Søg Garagen Hej Gæst! Register

På Segway i hovedstaden
#25
Super 8 Skrev:
Citat:Hvor i færdselsloven har du fundet, at "løbehjul med elmotor" må benyttes på offentlig vej
De er i færdselsloven omtalt som "lille knallert". For at blive godkendt, skal de have samme udstyr, og opfylde detailforskrifterne for knallerter. Hvis knallerten kører langsommere end 25 km/t, er der ikke helt så høje krav til knallerter, blandt andet sættes ikke samme krav til bremser.

Problemet er, at der ikke er mange el-løbehjul, der kan leve op til detailforskrifterne for knallert.

I hjælpemiddeldatabasen, fandt jeg nogle el-løbehjul egnet til handikappede:
http://www.hmi-basen.dk/r4x.asp?linktype...&sup=55077
og forhandlerens hjemmeside: http://www.tantepaula.dk/TP02/index.htm

Så denne "løbehjul", ser ud til at være godkendt til vej.
Altså ingen "løbehjul med elmotor" i færdselsloven :wink: . "Løbehjul" betragtes som "legetøj", og skal følge reglerne for fodgængere. Kommer der en motor på, skal den enten opfylde kravene til en elcykel, eller kravene til en knallert. Begge dele, lidt vanskeligt, med den udformning f.eks. Maximilian TÜV har. Efter min bedste overbevisning, vil den ikke uden en særdispensation kunne anvendes på offentlig vej. Når Tante Paula benytter TÜV i modelbetegnelsen, kan det være lettere misvisende, idet en TÜV-godkendelse ikke er det samme, som en "gadetilladelse". Af Tante Paula Konsumartikel GmbH's TÜV-certifikat (Zertifikat Nr. 003117), fremgår da heller ikke, hvad certifikatet nærmere omhandler. Det vil derfor være interessant at se, hvad det er for en EU-godkendelse, der reklameres med, og som skulle gøre den lovlig, som knallert til gadebrug i Danmark, da den ikke opfylder ret væsentlige punkter for en knallert medfør "Detailforeskrifterne ...".

Jeg kan derimod se, at en af deres modeller med saddel, og med en 0,45 kW motor, den 20. februar 2004, har fået en gadetilladelse i Tyskland via en hollandsk godkekendelse af 7. november 2003, udstedt til fabrikanten Ningbo Dongfang Lingyun Vehicle Made Co., Ltd., på City-modellen, til en maksimumhastighed på 24 km/t. Denne tilladelse, giver dog ikke uden videre, medfør (STVZO §16, stk. 2), ret til, at benytte den som løbehjul på fortovet, når motoren er slået fra i Tyskland. Kategoriseringen er iøvrigt heller ikke automatisk gældende i alle EU-lande. Det gælder f.eks. Østrig, der har katogriseret den anderledes.

Jeg ville derfor være noget tilbagholdende med at investere i sådan en lille sag, før jeg var helt sikker på, at den vitterlig er godkendt som lille knallert til gadebrug i Danmark. At man skulle kunne få den forsikret, som lille knallert, er i sig selv ingen garanti for, at den er godkendt.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#26
Det er måske ikke så tydeligt, at Maximilian TÜV har en saddel - men "boxen", er saddel, og polsteret med hård plastik. Jeg mener ikke, at det er tilladt at "stå op" på "løbehjulet". Så en Segway vil ikke umiddelbart kunne blive godkendt. Det er nok den manglende saddel, der giver et problem.

Med godkendelsen af Segway, er måske også lagt fundamentet til, at løbehjul uden saddel kan godkendes til vej, og at de måske endog vil være tilladt med fladt batteri, uden motordrift.

Citat:Kommer der en motor på, skal den enten opfylde kravene til en elcykel, eller kravene til en knallert.
Eller motorcykel... Nogle kan køre ganske stærkt.

Citat:Jeg ville derfor være noget tilbagholdende med at investere i sådan en lille sag, før jeg var helt sikker på, at den vitterlig er godkendt som lille knallert til gadebrug i Danmark. At man skulle kunne få den forsikret, som lille knallert, er i sig selv ingen garanti for, at den er godkendt.
Jeg kan ikke finde den på fstyr.dk's side med typegodkendelser, men "teoretisk" er muligt, at visse "løbehjul" med saddel, vil kunne godkendes som f.eks. knallert.

En anden mulighed, er at Segway vil kunne godkendes som tohjulet bil:
http://www.segway.com/puma
Svar
#27
Hvis "boksen" skal betragtes som saddel, vil der blive et problem med, at styrhåndtagene på en knallert, bla. maksimalt må være 30 cm over sædeplan, og der vil blive et problem med, om vægtfordelingskravet mellem for- og baghjul kan opfyldes :wink: .

Nu er Segwayen jo ikke officielt godkendt som hverken knallert eller elcykel, men kører på en forsøgsdispensation, som cykel; men den vil have lignende problemer med, at opfylde foreskrifterne for en knallert og/eller elcykel. Den vil simpelthen kræve en ny kategori.

El-løbehjulet fås godt nok i en 45'er udgave Fortvivlethock: , og kan sikkert godt køre endnu hurtigere, men som de er konstrueret nu, vil de heller ikke kunne opfylde kravene til en motorcykel.

Du kommer nok til at lede forgæves længe på styrelsens hjemmeside efter et "el-løbehjul" med gadetilladelse. Indtil videre, kan der kun blive tale om, at godkende dem som el-knallerter, efter de regler, der gælder for disse. Vi har simpelthen endnu ikke en anden klasse, vi kan putte dem ind under.

Segwayen, som tohjulet bil Griner . Den går heller ikke, da en bil per definition, skal være et
"Motorkøretøj, der er forsynet med fire eller flere hjul eller med bælter, valser, meder
eller lignende, samt motorkøretøj på tre hjul, hvis egenvægt overstiger 400 kg."
.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#28
Vi mangler så en lovgivning for en ny "trafik gruppe" som kunne hedde motoriserede 1 aksels køretøjer (trods en segway vel i princippet teknisk har enten 0 eller 2...) for maks 1 person.

Man skal jo også have motoriserede ethjulede cykler, -trillebører, tandems-segways eller "segway"-motorcykler sorteret, så man ved om de kræver speciel forsikring eller blot hører under normal indbo og ansvars forsikring....

Kan godt forstå at det giver juridisk bøvl, og i princippet kræver en helt ny sortering omkring lovgivning af små motorkøretøjer, som man vel i forvejen pønser på EU mæssigt på både cykler og knallertere.
Svar
#29
Det er nok ikke så nemt, at lave loven, så den dækker alle køretøjstyper.

Hvad med f.eks. Toyotas gående robot - må den gå på vej, eller fortov?

Eller, deres "chair cars", hvor man kører på vejen i en slags rullende stol?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#30
Præcis, og det er vel også derfor at Segway har det svært med at passe ind i de juridiske love, da hvis noget ikke falder ind under gældende lovgivning, så kan man jo ikke slå op i facitlisten og se hvad man må og ikke må....

Kan man ikke det, så er der helt sikkert nogen der vil udnytte "lov-huller", som så til gengæld vil skade andre enten økonomisk eller juridisk med hensyn til rettigheder.

Derfor tror jeg at Segway ikke vil få længerevarende tilladelse end de 4 måneder til at være "gråzone".

Der findes jo allerede andre "Segway" køretøjer i prislaget 10-20.000kr, og bliver det først legalt så skal der nok komme mange af dem ud i trafikken i løbet af kort tid. Tænk bare hvor smart det er at tage en Segway 10-20km ind til Kbh bycentrum frem for at tage en bil, da det kan gøres hurtigere og billigere end i bil.
Svar
#31
kragen Skrev:Den går heller ikke, da en bil per definition, skal være et
"Motorkøretøj, der er forsynet med fire eller flere hjul eller med bælter, valser, meder
eller lignende, samt motorkøretøj på tre hjul, hvis egenvægt overstiger 400 kg."
.

Jo da. Vi hægter bare følgende på : "... eller to modsat siddende hjul og en egenvægt på ikke over 300 kg inklusive fører."

Voila! Så er den klaret. Jeg burde søge ind i Trafikministeriet...

:wink:
Svar
#32
Runnerdude Skrev:Jo da. Vi hægter bare følgende på : "... eller to modsat siddende hjul og en egenvægt på ikke over 300 kg inklusive fører."

Voila! Så er den klaret. Jeg burde søge ind i Trafikministeriet...

:wink:
Så har du en motorcykel, og vi er lige vidt :P .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#33
Tror der menes hvad der svarer til 1 aksel eller 2 paralelle hjul svarende til 1 aksel.

Eneste der har "1 aksel" er vel 1-hjulede cykler og så lige en trillebør, men den kan man jo ikke sidde på, mens man selv kører på den, og er heller ikke godkendt til person transport.... ;-)

Men der findes jo også motoriserede trillebører, men de har så mere end 1 aksel......
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#34
Faldt lige over dette link og beskrivelse af en 2 personers Segway.

Tjek videoen ud, og læg så lige mærke til hvordan den starter efter parkering fra at gå fra 6 hjul til 2 hjul..... Sejt...!

Giver måske en bedre idé om hvorfor lovgivning og sætten i "bås" er svært for disse nye køretøjer.....

http://translate.google.dk/translate?hl=...eater.html
Svar


Forum spring: