Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvordan ved man om ventiler er sat rigtigt???
#1
Overskriften siger sig selv
Jeg har sat mine ventiler og den køre okay men det ville være rart hvis jeg vidste om de var sat ordenligt, så jeg vidste om jeg fik max. ydelse ud af min scooter

Så hvordan ved man om ventiler er sat ordenligt?????
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
karlson Skrev:Overskriften siger sig selv
Jeg har sat mine ventiler og den køre okay men det ville være rart hvis jeg vidste om de var sat ordenligt, så jeg vidste om jeg fik max. ydelse ud af min scooter

Så hvordan ved man om ventiler er sat ordenligt?????


Jeg ved det erlig talt ikke.

Men hvis den starter ved første hug og hvis den køre godt og hvis den lyder godt så har du nok ramt noget der ligner at det sikkert måske nok er justert rigtigt.
Mvh Dennis
Honda Zoomer 4 takt Sort 2007.
Kragen hvil i fred, du ville altid være elsket og husket.
Svar
#3
karlson Skrev:Overskriften siger sig selv
Jeg har sat mine ventiler og den køre okay men det ville være rart hvis jeg vidste om de var sat ordenligt, så jeg vidste om jeg fik max. ydelse ud af min scooter

Så hvordan ved man om ventiler er sat ordenligt?????
Bortset fra, at kontrollere, at afstanden er indstillet korrekt, hvilket vil sige fra 0,08mm til 0,1mm, så er der ikke nogen måde, hvorpå almindelige dødelige kan vurdere, om de står optimalt. Skulle de stå lidt for løst, vil det ikke influere på motorens ydelse - det vil bare larme lidt mere (tikke). Står de derimod for stramt, vil det kunne medføre, at motoren bliver ødelagt. På de fleste GY6-motorer er den foreskrevne afstand rettet fra 0,05mm til 0,08 mm. Kører man med flere kubik, skal afstanden være nærmere de 0,1mm.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
Okay det svar var jeg ikke så glad for:S

Inden jeg indstillede ventiler stod de på under 0.05

så hvordan bliver motoren ødelagt af at afstanden er for lille???
Svar
#5
karlson Skrev:så hvordan bliver motoren ødelagt af at afstanden er for lille???

Ventil og -sæde kan blive brændt fordi ventilerne ikke får den rigtige køling ved at ligge helt tæt an mod hinanden.
--
Hilsen Ole
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
OlePagh Skrev:Ventil og -sæde kan blive brændt fordi ventilerne ikke får den rigtige køling ved at ligge helt tæt an mod hinanden.
Ud over det, risikerer man, hvis udstødningsventilen er for stram, at cylinderen ikke kan slippe af med al luften, at topstykke og krumtap m.m. ryger sig en tur. Kører den normalt, efter ventilerne er stillet korrekt, er der sandsynligvis ikke sket skade.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
Jeg har lidt problemer med at få sat ventilerne rigtigt:P men prøver mig fremFræk
Men det med brandte ventiler og - sæde, hvis jeg skal tjekke det skal jeg så have topstykket af?
og hvis de er brandte skal jeg så have nye???
Svar
#8
karlson Skrev:Jeg har lidt problemer med at få sat ventilerne rigtigt:P men prøver mig fremFræk
Men det med brandte ventiler og - sæde, hvis jeg skal tjekke det skal jeg så have topstykket af?
og hvis de er brandte skal jeg så have nye???
Der er en fin guide herinde, hvor du kan se, hvordan, man stiller ventiler. Det er ikke hjernekirurgi, og går man stille og roligt til værks, burde det kunne gøres, uden det store besvær. Hvis din motor ellers kører normalt, er dine ventiler ikke "brændte". På vores små firtaktere, vil du hurtigt opdage, hvis ventilerne ikke virker. Normalt, vil maskinen så slet ikke starte, og hvis den gør, vil den hoste og hakke, og næsten ikke bevæge sig. Hvis du vil tjekke ventilerne, skal topstykket af, så du kan se ventilhovederne og sæderne. Rensning af hoveder og sæde, er dog ikke noget, man selv bør give sig i kast med, da det kræver lidt specialværktøj og viden, for at få hoveder og sæder til at slutte helt tæt. Når topstykket skal af, så husk, at købe nye pakninger, inden, du går i gang. Pakninger bør ikke genbruges :wink: . Skulle du komme i den situation, at dine ventiler er brændt fast, er den billigste løsning nok, at købe et nyt topstykke, komplet med ventilerne monteret - eller måske et komplet (større :innocent: )cylinderkit inkl. topstykke. Men som sagt., mener jeg ikke, at det er noget, du bør bekymre dig om, hvis maskinen ellers kører normalt. Bare stil ventilerne til 0,08 mm. Har du ikke et søgerblad på 0,08 mm, så kan 0,1 mm, evt. lidt stramt, også fint bruges. Bare afstanden ikke bliver under 0,08mm. Tyskerne stiller dem til 0,12mm, ved kold motor (maks. 30 grader), men det tikker nok lidt for voldsomt, for vores smag. Tikkeriet skader ikke, det er bare ikke rart, at høre på :wink: .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
Takker for svaret

Men tror snart jeg dropper 4takt, kender ikke nogen i min omregn der rigtigt ved noget om 4takt

Kunne ellers godt tænke mig at få en til at kigge på den og måske også sætte 72cc på:P
Og gider ikke betale de der knallert-mekaniker synes de tager alt for meget
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
karlson Skrev:Takker for svaret

Men tror snart jeg dropper 4takt, kender ikke nogen i min omregn der rigtigt ved noget om 4takt

Kunne ellers godt tænke mig at få en til at kigge på den og måske også sætte 72cc på:P
Og gider ikke betale de der knallert-mekaniker synes de tager alt for meget
Vælger du, at sætte større cylinderkit på, så vælg 85 ccm med topstykke, f.eks. Narakus. Straffen, hvis du bliver taget, er den samme, men effektforøgelsen er væsentlig større :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#11
Tror jeg vælger 72cc Naraku fra Speedline ;P 85cc med topstykke er sikkert en del dyre
Svar


Forum spring: