Søg Garagen Hej Gæst! Register

"Skal unge køre hurtigere på knallert?"
#1
Hej

Faldt lige over denne artikel Ked af det

http://1234.tv2.dk/article.php/id-27757471.html

Hvad synes i?
Med Venlig Hilsen.
Micras.
Yamaha Neos 4T, Titanium/Grå EU45, årgang ´13. 17100 km.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
45 km/t, er jo en tåbelig hastighed, der kun kan give problemer.

Inden man begynder at tillade unge kører motorcykel og knallert 45, synes jeg skulle gøre noget seriøst ved disse køretøjers problemer. Som eksempel, kunne man kræve ABS bremsere, på alle. Man kunne kræve, at de skal kunne bremse sikkert, uanset gashåndaget holdes i bund. Man skulle sikre, at de altid sælges med et sikkert og et godt dæk. Og, deres stel, skal kunne holde til at bremse, også selvom de opnår større hastighed end deres motor kan yde, f.eks. ned af bakke. Dertil, bør der sættes en maximum pris, udfra deres vægt, i forhold til en typisk bils pris i forhold til vægt.

På nuværende tidspunkt, er scootere et køretøj, som kan diskuteres overhovedet skulle have lov at køre på vejen. Når det viser sig, at el-cykler, med dårlige dæk, er mere sikre i trafikken end en scooter, der kører samme hastighed, så må man erkende at der er noget totalt galt med konstruktionen, og de måske skal forbydes, indtil producenterne opdager problemerne, og gør noget seriøst ved dem.

Der er brug for et billigt køretøj. Idag, kan man lave biler, der kører længere per litter, og har større sikkerhed end en scooter - samtidigt til en pris, der omtrent er som scooternes pris. Nogle biler, koster ikke mere end ca. 20.000 kroner som ny. Hvis det ikke er muligt, at få højere sikkerhed på scooterne, så tror jeg det mest fornuftige er, at i stedet satse på lavpris biler. Og at de unge, skal have kørekort, til små biler, der måske har begrænset maximum hastighed og accelleration. Måske kan de have elektronisk hastighedskontrol, så de ikke kører for hurtigt. Man kan sagtens få biler ned i pris, til omkring 5.000 kroner, men det vil kræve at de får indlagt begrænsninger, således motor og elektronik spærres, når der er tid til næste service - og at der sættes penge ind direkte på producentens konto via internet, for at udføre en elektronisk service og test, i forbindelse med serviceeftersynet. Hvis en sådan test, koster en tusse, for hver 2.000 kilometer, så vil pengene komme ind efter meget kort tid, og alligevel ikke være væsentligt dyere, end de fleste kinascootere er i drift. Pengene går jo ubeskåret til softwaren, direkte via Internet, og uden fordyrende mellemled, såsom afgifter, forhandler osv. Til gengæld, får man udført test og justering, der gør at den kører optimalt, kan bremse, køre, starte, og ikke forurener for meget.

Med biler til nogle få tusind kroner, kan jeg ikke se at scootere har en chance - eller fortjener en. Derimod, er det rimeligt, at tilbyde bilkørekort til 16 årige.
Svar
#3
Super 8 - jeg ved ikke hvad du drak før du skrev den post, men jeg altså bare ha' opskriften...

:wink:
Svar
#4
Det er somænd seriøst nok - biler produceret i lande som indien er på vej med priser i nærheden af ca. 20.000 - 25.000 kroner. Ok, der kommer jo nok lidt afgift på, men hvis man sænker prisen, og tager mere for "software", f.eks. hver gang at de skal til service, og måske tilbyde speciel vinterservice hvor de justeres til vinterbrug, så vil prisen måske kunne bringes ned til under afgiftsgrænsen. Det er meget nemt at kode bilernes elektronik og motor, således der kræves software med jævne mellemrum, for at optimere og justere bilen til at yde det bedste, og lægge indenfor det lovlige. Hvis dette software ikke er gratis, men koster som en serviceeftersyn, og skal købes til hver enkelt eftersyn fordi det måske kun gælder i 14 dage, så vil der kunne tjenes store penge direkte ved salg af software til bilen, og det vil kunne medføre lavere pris, da faste udgifter vil kunne betales af software. Der har vist været lidt problem i starten med crash tests, men de nye klarer vist selv dette. Det betyder, at man kan side i en behageligt opvarmet bil, i bløde sæder, til en pris der er tæt på en scooter. Jeg tror, at de unge foretrækker det. Og så er det omtrent 80 gange mere sikkert. Så hvorfor ikke tilbyde et ordentligt bilkørekort til de unge? Måske kan man sætte krav til max. hastighed, eller anden form for plumbering. Med en 80 gange større sikkerhed, så lyder det lidt tåbeligt, at nægte dette - men at vil tilbyde knallert 45, der jo må tunes til 80 - 100, for at opnå optimal sikkerhed. Så jeg forstår ikke, hvorfor man ikke vil tilbyde kørekort til bil, allerede når de er 16 år gammel. Men, måske samtidigt, sætte krav til en form for plumbering. Hvis bilernes hastighed, eller effekt er reduceret, så kan man måske kræve et kørekort for at få "stor bil", når man er 18.

Som sådan, synes jeg det er en udmærket idé at tilbyde kørekort til 45'ere, og at de eventuelt kan fås allerede fra 16 år. De skal naturligvis også kunne fås af ældre - så det ikke er som nu, hvor man er bundet til at få kørekort fra 16 - 18 år, hvis man vil lære at køre knallert, og ellers må gøre det uden at have fået undervisning. Mange, lidt ældre, der aldrigt har fået knallertkørekort, og ikke fået bilkørekort, savner lidt af undervisningen som de unge har fået - også til knallert 30. Jeg har svært ved at se, hvorfor at unge ikke må få kørekort til bil, når man ved de er meget sikrer i trafikken end en scooter. Dertil kommer, at 45'erne altid har haft en uheldig hastighed efter danske forhold. Måske er større risiko for, at de unge udsætter andre for farer - men de er ihvertfald selv bedre beskyttet i en bil. Og jeg tvivler på, at risikoen for de unge på 16-18, for at udsætte andre for fare, er meget større end for 18-20 årrige.

Efterhånden, som biler kan gøres mere sikre, og selv bremse for forhindringer, så er der måske belæg for en langt lavere alder for kørekort til bil. Det er svært at lave scootere og motorcykler, der selv bremse for forhindringer, og nedsætter hastigheden efter forholdene.
Svar
#5
Delvis enig med Super 8.
Citat:Inden man begynder at tillade unge kører motorcykel og knallert 45, synes jeg skulle gøre noget seriøst ved disse køretøjers problemer. Som eksempel, kunne man kræve ABS bremsere, på alle. Man kunne kræve, at de skal kunne bremse sikkert, uanset gashåndaget holdes i bund. Man skulle sikre, at de altid sælges med et sikkert og et godt dæk. Og, deres stel, skal kunne holde til at bremse, også selvom de opnår større hastighed end deres motor kan yde, f.eks. ned af bakke. Dertil, bør der sættes en maximum pris, udfra deres vægt, i forhold til en typisk bils pris i forhold til vægt.

På nuværende tidspunkt, er scootere et køretøj, som kan diskuteres overhovedet skulle have lov at køre på vejen. Når det viser sig, at el-cykler, med dårlige dæk, er mere sikre i trafikken end en scooter, der kører samme hastighed, så må man erkende at der er noget totalt galt med konstruktionen, og de måske skal forbydes, indtil producenterne opdager problemerne, og gør noget seriøst ved dem.
Ikke nødvendigvis ABS, men en minimum bremselængde. helårsdæk/vinterdæk SKAL være påkrævet i vintertiden. Sommerdæk skal have mønster, ikke slicks. Resten er ca det samme for mig.

Citat:Der er brug for et billigt køretøj. Idag, kan man lave biler, der kører længere per litter, og har større sikkerhed end en scooter - samtidigt til en pris, der omtrent er som scooternes pris. Nogle biler, koster ikke mere end ca. 20.000 kroner som ny. Hvis det ikke er muligt, at få højere sikkerhed på scooterne, så tror jeg det mest fornuftige er, at i stedet satse på lavpris biler. Og at de unge, skal have kørekort, til små biler, der måske har begrænset maximum hastighed og accelleration. Måske kan de have elektronisk hastighedskontrol, så de ikke kører for hurtigt. Man kan sagtens få biler ned i pris, til omkring 5.000 kroner, men det vil kræve at de får indlagt begrænsninger, således motor og elektronik spærres, når der er tid til næste service - og at der sættes penge ind direkte på producentens konto via internet, for at udføre en elektronisk service og test, i forbindelse med serviceeftersynet. Hvis en sådan test, koster en tusse, for hver 2.000 kilometer, så vil pengene komme ind efter meget kort tid, og alligevel ikke være væsentligt dyere, end de fleste kinascootere er i drift. Pengene går jo ubeskåret til softwaren, direkte via Internet, og uden fordyrende mellemled, såsom afgifter, forhandler osv. Til gengæld, får man udført test og justering, der gør at den kører optimalt, kan bremse, køre, starte, og ikke forurener for meget.
En 2hjuler er nemmere at manurere rundt div ting end end bil, hvis man følger med i hvad man laver, kører efter forholdene og har fået den rette undervisning. Det såkaldte knallertkort er spild af 100kr idag, hvis man har taget en cykel "prøve" i skolen(Selvf skal man tage det uanset, er respekløst og idiotisk at køre uden).
Godt være man kan lave biler der er billige, men at sætte en 16 årig bag en bil der kan køre 130km/t er retarderet. Kan man ligså godt indføre bilkortet til 16 årige. Grunden til de 130km/t er pga motorvej. Forestil dig at ligge bag en bil med f.eks 70km/t på motorvejen (Der er nok en eller anden der skal få sig selv forvildet derud, selvom man forbød det :?). Største grund til jeg er imod bilkortet til 16årige, er pga man ka købe øl som 15 årige... Skal nok være en hel del "brianer" der tager et par øl for meget inden de sætter sig bag rattet. En 2hjuler ville kunne trække ud i nødsporet, hvis de skulle "fumle" ud på en motorvej, og stadigt kunne "være sikker" da den ikke fylder det halve af en bil.

En anden ting.
Der er en hvis frihed med de 2 hjul. Ja man har det godt og varmt i en bil, men man mærker ikke naturen. Jeg ville ihvertfald altid foretrække 2hjul istedetfor 4 :wink: Det er ikke et transport middel, men en livsstil.

Ang forurening... En Agility med skiven pillet render 55km/t og 50km/l. Der er en katalysator i udstødningen så de få gasser der kommer ud bliver "gjort renere" inden de bliver smidt ud. Infør skrappere regler så så man ikke bare ka "nøjes" med en røgvender der smider xsosen ud et andet sted end udstødningen. Kat skulle være lovpligtig på alle scootere (Dog ikk el Grin)

/my 2cents.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Citat:Godt være man kan lave biler der er billige, men at sætte en 16 årig bag en bil der kan køre 130km/t er retarderet.
Det vil være meget nemt at plumbere bilerne, til f.eks. 45 - 60 km/t. Hvis man laver et knallert 45 kørekort, synes jeg også den skal gælde biler, hvor hastigheden er reduceret - uanset deres motor er større end 50cc. Det vil betyde, at normale biler, kan få en hastighedsbegrænser påmonteret, der gør at de unge må bruge den, når denne er slået til. Det kan laves relativt nemt, da de fleste biler jo har startspærer, har de også indbygget en chip i nøglen. Hvis den har to kodemuligheder, kan max hastigheden kodes ind i nøglen. Bilens elektronik kan umiddelbart læse den. Nøglerne, til henholdsvis 45-60, og "ubegrænset" kan laves i to forskellige udformninger - f.eks. kan den til de unge laves med et specielt "hoved". Som eksempel, kan vælges en slags "anders-and" udseende, eller noget andet der afviger fra den normale nøgle.

At tilbyde de unge et kørekort til knallert 25, synes jeg ikke der er stor idé i. De må jo allerede køre elcykler med 25 km/t, og racercykler med 50. Skal man få de unge til at tage kørekort, så skal der boller på suppen. Det kunne være knallert 45 - men her er problemet blandt andet den uheldige hastighed, på de danske veje. Og det er uheldigt, hvis der sammenlignes med biler, at uheldsrisikoen er så stor.

Vi lærte ikke at cykle i folkeskolen, så det er langtfra alle folkeskoler der tilbyder cykelkørekort. Jeg tog hellerikke knallertkørekort. Så for mig, har det faktisk været umuligt, at få undervisning i knallert 30. Da jeg tog bilkørekort, spurgte jeg ofte kørelæren, men til min store overraskelse, viste det sig at han hellerikke kunne køre hverken cykel eller knallert og ikke vil udtale sig. Derfor, tror jeg egentligt, at det er en god idé, at hvis man tilbyder et kørekort, så at gøre det til alle, og ikke kun til de unge.

Jeg synes egentligt også, at knallertkørekortet er meget grundigt, efter hvad jeg kan se:
http://www.kk.dk/Borger/PasningOgSkolega...sning.aspx

Jeg har aldrig lært eksempelvis svingteknik, eller katastrofeopbremsning. Og det gælder mange, som kører på knallert. Det er også umuligt, at få kursus i det, når man er over 18. Heldigvis har jeg kørekort til bil, men det havde jeg ikke da jeg startede med at køre knallert - det gjorde jeg mest, fordi det var nødvendigt for at bestå bilkørekort. Jeg er opvokset på landet, og vi havde ingen gadekryds, cykelstier, eller andet, da jeg var ung. Der var endog i byplanen en lov om, at kommunen skulle være fri for lysregulering. Cykelundervisning var der intet af. Det antog man, at forældrene kunne undervise i. Men ingen af mine forældre, kunne køre cykel. Vi havde lidt færdselsundervisning i 2. klasse, hvor vi blev indstrueret i, at ikke måtte gå skråt over en vej, men skulle gå lige over. Vi lærte, at vi skulle gå i venstre side. Og at vi skulle gå over ved fodgængerovergang, og ikke måtte gå over ved siden af. Vi fik også at vide, at ikke måtte gå over for rødt. Men der var ikke undervisning i færdsel efter 2. klasse. I 2. klasse, gik jeg i privatskole, og det var måske derfor, at der var undervisning. Jeg skiftede til kommuneskole i 3. klasse, og fra da af, blev der ikke undervist i færdselsteori, eller cykling.

At tilbyde et knallert kørekort til alle - og ikke kun de unge under 18 - synes jeg er en god idé. Det kan f.eks. være et knallert 45 kørekort.

Men langt bedre, vil det være, at også tilbyde bilkørekort til de unge - eventuelt med reduceret hastighed til 45 - 60 km/t, og uden begrænset ccm.


Grunden til, at jeg synes selv knallert 45, skal indeholde ABS, er at jeg er sikker på, at dette får prisen ned. Materialeprisen, er med garanti under et par hundrede kroner. Hvis ABS kun sælges til motorcykler, over 100.000 kroner, så koster det meget nemt 25.000 kroner. Sælges det, til motorcykler, der koster 50.000 kroner, så koster det 10.000 kroner. Sælges det til knallert 45'ere der koster 5.000 kroner, så falder prisen nemt til 400 kroner. Kompleksiteten i en ABS, overstiger jo ikke en harddisk.

I mange lande, er man allerede ved at overveje obligatorisk ABS i alle motorcykler. Det vil betyde, at om ganske få år, findes ikke andet på markedet. Men prisen bliver ikke så lav, som hvis knallert tages med fra start.

De kinesiske scootere, har også vist, at det er nødvendigt med en lovgivning, der skal sikre mod løse skruer. Det gælder ikke kun scootere - men også fly.

Vi kan ikke få love nok, og tilstrækkeligt høje krav. Det er lovene, som forhindrer, at erhvervslivet myrder os i forsøget på et optimere deres indtægt.
Svar
#7
Super 8 Skrev:(...)Grunden til, at jeg synes selv knallert 45, skal indeholde ABS, er at jeg er sikker på, at dette får prisen ned. Materialeprisen, er med garanti under et par hundrede kroner. Hvis ABS kun sælges til motorcykler, over 100.000 kroner, så koster det meget nemt 25.000 kroner. Sælges det, til motorcykler, der koster 50.000 kroner, så koster det 10.000 kroner. Sælges det til knallert 45'ere der koster 5.000 kroner, så falder prisen nemt til 400 kroner. Kompleksiteten i en ABS, overstiger jo ikke en harddisk.

I mange lande, er man allerede ved at overveje obligatorisk ABS i alle motorcykler. Det vil betyde, at om ganske få år, findes ikke andet på markedet. Men prisen bliver ikke så lav, som hvis knallert tages med fra start.(...)
Når det gælder knallerter, der maksimalt må køre 45 km/t, og har ringe vægt og hjulstørrelse, vil ABS ikke gøre den store forskel. De forsøg, der er foretaget med lette knallerter ved den hastighed har vist, at ABS ikke vil forhindre momentvise blokkeringer. Man kunne opnå samme bremselængder, med den rette bremseteknik, eller ved anvendelse af doseret kombibremse. Kombibremsen viste sig, at være den mest effektive ved panikbremsning. På mc'er bør man derfor have begge systemer sammen, som det f.eks. er tilfældet på mange BMW'er.

Ekstraudgiften til ABS på knallerter, vil meget nemt kunne beløbe sig til de nævnte 5.000, selvom knallerter (endnu) ikke er afgiftsbelagt. Det vil for det første kræve hydrauliske skivebremser på begge hjul, hvilket i sig selv er fordyrende, og ikke øger bremseevnen nævneværdigt, og for det andet, en anden konstruktion af kaliber med dertil hørende elektronik. Der er således ingen saglig sikkerhedsmæssig begrundelse for, at indføre en lov, der påbyder ABS, og dermed også skiver på begge hjul, på lette knallerter. På større maskiner og biler, er det en anden sag. Har man skiver på begge hjul, og ønsker lidt hjælp, til at undgå blokkeringer, kan man for under 1.000 kr. montere nogle andre banjobolte med indbygget TCB.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
Tjah, en knallert med skivebremse på begge hjul, koster så vidt jeg husker en tusse - produceret i Kina... Resten er import og alt det andet.

Ved 45 km/t, er virkningen af ABS minimal. Alligevel, viser det sig, at det nemt kan være svært at bremse - specielt hvis føret ikke er optimalt. Dårlige kinesiske dæk, gør det værre. Der hvor jeg har haft problemet, har mest været spændet mellem hjul, der skyldes motoren ikke gik ned i effekt, når der blev bremset, og speederen ikke sluppet. Det er vigtigt, at scooteren er stabil, når man søger at bremse, så du kan slippe bremsen, når den begynder at skride. Dette er meget svært, hvis der er spænd imellem hjulene.

Jeg tror ikke, at det koster meget med ABS. Og der er masser af steder, hvor man kan spare på en scooter - og derved få lidt råd til det. Som eksempel, kan man skifte den mekaniske kilometertæller ud med en elektronisk. Fra cykler ved vi, at de kun koster 29 kroner - altså det halve af bremsekablets pris, til en mekanisk. Vi kan spare masser på ledningsnettet, ved at bruge en CAN bus, ligesom på biler. Og vi kan spare den besværlige mekaniske overføring fra gashåndtag til gasspjæld, ved at lade gasspjældet styre af en lille motor, og lade dataene gå via CAN bus. Igen, er en lille motors pris, omtrent en dollar - så der er masser af spare, når gaskablet undværes. Den mekaniske ledning, og montering af den, koster langt mere end en motor. Så kommer også muligheden for direkte indsprøjtning, hvilket også fører til store besparelser. Produceres flere scootere med direkte indsprøjtning end uden, så vil prisen være lavere, fordi de dele der indgår kan fremstilles til en lavere pris. Mange ting, kan altså gøres billigere. Vælges hydrauliske bremsere på begge hjul, kan det måske også føre til lavere pris på hydrauliske bremsere, da der jo nu sælges det dobbelte.

En scooter, med skivebremsere på begge hjul, koster fra producenten under 2.000 kroner. Jeg mener, at have set dem ned til en tusse. Jeg er overbevist om, at de kan fremstilles med ABS til et par tusind. Når de kommer til danmark, bliver det omtrent samme pris, som for nutidens scootere. At sætte en pris af til en smule ABS, der svarer til hele scooterens pris, synes jeg også er lidt vildt. Men der skal ikke spares. Konklussionen er dog klar: Produceres scooterne automatisk, koster det ikke væsentligt mere end nutidens scootere. Og en pris, på en ABS der svarer til en scooters pris, er nu højt sat. Resten er mafielønninger, og dem kan vi til dels komme lidt af med, ved at øge markedet, og derfor give øget indtægt. Så bliver det plads til samme lønninger, men ABS på langt flere scootere. Så ingen vil tabe på det - kun tjene lidt ekstra. Måske ikke det dobbelte - men lidt ekstra.

Hvis der bliver lov om lovbefalet ABS i hele verden, vil det ikke føre til højere pris. Efter lidt tid, vil nyudviklingen, og at scooteren samles mere optimalt, derimod føre til et fald, så prisen bliver lidt lavere end nu. En stor del af årsagen til de høje priser, er at scooteren ikke er udviklet optimalt, til at hverken blive samlet i hånden, eller til at blive samlet på maskine. Begge dele er besværligt, og dyrt. Der er tradition for, at der altid løses lidt af disse problemer, når man nyudvikler, og ikke bare "kopierer". Det vil ske, hvis der sættes krav til direkte indsprøjtning, ABS, at ledningssystemet overvåger sig selv, og sikrer at gashåndtag mv. ikke kan hænge. Desto større krav, desto længere falder prisen ned, fordi at det at opnå et prisfald bliver ønskeligt, og en minimal udgift at udvikle til, i forhold til den nye udvikling. Og kort tid efter, medfører det altid at produktionsprisen falder. Idag står man stadigt, og vikler isolerbånd omkring ledningsnettene i Kina, og lodder dem i hånden. Det er helt til grin. Selv de stik der monteres er til grin. Det tager masser af tid at montere ledningsnet og udfletningerne, og det kunne gøres billigere uden udfletninger, og uden stiktyper der er besværlige at montere. Stik, der udvikles af ingeniører, kan samles i metermål, med et klem. Oftest gøres det fuldautomatisk. I nogle tilfælde, er metoden så simpel, at både afisolering og montering af stik, endog flerledede kabler, kan gøres med en enkelt tang, og et tryk. At skulle montere "multistik" der skal "crimpes" på, er genialt for at få liv i små kineserfingre, men det er ikke optimalt, og der kan spares. Skal det gøres i hånden, er noget af det billigste almindelige skruemuffer, der er vejrbestandige. De kan laves, så man ikke behøver afisoleringen, men indeholder et skær, der passer til ledningstykkelse, og såvel afisolerer, som giver effektiv og vejrbestandig forbindelse, alene ved at stoppe den dertil indrettede ledning ind, og skrue. Det tager få sekunder per ledning - meddens det idag tager op mod 5 minutter, at montere hver "crimp". Og der er hele 9 i et enkelt stik, hvor man med en bus kan nøjes med tre ledere (plus minus og data). Samtidigt, er det mere sikkert, da ledningens modstand kan måles osv. så man eksakt ved hvor fejl på ledningsnettet er. Derfor tager service ved elektriske fejl kun få minutter. Kun den pågældende ledning behøver at skiftes, der er ikke udfletninger, og den går mellem to punkter. Computeren kan fortælle hvilken, da den måler hver enkelt ledning igennem med processoren. En computer med regnekapacitet som 486, og input/output samt A/D konvertere i læssevis koster under 4-6 kroner incl. moms (godt nok 1000 styk pris).

Priserne på scootere, kan måske halveres, hvis både direkte indsprøjtning og ABS gøres obligatorisk.
Svar
#9
Jeg har søgt lidt på kina scootere, men kunne ikke finde den billigere med skivebremse på begge hjul. Dog er ikke noget problem at finde lidt i den retning. F.eks. denne her EEC godkendte 50cc dirt bike:
http://www.alibaba.com/product-gs/229838..._607_.html
og http://www.alibaba.com/product-gs/264896..._bike.html
Hvis vi så sætter ABS'en til at koste det samme som hele scooteren/motorcyklen, altså $200, så bliver den samlede pris kun $400-$450. Når de så importeres, lægges der lidt på, der skal lægges lidt garanti på osv. og alle disse udgifter bliver som for en normal scooter, da fragt skyldes vægt og fylde, og ikke prisen for varen. Ialt, bliver salgsprisen nok 7000-8000 kr. incl. moms. Og så har vi antaget at ABS koster samme som en hel scooter, med plastik. Det koster kun en brøkdel, og det er kun et spørgsmål om, at presse producenterne, til at ikke tage befolkningen som gidser. Det kan jo ikke være rimeligt, at de skal tage livet af scooter og motorcykelister, fordi de fjolser vil have en pengetank. Måske skal man sætte millitæret ind, ligesom overfor olielandende, når de ikke vil sælge olien til lav nok pris. Man skal ikke tage befolkningen, eller kunderne som gidsler, fordi man skal tjene kassen på sikkerhed. Ellers, må vi til at have det sådan, at samfundet går ind og bruger milliarder på, at udvikle sikkerhed, så det går bort fra de private virksomheder. Og så kan man sætte millitæret ind mod de kriminelle terrorister, som søger at tjene penge på det.

Måske kender nogen den her - også med skivebremser både for og bag:
http://www.alibaba.com/product-gs/206641...ON_36.html
Står så vidt jeg kan se til 100 dollars.

Det burde vist være tydeligt, at ABS godt kan laves for 500 kroner, men man vil ikke sælge det til os, for den pris. Det vil måske være muligt, hvis det gøres obligatorisk, på såvel scooter 45, som på motorcykler. At der kræves hydraulisk bremse osv. betyder intet for prisen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Mener ikke at den med små discount biler fra fjerne ulande holder i denne del er verden.
Selv Kina's ellers på det overfladiske "ret pæne kopier" holder ikke en meter sikkerhedsmæssigt.
Så den Indiske model Tatra eller hvad den hed, holder nok slet ikke.
Og køre en sådan model på vejene, blandt kvalitets testede almindelige køretøjer, for ikke at forglemme folk på 16 år!
Det vil aldrig nogensinde få min stemme beklager...
Tilgengæld vil bedre undervisning til de unge menneske, klart være at foretrække
Svar
#11
http://en.wikipedia.org/wiki/Tata_Nano
TATA laver en EURO version, der overholder de europædiske crash tests standarder, emissions standarder, og som standard naturligvis er forsynet med ABS. Den koster noget ekstra, ca. 6000 USD, eller 31.000 kroner uden moms og afgift.

Selvom bilen ikke crash testes, og der vil skulle bæres styrthjelm når bilen føres, vil den være mere sikker end en scooter. I princippet, kunne man ligeså godt godkende den type biler som 45'ere uden crash test, hvis man begrænsede hastigheden til 45 km/t. En godkendelse som 45'er, vil naturligvis medføre der skal bæres styrthjelm. Og sikkerheden, er større end for en scooter.

I nogle tilfælde, er tilladt at sælge biler som en ATV - da kræves ikke crash test. En ATV må gerne have et chasis som en bil. Men måske skal den forsynes med brede dæk. Det er naturligvis et krav, at der skal bæres styrthjelm når det er en ATV. Jeg ved ikke, om den også skal have slået et par sideruder ind.

Hvis man i bilens elektronik, laver det så den kræver en softwarepakke for hver service eftersyn, og har service ved hver 1000 km. så vil pengene nemt kunne gå til virksomheden direkte, uden de danske afgifter. På nuværende tidspunkt, er der ved softwarekøb på internet, ingen moms, told og afgifter. Bilen vil kunne sælges til rundt regnet 0 kroner, hvis der tages tilstrækkeligt i serviceeftersyn ved de første services. Af hensyn til "risiko" for at de opkøbes for at skrottes og at sabotere virksomheden, vil dog være nødvendigt med et i praksis større beløb. Men jeg vil tro at 12.000 kroner, er nok til at forhindre det. For en bil, tror jeg nemt du kan tage et par kroner for hver eftersyn, ved 1000 km. Efter 10.000 km. når pengene er kommet ind, kan man så øge service intervallet til 5.000 km. Selvom det koster 2.000 kroner for hver service, er det alligevel nemt, da service købes hurtigt på nettet. Der kan eksempelvis downloades et program, der kun er gyldigt i 14 dage, og skal downloades på ny for hver eftersyn - og USB nøglen i bilen, har måske en fil der skal overføres først, således data herpå kan analyseres online. Når programmet isættes, startes bilen, og udfører nogle tests og optimeringer... Chippen aktiveres, så den kan køre 1000 km ekstra. Bagefter, får man en fin test rapport, der viser at bilens dele fungerer, og hvilke "sliddele" man skal køre til forhandleren og få smurt/skiftet. Med en pris på 2-3 kr/km, er det ikke dyrt. Måske kommer lidt ekstra service oveni, men normalt vil den være nemmere at servicere end en scooter. Scootere kræver sædvanligvis mere smørring.
Svar
#12
Såfremt folkene på "Borgen" ikke finder på flere julelege, åbner kørekortreformen mulighed for de såkaldte micro-biler til to personer med en maksimumhastighed på 45 km/t og 50ccm (evt. 125?), der kan køres med et 45-kort, og uden hjelm. Bliver aldersgrænsen 16 år, vil det således også gælde micro-biler. Selv en forventet udbredelse af Segway-typer, er der skam taget højde for. Medmindre, de anvendes som "handicapkøretøj", ryger de i samme kategori som 25'erne, og skal køre på cykelsti med maks. 25 km/t.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: