Søg Garagen Hej Gæst! Register

Værksteder der snyder
#1
Jeg har fået repareret mine Aprilia Classic flere steder og er gentagende gange blevet snyt med pris og arbejde. Det ene sted skulle de skifte et kædesæt, og de tog 2½ time for det. for nylig skulle jeg have sat nye lejer i motoren, men de skiftede stempel og nåleleje sant brugte 4 timer på det. Hvad skal man gøre. Det er snart ikke til at finde et værksted i københavn, hvor de ikke forsøger at snyde.

Hjælp
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Jeg ved ikke om du reelt er blevet snydt, men jeg ved at man som FDM medlem også kan få juridisk bistand selvom det drejer sig om et 2-hjulet køretøj.

Blot til oplysning, hvis nu du var medlem :wink:
Svar
#3
Du kan prøve at finde en anden til at udføre service. Som regel, er det ikke et krav at service skal udføres, hvor du har købt scooteren. Dog skal de udføre garantireparationer og reklamationer. Men, dem skal du naturligvis ikke betale noget for. Mange vil dog ikke udføre service på scootere, som de ikke selv har solgt.

Selvom det måske ser ud til, at de bare er onde, og ønsker at flå dig så meget som muligt - så er det ikke nødvendigvis hele sandheden. Jeg har været udsat for garantireparationer, der var ligeså fejlagtige, uanset de jo selv skulle betale både timeløn og reservedele. Så virkeligheden er nok, at deres mekanikkere faktisk ikke kan reparere en scooter. Og lykkedes det, er det normalt held.

Udover de bruger masser af tid på service, så er også normalt at de gør ting, som ikke er nødvendigt. Og at scooteren kommer dårligere tilbage end da den blev leveret. På min Super 8 kostede hver service (hver 2.000 km.) ca. 2.000 kroner. Og scooteren kørte elendig. Så fandt jeg en anden til at udføre service - og han skiftede det nødvendige. Fik det der ikke virkede, til at fungere. Den samlede pris, var en tusse. Og scooteren kørte meget bedre. Han fortalte, at han havde justeret nogle ventiler. Det var åbentbart ikke blevet gjort før. Tænk, at have haft en scooter til eftersyn hver 2.000 km. i to år, uden de nogensinde har justeret ventiler? Men, derimod hver eneste gang påfyldt gearolie, trods det ikke var nødvendigt for hver 2.000 km eftersyn, ifølge servicemanualen. Jeg er også meget i tvivl om de faktisk gjorde det, da vedkommende der sat krydserne i brugerhåndbogen, ikke var den samme som udførte servicen. Han stod bare med kuglepennen, og satte så nogle krydser i butikken uden at spørge mekanikkeren, og underskrift og stempel. Nogle gange skiftede han lidt frem og tilbage på dem, når han fortrød - blandt andet ved første 300 km. eftersyn, hvor han kom til at sætte kryds i lidt for meget. Da han så så det var 300 km, så flyttede han lige nogle krydser.

Til sidst, skiftede jeg til en anden, da hen blankt indrømmede, at ikke kunne reparere scooteren.
Svar
#4
Super 8 Skrev:Selvom det måske ser ud til, at de bare er onde, og ønsker at flå dig så meget som muligt - så er det ikke nødvendigvis hele sandheden. Jeg har været udsat for garantireparationer, der var ligeså fejlagtige, uanset de jo selv skulle betale både timeløn og reservedele. Så virkeligheden er nok, at deres mekanikkere faktisk ikke kan reparere en scooter. Og lykkedes det, er det normalt held.
Det er mit indtryk at en del "scootermekanikere" enten er uddannede som cykelsmede eller er selvlærte knallertinteresserede unge mennesker. Det betyder ikke nødvendigvis at de ikke er dygtige - jeg kender flere hobby-makanikere som kunne gøre en professionel til skamme - men det betyder at vi ikke har den samme garanti for et højt fagligt niveau som vi har i andre brancher hvor folk har bestået eksamener og aflagt svendeprøver. En anden ting er, at de tilsyneladende ikke får samme efteruddannelse og specialkurser som motorcykel- og bilmekanikere. De bilmekanikere jeg kender er jævnligt på kurser hos bil-importøren eller nede på fabrikken for at lære om de seneste modeller. Jeg tvivler stærkt på at mange scootermekanikere har været sendt på specialkurser hos Gilera i Italien eller hos importøren.

Så vi står desværre med en meget uigennemsigtig branche hvor man ikke kan gøre så meget andet end at prøve sig frem...

:?
Svar


Forum spring: