Søg Garagen Hej Gæst! Register

Derbi Paddock Starter ikke :(
#1
Hejsa folkens.

Jeg er den "sørvelige" ejer af en Derbi Paddock fra 1992 som er LC Kølet,

den har en ZX Knæk udstødning, og et eller andet Sportscyllinder,
den har lige fået en Malossi Multivar, og så fik den nyt tændrør igår

Men jeg kan bare ikke få liv i svinet Ked af det

en af mine venner hjælper mig lige pt med at få den til at kører da jeg ikke selv er den helt store videnskabs mand inden for motorer osv,

Vi har været disse ting igennem :

Membran
Tændrør ( der er MEGET gnist med det nye jeg smed i igår )
Ledningsnet ( og vi er ret sikre på der er stel-forbindelse )
Renset Kaburatoren
Tjekket gaskabel

- han kommer igen og kigger videre her på lørdag, men det ville være dejligt hvis en af jer kloge hoveder herinde har en ide om hvad det kunne være Smil fordi nu har jeg haft den i snart halvanden måndede, og har slet ikke kørt på den endnu.

Jeg kan godt tage billeder af bestemte steder hvis det ønskes Smil

Selve scooteren kan i se her :

http://www.scootergalleri.dk/html/gal_vi...?ID=197995

Håber i kan hjælpe mig..

Hvis jeg ikke svare herinde kan kontakte mig på 31 17 60 16

@Emil "Mylo" Bæk Bendtsen
Emil Bendtsen
---
Jeg elsker børn, især når de græder, fordi så er der nogen som bærer dem væk.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hejsa...

Det er da ik sørgeligt at eje sådan en, for den er vel dejligt at køre på når den køre. Nu er det bare irriterende at den ik vil.

Jeg savner lidt flere oplysninger, for evt. at kunne hjælpe med muligheder for dit problem.

1. Er det kommet pludselig at den ik vil starte, eller hvordan gjore den før den ik kunne starte. Været kørt tør for enten benzin eller olie, for så kan det være en varmesætter ( kan hjælpes nogle gange med et nyt stempel )

2. Hvordan er krompressionen på den. Hvis den er dårlig/svag, kan det enten være utæt pakning(er) eller knækket stempelring(e)

3. Når i har prøvet at starte den, har tændrøret så været vådt eller tørt når i har pillet det ud.
Hvis det er tørt, er det så fordi den ik for noget benzin. Så kan muligheder lige i en defekt vacumhane, utæt studs mellem karburator og membran ( der skal ik meget til, før laver bøvl ). Hvis du har ekstra benzinfilter, tjek at det ik er stoppet.

Har i prøvet at tappe al benzinen af den og komme noget nyt på, for det kan være at du har fået kondensvand i tanken.

Mvh
Tempo
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar
#3
Tempo Skrev:Hejsa...

Det er da ik sørgeligt at eje sådan en, for den er vel dejligt at køre på når den køre. Nu er det bare irriterende at den ik vil.

Jeg savner lidt flere oplysninger, for evt. at kunne hjælpe med muligheder for dit problem.

1. Er det kommet pludselig at den ik vil starte, eller hvordan gjore den før den ik kunne starte. Været kørt tør for enten benzin eller olie, for så kan det være en varmesætter ( kan hjælpes nogle gange med et nyt stempel )

2. Hvordan er krompressionen på den. Hvis den er dårlig/svag, kan det enten være utæt pakning(er) eller knækket stempelring(e)

3. Når i har prøvet at starte den, har tændrøret så været vådt eller tørt når i har pillet det ud.
Hvis det er tørt, er det så fordi den ik for noget benzin. Så kan muligheder lige i en defekt vacumhane, utæt studs mellem karburator og membran ( der skal ik meget til, før laver bøvl ). Hvis du har ekstra benzinfilter, tjek at det ik er stoppet.

Har i prøvet at tappe al benzinen af den og komme noget nyt på, for det kan være at du har fået kondensvand i tanken.

Mvh
Tempo

Det gamle tændrør var helt vædet til med en halv mørk supstans, tyder det ikke på at den er dysset for højt ? fordi den er druknet ?

men nu er der kommet nyt i da det gamle gnistrede dårligt, og det nye gnister helt vildt :P

- Jeg er simpelthen en torsk til det her med scooter,
Kunne jeg ikke få dig til at difinere krompressionen lidt mere.
fordi at at komprimere noget er vel at pakke noget sammen så det fylder mindre, sådan simpelt forklaret Smil

men er det så når stemplet máser benzin-olie blandingen sammen op mod tændrøret som skaber en krompression, ved at det bliver mast sammen, hvor du så spør om det er utæt så trykket går "tabt" altså ikke gennem udstødningen når benzinen eksplodere ? Smil

alt hvad jeg har skrevet er virkeligt kun teori Grin Im proud if im right :P

Ps. Jeg ved ikke om det kommet pludseligt, det er en af mine venner som er den gamle ejer, og han kan heller ikke forstå hvorfor den ikke gider og starte, men han har heller ikke kørt på den i laaang tid, men sidste han skulle bruge den skulle han bare trampe nok gange så kom den til sidst igang Smil

- Jeg er glad for ALLE bud på hvad fejlen kunne være Smil
Emil Bendtsen
---
Jeg elsker børn, især når de græder, fordi så er der nogen som bærer dem væk.
Svar
#4
Kompression er når stemplet presser forbrændingsblandingen i top... (altså op til tændrøret, og så skulle der Meget gerne ske en eksplotion. (som presser stemplet ned igen). Hvis din kompression er for dårlig på din scooter kan det være fordi at dine pakning/pakninger er defekte eller at din/dine stempelringe er gået..

For at tjekke om der er en god kompression, skal du prøve at træde stille og roligt på kickstarteren, og LYT dig frem til om udstødningsrøret siger en "tu tu" lyd og MÆRK dig frem til 1. Om der er modstand i 2. om det veklser mellem at være modstand i (altså når stemplet går i top), og i at være let (når stemplet går tilbage, (i bund)).

Hvis der ikke er modstand i og hvis der ikke veksles mellem at være modstand i og i at være let, så er der en dårlig kompression.

Ved ikke om det er dårligt forklaret, men har da prøvet.. Grin

Prøv ellers at beskrive hvad der sker når du træder på kickstarteren, det er lidt nemmere for os.. Blink med øjet

Hmm, tænkte på om i har tjekket om den overhovedet får benzin..?

Og mener at hvis din tændrør bliver mørk (sort), så er det fordi din scooter ikke får nok benzin, men hvis din tændrør derimod bliver våd, så får den for meget,..

Er det sket efter en tankning?
Svar
#5
Hejsa...

Henrik..Det var faktisk en pæn måde at forklare det på, men det kommer lidt anpå hvad potte du har på for at kunne høre "tu tu".
Myl0... De teori er heller ik helt i skoven, men hvordan det virker.

En anden måde du kan tjekke om den har kropression på er, hvis du ik mærker modstand når du træder på dit kickstarter er der kropression på den. Hvis ik er vi ovre i enten pakninger eller stempelring(e). Han din hjælper som kender lidt til scooter, må også vide hvordan man tjekker det.

Mht farven på tændrøret. Hvis det er mørkt eller sort, køre du med en for fed blanding og skal dyse ned. Jeg har nu ik selv været ude for at at jeg har kunne køre med vådt tændrør, har kun oplevet at det har været vådt ved mangel på gnist.

Nu skriver du at den tidligere ejer også har haft bøvl med den, men har den kunne starte mens du har haft den??.

Udfra din beskrivelse kunne det tyde på, at karburator justeringen på den er noget ved siden af. Men tjek kropressionen på og vend tilbage, så tager vi den videre derfra for når man ik selv står er det lidt svært..

Mvh
Tempo
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Tempo Skrev:Hejsa...

Henrik..Det var faktisk en pæn måde at forklare det på, men det kommer lidt anpå hvad potte du har på for at kunne høre "tu tu".
Myl0... De teori er heller ik helt i skoven, men hvordan det virker.

En anden måde du kan tjekke om den har kropression på er, hvis du ik mærker modstand når du træder på dit kickstarter er der kropression på den. Hvis ik er vi ovre i enten pakninger eller stempelring(e). Han din hjælper som kender lidt til scooter, må også vide hvordan man tjekker det.

Mht farven på tændrøret. Hvis det er mørkt eller sort, køre du med en for fed blanding og skal dyse ned. Jeg har nu ik selv været ude for at at jeg har kunne køre med vådt tændrør, har kun oplevet at det har været vådt ved mangel på gnist.

Nu skriver du at den tidligere ejer også har haft bøvl med den, men har den kunne starte mens du har haft den??.

Udfra din beskrivelse kunne det tyde på, at karburator justeringen på den er noget ved siden af. Men tjek kropressionen på og vend tilbage, så tager vi den videre derfra for når man ik selv står er det lidt svært..

Mvh
Tempo

Heh, mange tak.. Smil

Kan se at han har knæk på hans scooter og der mener jeg at man kan høre det der"tu tu" på mange af dem.. Blink med øjet

Og er enig med "Tempo" tjek kompressionen og vend tilbage... Grin
Svar
#7
Vil lige starte med at sige: Hold kæft jeg er glad for at have fundet den her side!! Scootergalleri.dk support .. FARVEL! det er så elendigt..

Og, der er lige meget "modstand" midt på når jeg træder som når den er helt nede Ked af det

så tror der er ringe kompression, og i siger den hyppigste grund til dårlig kompression er pga pakningerne ? dvs. skifte i top og bund pakningerne ?

Jeg optager lige et lille klip senere når jeg kommer hjem, hvor jeg lige tramper lidt på kickstarteren.


Citat:Hmm, tænkte på om i har tjekket om den overhovedet får benzin..?
Ja. Det skulle jeg mene, hvordan tjekker jeg bedst muligt om den for benzin ? Smil
bare for at være 100% sikker Smil


Kommer lige på igen efter skole Smil
Emil Bendtsen
---
Jeg elsker børn, især når de græder, fordi så er der nogen som bærer dem væk.
Svar
#8
Hejsa...

Før du nu splitter den helt af, kan du muligvis pejle dig lidt ind på utætheden. Hvis hvis du lyser rundt om samlingerne mellem topstykke-cylinder-blokken, hvis du kan se nogle mørke plamager er den utæt.
Nu jeg har sovet lidt på det Griner , kan en anden mulighed også være at en eller begge stempelringe sidder fast. Dette problem kan opstå hvis man har kørt med for fed blanding, når den ik at forbrænde alt og det vil danne koks.
At rense stempelringe vil jeg anbefale, at du for en til at gøre det som kender til det.

Måden du kan tjekke om den for benzin er, eller måden jeg selv gør det på. Træd en del gange på din kickstarter, pil tændrøret ud og er det vådt for den benzin. Hvis det er tørt er du kommet et skridt nærmere fejlen.

NB: Havde vi boet noget tættere på hinanden end Vejle-Købh, ville jeg gerne være kommet og hjulpet

Mvh
Tempo.
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar
#9
Jeg er lidt bekymret over "en halv mørk supstans" på tændrøret Ked af det Er substansen "flydende", eller tør (koks) ?

Hvis den er "flydende" og farvet, kunne det tyde på problemer med vand eller olie. Har du prøvet, at tørre tændrøret, og sprøjte noget starthjælp direkte i cylinderen, for at se, om det giver liv i den? Ellers prøv lige det :wink:

Der er af gode grunde ikke helt tæt mellem cylinder og stempel, det er derfor, man har stempelringe. De gør dog ikke i sig selv systemet tæt, men den komprimerede luft (sammenpressede luft), vil presse stempelringene ud mod cylindervæggen, og sammen med luften, vil det gøre systemet tæt, såfremt der er nok luft, der er komprimeret. Du kan sammenligne med en cykelpumpe. Hvis du holder for ventilen, og presser håndtaget (stemplet) meget langsomt, vil du normalt kunne presse det i bund uden, at der kommer luft ud, hvor du hold fingeren på ventilen - luften vil derimod langsomt "snige" sig baglæns forbi stemplet. Presser du derimod hurtigt, vil luften danne en barriere, så luften ikke kan "snige" sig baglæns. Hvis dine stempelringe i din cylinder er slidte eller defekte, vil afstanden til cylindervæggen blive for stor til, at luften kan "spærre" for sig selv. Det samme gælder selvfølgelig, hvis pakningerne er utætte.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Citat:Er substansen "flydende", eller tør (koks) ?
Den var halvflydene. det tyder på at den får benzin, men ikke får det til at brænde oppe ved topstykket Ked af det

Citat:Træd en del gange på din kickstarter, pil tændrøret ud og er det vådt for den benzin. Hvis det er tørt er du kommet et skridt nærmere fejlen.
Jeg har ikke lige tjekket det nye tændrør da jeg bare prøvede at smide det i og så trampe løs Smil
-men jeg prøver lige at pille det ud når jeg kommer hjem idag og lige kigge efter Smil

Citat:eg er lidt bekymret over "en halv mørk supstans" på tændrøret Er substansen "flydende", eller tør (koks) ?
Se ovenståene, jeg tager billede når jeg kommer hjem senere Smil

Spørgsmål:

Kragen skriver at der er grund til at der er ikke er 100% tæt mellem stempel og cyllinder, men sørger stempelringene så for at det bliver tæt, men "åbner" sig når/hvis der er for meget tryk oppe med topstykket, sådan at det ikke bare popper af ? Smil

- senere når jeg kommer hjem så tager jeg lige et par billeder af scooteren og af tændrør osv, og laver en lille video hvor jeg tramper lidt på kickstarteren Smil

PS: hvis der er nogen som falder over en oversigt over Kabelnettet på min scooter et sted så må i meget gerne sende det Smil
-der er nemlig heller ikke rigtigt noget af strømmen der virker, altså Forlys og baglys og bremseløs.

Tidl. ejer fortalte mig ihvertfald Citat : "Alt El er nede på den, undtagen tændings systemet så den kan starte"

Lige for at gennemgå historien hurtigt :

Han SMS'er mig og spør om jeg vil købe hans scooter, og jeg svare hurtigt ja.
En uges tid senere henter min far den og kører den hjem til mig ( Bor hos min kæreste )
Jeg får den ned af traileren og smider selfølgelig nøglen i og begynder og trampe, han har tidl. fortalt mig at den trænger til en ny Varioator, så jeg tænker det nok bare er sådan en jeg skal have fat i for at få den til at starte, der går en måndedes tid så har jeg fået købt en vario hjem og får den munteret, og min ven tjekker om den er munteret rigtigt, og det er den så.
Vi bliver ved og ved med at trampe men der sker ikke rigtigt noget Ked af det

Jeg kan huske fra før i tiden da den tidl. ejer stadig havde den at han skulle trampe en hel del for at få den til at starte, så tænker det er nok bare det samme jeg skal gøre Smil

men jeg har stadig ikke haft liv i den.

mig og min ven har lavet siden :

Skiftet Vario,

Skiftet Tændrør

Tjekket hvad der evt kunne være på ledningsnettet.

renset kaburatoren og tjekket evt rigtig dysse, mener det er omkring #86-87 dysse der er i

vi er lidt usikre på membranen, men vi tror den er okay da den ikke spytter luft tilbage når vi tramper.

- Jeg bor mellem Billund og vejle i en lille by ved navn St. Lihme. så hvis der er nogen som har løst til at kigge på den. så har jeg et Malossi sport 70ccm cyllinder til at ligge som er 100% ubrugt til den som får den til at køre, den har en værdi på omkring 800kr. det eneste som er taget fra sættet er desvære membranpladerne ;(
Emil Bendtsen
---
Jeg elsker børn, især når de græder, fordi så er der nogen som bærer dem væk.
Svar
#11
Hejsa...

Det Kragen mener med at stempel og cylinder i er helt tæt er. Hvis de var helt tætte har stemplet ik mulighed for at køre om og ned, den lille forskel som er mellem stempel og cylinder udligner stempelring(e) og vi er nede i tiendedele tolerance.

Hmmm nu kom der jo flere ting på bordet, der desværre ik gør det nemmere at hjælpe dig med at få den til at køre.

Jeg fatter simpelthen ik dem som køber en scooter, der har så mange mangler som din har NÅR DE IKKE har forstand på det og er næsten grønne i at lave scooter.
Selv dem som har skruet og skruer selv, kan et defekt ledningsnet give en mange problemer og bøvl.



Mvh
Tempo
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar
#12
Tempo Skrev:Hejsa...

Det Kragen mener med at stempel og cylinder i er helt tæt er. Hvis de var helt tætte har stemplet ik mulighed for at køre om og ned, den lille forskel som er mellem stempel og cylinder udligner stempelring(e) og vi er nede i tiendedele tolerance.

Hmmm nu kom der jo flere ting på bordet, der desværre ik gør det nemmere at hjælpe dig med at få den til at køre.

Jeg fatter simpelthen ik dem som køber en scooter, der har så mange mangler som din har NÅR DE IKKE har forstand på det og er næsten grønne i at lave scooter.
Selv dem som har skruet og skruer selv, kan et defekt ledningsnet give en mange problemer og bøvl.



Mvh
Tempo

Altså jeg købte den jo selfølgelig i troen om at den kunne køre.
han tilbyd såmen selv at køre den hjem til min far så han ikke skulle gøre sig den ulejlighed at køre ned til min ven for at køre hjem til mig Smil
- det gav mig jo troen om at den kunne køre, derfor lavede jeg en hurtig handel, da jeg fik denne scooter og et eller andet vrag til 1000kr Grin det er så derfor jeg købte den Smil
Emil Bendtsen
---
Jeg elsker børn, især når de græder, fordi så er der nogen som bærer dem væk.
Svar


Forum spring: