Søg Garagen Hej Gæst! Register

Batterilader og cigarstik
#1
Jeg har lige bestilt en CTEK Multi XS 800 lader. Dertil kan man købe et stik til cigarstikket, så mit spørgsmål er:

Kan man bare lade igennem cigarstikket uden at tage ledningerne fra polerne på batteriet, og uden at øgelægge scooteren´s el-system ?
VGA Versus 4t 2014 (vandkølet)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
alje Skrev:Jeg har lige bestilt en CTEK Multi XS 800 lader. Dertil kan man købe et stik til cigarstikket, så mit spørgsmål er:

Kan man bare lade igennem cigarstikket uden at tage ledningerne fra polerne på batteriet, og uden at øgelægge scooteren´s el-system ?
Det er ikke meningen, at du skal oplade dit batteri igennem et cigarstik. Har du et cigarstik monteret på din knallert, der er forbundet direkte til batteriet, ville det dog kunne lade sig gøre. Til din CTEK følger der et par kabler med, du kan montere fast på batteriet i den ene ende, og hvor der er et stik i den anden enden, som du kan fastgøre med en "strips", et sted, der er let, at komme til. Så behøver du ikke, at skrue batteridækslet af, når du skal oplade batteriet.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
kragen Skrev:Det er ikke meningen, at du skal oplade dit batteri igennem et cigarstik. Har du et cigarstik monteret på din knallert, der er forbundet direkte til batteriet, ville det dog kunne lade sig gøre. Til din CTEK følger der et par kabler med, du kan montere fast på batteriet i den ene ende, og hvor der er et stik i den anden enden, som du kan fastgøre med en "strips", et sted, der er let, at komme til. Så behøver du ikke, at skrue batteridækslet af, når du skal oplade batteriet.

Tak kragen.

Det er da en fin løsning CTEK har lavet. Så behøves jeg ikke, at koste mere på det. Grin

Bare lidt info;
Jeg har cigarstik, hvor plus er direkte forbundet til batteriet med en sikring imellem. Men stellet (minus) er ikke forbundet direkte til batteriet.
VGA Versus 4t 2014 (vandkølet)
Svar
#4
Der findes en ledning til CTEK'en, så du kan lade igennem cigarstikket. Dog passer den ikke til alle biler. Mange gange, kræves tændingen er tændt, for at der kan lades, og så forsvinder lidt af idéen.

Det kan være et problem, hvis cigartænderen er sat på efter tændingen da opladeren med tændingen slukket, vil kunne give overspænding på scooteren. Hvis cigartænderen, som hos dig, er direkte over batteriet med en sikring imellem, vil det naturligvis være uden risiko. Spørgsmålet er kun, om CTEK's stik vil passe i dit stik. Hvis du gerne vil oplade igennem cigarstikket, i stedet for med ledningerne til batteriet, så kan du måske finde en cigartænderstik, som passer i stikket på scooteren, og sætte den på ledningen. Vend plus og minus rigtigt.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?...&Grp=&n=10
Du kan også købe CTEK's ledning, men jeg synes den er lidt kritisk med cigartændere. Det er vist noget med den skulle kunne bruges i flere typer ved at skrue noget af, og det gør så at den ikke fungerer så godt i vores bil.
http://www.marinetorvet.dk/visprodukt.as...0Cigarstik
Den skulle passe i både 12mm og 21mm cigarstik, men dette arrangement gør åbentbart også at den er mere kritisk. CTEK's svinger i pris fra 99 kr. til 149 kr (normalpris).
Så det er billigere, at montere sit eget stik, på et normalt ladekabel til fastmontering:
http://www.batteribyen.dk/ctek_ladekabel...e7a1831053
Vend plus og minus rigtigt, og tjek at cigarstikket passer godt i din cigartænder inden montering.
Svar


Forum spring: