Søg Garagen Hej Gæst! Register

Firkantede ruller efter 3000km ?
#1
Jeg har kigget på variatoren idag og til min store overraskelse fandt jeg ud af at rullerne var næsten firkantede [Image: risinghair.gif]

Hvad kan det skyldes scooteren har jo kun kørt 3000km Spørgsmålstegn
[Image: ruller_big_thumb.jpg]
Uopdragent dovendyr "Kymco Agility" haves.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Det korte svar er, at det skyldes varme fra friktionen med pladen, når rullerne er i yderste position, og ikke, som mange fejlagtigt tror, slitage ved at rulle ud og ind :wink: .

Rullernes levetid afhænger altså af, hvor gode de er til, at modstå varme. Der sælges ruller, der kun kører et par hundrede kilometer, før de er deforme, og der findes ruller, der kan klare det dobbelte antal kilometer af, hvad dine har kørt. På min Agility skiftede jeg konsekvent ruller ved hver 3.000 km, når den alligevel skal have service/oliskift. De var dog aldrig i nærheden af, at være så kantede, som dine. Mine glidere, skifter jeg for hver 6.000 km.

De bedste ruller, jeg har kørt med var Malossis HT ruller, og de dårligste, et sæt af thansens de billige. De var kantede efter ca. 200 km Ond . Husk også, at skifte dine rullestyr. Problemet med Malossi er desværre bare, at de ikke fås i halve gram, i det område, der normalt er aktuelt for en Agility. Standardvægten er 6,5g, og det kan kun fås, ved at blande 3x6g med 3x7g skiftevis, da rullerne kun sælges i 5,1g-6g-7g. Skal du bruge de 6,2g- 6,3g, som nok nærmere burde være "standardvægten", kan du f.eks. vælge Narakus HD ruller, som fås i "skæve" vægte som 5,8-6-6,3-6,6, eller hvis du vil gå helt amok med vægte, så Stage6's HQ ruller, der fås i 0,25g intervaller, og sælges i sæt med 3 ruller, så man kan blande sig til 0,12g's intervaller. Både Naraku og Stage6 rullerne har en fin holdbarhed.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
kragen Skrev:Der sælges ruller, der kun kører et par hundrede kilometer, før de er deforme, og der findes ruller, der kan klare det dobbelte antal kilometer af, hvad dine har kørt.

6.000km som max? Så må Peugeot's ruller være lavet med rum teknologi Griner Mine ruller blev skiftet ved 12.806km, men kunne nok sagtens have kørt 18-20.000km inden de ville ligne dem på billedet. Det siges, at nogle af Aprilia's ruller normalt ikke behøver blive skiftet meget før de 20.000km.

Så hvis dine ruller kun holder 3-6.000km, kan de have nok så fine betegnelser - i min bog vinder de ikke Blink med øjet
Svar
#4
Teddy Skrev:6.000km som max? Så må Peugeot's ruller være lavet med rum teknologi Griner Mine ruller blev skiftet ved 12.806km, men kunne nok sagtens have kørt 18-20.000km inden de ville ligne dem på billedet. Det siges, at nogle af Aprilia's ruller normalt ikke behøver blive skiftet meget før de 20.000km.

Så hvis dine ruller kun holder 3-6.000km, kan de have nok så fine betegnelser - i min bog vinder de ikke Blink med øjet
Nu må du høre efter i timen Griner . Jeg sagde, at jeg skiftede dem ved henholdsvis 3.000 og 6.000 km. Ikke at de var kantede, eller ikke kunne holde længere. Jeg skifter også dæk, før det er "lovbligt" nødvendigt Smil . For de ca. 80 kr., et sæt ruller koster, gider jeg ikke bøvle med, at holde øje med, hvor langt de kan holde, men skifter dem, når jeg alligevel skal have skilt svineriet ad, for hver 3.000 eller 6.000 km. Jeg ved godt, at bogen siger for hver 2.000 km, men efter reklamationsrettens udløb, bliver service altså 3.000 km, som også er foreskrevet i visse sydlandske manualer til den. til min Super8, siger den endda for hver 4.000 km, og den er identisk med 50ccm'eren. Jeg beholder hverken rem, ruller eller tændrør mere end ca. ½ år. De ryger så ned i hjelmboksen, som reserve, eller foræres væk.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
De originale ruller i Big2 blev skiftet ved 8.500 km, selvom de ikke var slidt overhovedet. Har det lidt som Kragen, at når man nu alligevel har "skidtet" skilt ad, kan man ligeså godt skifte diverse småting. Remmen blev skiftet ved samme antal km. Den var så nede på 17,5mm i bredden (skal være 18mm), så den kunne sikkert godt ha' kørt 4-5.000 km til. og om ikke så længe, ryger der 2 nye dæk på.
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
kragen Skrev:Nu må du høre efter i timen Griner . Jeg sagde, at jeg skiftede dem ved henholdsvis 3.000 og 6.000 km. Ikke at de var kantede, eller ikke kunne holde længere. Jeg skifter også dæk, før det er "lovbligt" nødvendigt Smil . For de ca. 80 kr., et sæt ruller koster, gider jeg ikke bøvle med, at holde øje med, hvor langt de kan holde, men skifter dem, når jeg alligevel skal have skilt svineriet ad, for hver 3.000 eller 6.000 km. Jeg ved godt, at bogen siger for hver 2.000 km, men efter reklamationsrettens udløb, bliver service altså 3.000 km, som også er foreskrevet i visse sydlandske manualer til den. til min Super8, siger den endda for hver 4.000 km, og den er identisk med 50ccm'eren. Jeg beholder hverken rem, ruller eller tændrør mere end ca. ½ år. De ryger så ned i hjelmboksen, som reserve, eller foræres væk.

Vi prøver lige igen:
kragen Skrev:der findes ruller, der kan klare det dobbelte antal kilometer af, hvad dine har kørt.
Det kan jeg på ingen måde tolke som, hvad du selv gør - men at du beskriver min og max. for normal praksis. Det er det, jeg rettede lidt på.
Selv, får jeg også skiftet de fleste sliddele hver 6. måned, hvor den jo skal til service. Nok har jeg et falck abonnement, men den uventede ventetid ved tilkald kommer altid ubelejligt, så jeg ofrer gerne den smule ekstra på at holde køretøjet i god stand Blink med øjet
Svar
#7
Min scooter(45 model) kører max. 50km/t målt på speederen, det er jeg ikke specielt tilfreds med.
Det kan være pga de kantede ruller? Har I et par link hvor man kan købe fornuftige ruller som passer til Kymco Agility? Findes der tabel med hvor tunge ruller er og tophastighed?
Uopdragent dovendyr "Kymco Agility" haves.
Svar
#8
Scoooter Skrev:Min scooter(45 model) kører max. 50km/t målt på speederen, det er jeg ikke specielt tilfreds med.
Det kan være pga de kantede ruller? Har I et par link hvor man kan købe fornuftige ruller som passer til Kymco Agility? Findes der tabel med hvor tunge ruller er og tophastighed?
Kantede ruller, giver lavere topfart, hvis de ikke, pga. af den mindskede diameter, kan skubbe pladen helt helt ind, og dermed heller ikke remmen helt ud.

Der findes af gode grunde ikke en tabel over, hvilken vægt, der giver den bedste topfart. Det afhænger af den enkelte maskines opsætning, vægt m.m.

Som tidligere omtalt, er standardrullerne på en Agility (16x13) 6,5g, og den har hoveddyse #80. Min, og andres erfaringer, siger som udgangspunkt 6,2-6,3 g's ruller, og en #82 hoveddyse, på en standardopsætning. Har din Agility en Kymco karburator, kan du ikke købe større hoveddyse, men du kan købe en standard #80 mere, og så hone op, indtil du får den rette størrelse. Det tager kun to-tre drej med fingrene med et dysehornesæt :wink: .

Gå ind til thansen, og køb tre sæt af de billigste ruller på henholdsvis 5-6-6,5g, evt. også et sæt 7g. Prøv først hvert sæt, og se, hvilken vægt, der er for stor, og hvilken, der er for let. Er 6g for let, men 6,5g for tung, kan du blande tre 6g med tre 6,5g skiftevis, og se, om det er bedere. Hvis det er det, så køber du et et sæt kvalitetsruller i den vægt. De kan fås hos Speedline eller Racingplanet. Vælger du glidere, istedet for ruller, skal du nok ½-1 g op i vægt. Skifter du til en Multivar, skal du nok ½g ned i vægt.

Har du udskiftet dit gliderør, med et glat gliderør i varioen?
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
Er mine lysebrune ruller standardruller, eller hvad farve er standardruller på Kymco?
Mit gliderør er da rimeligt glat Smil eller findes der flere modeller?
Uopdragent dovendyr "Kymco Agility" haves.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Kragen ved du om mine lysebrune ruller er standardruller?? Eller hvad farve er standardruller på Kymco?
Uopdragent dovendyr "Kymco Agility" haves.
Svar
#11
Scoooter Skrev:Er mine lysebrune ruller standardruller, eller hvad farve er standardruller på Kymco?
Mit gliderør er da rimeligt glat Smil eller findes der flere modeller?
Mine var, så vidt jeg husker, også brunrøde, uden tekst eller vægt påtrykt. Gliderøret findes til 25'ere, 30'ere, 45'ere, og helt uden krave Griner . Hastigheden afhænger af bredden på kraven (forhøjningen) for enden af gliderøret.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#12
OK, mine ruller ligner disse her i linket og som jeg kan forstå er hans ruller standard...

http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/b...inger.html

Mit gliderør er uden forhøjning, men det kan være jeg skal dreje et par mm af :twisted:
Uopdragent dovendyr "Kymco Agility" haves.
Svar


Forum spring: