på begge 2. Jeg havde så et sæt liggende, men dem kan jeg af en eller anden mærkelig grund ikke få plads til(de er ca 3mm tykke begge 2). Og der er så ikke plads til bremseskiven. Jeg har prøvet at presse stemplerne ind, men de rokker sig ikke. Skal jeg evt. tømme bremsebeholderen så der ikke er pres på dem??

Og på mit fordæk konstaterede jeg buler(forhøjninger) i den miderste bane, hvad skyldes det mon. Jeg har et dæk nøjagtig magen til, men her er der ikke buler i midten??

Og Energy
Hvilken lim kan bruges til at få magneten til at sidde fast.

Prøv med 2 papegøjetænger at presse stempler ind, det kan være svært hvis man kun præsser på stemplets ene side, så vil det gå skævt og dermed ikke kunne rokke sig.
Ellers kan du løsne udluftningsskruen og prøve om du så kan presse dem ind.

Ang. udmåling af fordæk, så er det mest præcist hvis du bruger et målebånd (skæddertypen) til at måle forhjulets diameter. De indkodede mål i computeren er alt for grove til at måle helt præcist, hvis de udelukkende bruges.

Jeg har bare brugt Superattack lim, men stort set alle typer kan bruges...bare ikke skolelim og andet ugiftigt lim... :P
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Energy Skrev:
Jps Skrev:Nu da jeg var igang med at rode med forhjulet, tjekkede jeg lige bremseklodserne. Der var godt 1½mm tilbage af belægningen på begge 2. Jeg havde så et sæt liggende, men dem kan jeg af en eller anden mærkelig grund ikke få plads til(de er ca 3mm tykke begge 2). Og der er så ikke plads til bremseskiven. Jeg har prøvet at presse stemplerne ind, men de rokker sig ikke. Skal jeg evt. tømme bremsebeholderen så der ikke er pres på dem??

Og på mit fordæk konstaterede jeg buler(forhøjninger) i den miderste bane, hvad skyldes det mon. Jeg har et dæk nøjagtig magen til, men her er der ikke buler i midten??

Og Energy
Hvilken lim kan bruges til at få magneten til at sidde fast.

Prøv med 2 papegøjetænger at presse stempler ind, det kan være svært hvis man kun præsser på stemplets ene side, så vil det gå skævt og dermed ikke kunne rokke sig.
Ellers kan du løsne udluftningsskruen og prøve om du så kan presse dem ind.

Ang. udmåling af fordæk, så er det mest præcist hvis du bruger et målebånd (skæddertypen) til at måle forhjulets diameter. De indkodede mål i computeren er alt for grove til at måle helt præcist, hvis de udelukkende bruges.

Jeg har bare brugt Superattack lim, men stort set alle typer kan bruges...bare ikke skolelim og andet ugiftigt lim... :P


Jeg prøver alle 3 ting Smil.
Svar
#11
Jps Skrev:Jeg kørte med digitalspeedometer på min Yamaha 4gear's, i en 4 års tid og ifølge det, så viste THansen's speedometer 15 km/t for meget. Ked af det

Jeg har jo gravet i det med speedometre før. Når cykelcomputeren tilsyneladende anses for så meget mere pålidelig, på trods af at den skal arbejde med de samme fejlmarginer for dæktryk og dækslitage (når bortses fra det faktum at den kan justeres efter forholdene) - så undrer det mig at knallertspeedometre kan være så unøjagtige som snakken herinde viser eksempler på.

Bilspeedometre er godt nok også unøjagtige, generelt med 3-4+ km/t siges det. Men ellers kan det jo skyldes flere ting: Producenterne må for alt i verden ikke lave speedometre der viser for lidt (ifølge loven), og nogle af producenternes kunders humør stiger i takt med hvor meget speedometeret viser. Motivation nok til at lade det vise rigeligt?
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
#12
Johnny-2-hjuler Skrev:Jeg har jo gravet ...

Og det blev så indlæg nummer 200 .. og jeg som bare skulle høre lidt om et scooterkøb Fortvivlethock:

Nu er jeg ikke den store taler .. ahemmm rømme rømme ... Jeg har skrevet to taler .. og jeg har dem her på hvert sit papir .. nu er det så at i kan vælge hvilken tale i vil høre ... stirre nervøst ned for sig ... I vælger den grønne tale! Den grønne tale er en slags sandhedstale .. det er en god tale den grønne tale ... ahemmmm rømme .. altså jeg kalder den 'når NRG'en skulle højtrykspules' .. HVAD!? I vil ikke høre mere!? .. skuffet .. Nåmmen så vil jeg bare gerne takke for et nyttigt forum med en god stemning! Smil)
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar


Forum spring: