08-12-2009, 10:31
Davs.
Jeg har netop købt en PGO Big MAX fra 2002, som har kørt 12500 km. Der er monteret en T-Hansen udstødning, og ringen ved tandremmen er fjernet. Topfarten er 70 km/t. Jeg skal have gjort den lovlig, for ikke at risikere at miste kørekortet.
Problemet er, at den kun kører ca. 12 km på en liter benzin. Det er ved aviskørsel, hvor den står meget i tomgang. Jeg ved ikke, hvordan forbruget er ved almindelig kørsel.
Den kører rent ved fuld gas. Når gassen slippes går den ned i en lidt høj tomgang. Efter ca. 10 sekunder falder den lidt i omdrejninger, og bliver der. Er det normalt?
Den firtakter (tror jeg), når jeg vil køre langsomt (25-35 km/t). Får den lidt mere gas, kører den rent fra omkring 40 km/t. Er det normalt eller tyder det på, at luftskruen er stillet alf for fedt? Jeg kan tydeligt se, at der er skruet på den skrue. Hvordan virker sådan en skrue? Mere mager blanding når den skrues med uret?
Jeg har sat nyt NGK tændrør BP6HS i (hvad skal elektrodeafstanden være)?
Luftfileret er fint. Rensede det og gav det nyt olie.
Jeg kørte over til Dans Værksted i Frederikshavn (flot forretning og værksted + super service! ). Umiddelbart syntes han den lød fint. Han foreslog, at jeg kiggede på den elektriske choker, nu hvor benzinøkonomien er så dårlig. Den skal gerne køre ca. 25 km/l.
Jeg skruede hele karburatoren af og rensede den. Alt så fint ud.
Mht. den elektroniske choker:
Er det en magnet, som hæver og sænker spjældet? Hvornår er chokeren ”on”? Når spjældet er oppe eller nede?
Hvordan kontrolleres den? Da jeg skruede den af, satte jeg tænding på, men kunne ikke se at stemplet blev trukket op.
Ved kold motor – uden at give gas - kører motoren med en høj tomgang i ca. 45 sekunder, hvorefter den går ned i sit normale leje. Er det ensbetydende med, at chokeren virker?
På forhånd tak
Jeg har netop købt en PGO Big MAX fra 2002, som har kørt 12500 km. Der er monteret en T-Hansen udstødning, og ringen ved tandremmen er fjernet. Topfarten er 70 km/t. Jeg skal have gjort den lovlig, for ikke at risikere at miste kørekortet.
Problemet er, at den kun kører ca. 12 km på en liter benzin. Det er ved aviskørsel, hvor den står meget i tomgang. Jeg ved ikke, hvordan forbruget er ved almindelig kørsel.
Den kører rent ved fuld gas. Når gassen slippes går den ned i en lidt høj tomgang. Efter ca. 10 sekunder falder den lidt i omdrejninger, og bliver der. Er det normalt?
Den firtakter (tror jeg), når jeg vil køre langsomt (25-35 km/t). Får den lidt mere gas, kører den rent fra omkring 40 km/t. Er det normalt eller tyder det på, at luftskruen er stillet alf for fedt? Jeg kan tydeligt se, at der er skruet på den skrue. Hvordan virker sådan en skrue? Mere mager blanding når den skrues med uret?
Jeg har sat nyt NGK tændrør BP6HS i (hvad skal elektrodeafstanden være)?
Luftfileret er fint. Rensede det og gav det nyt olie.
Jeg kørte over til Dans Værksted i Frederikshavn (flot forretning og værksted + super service! ). Umiddelbart syntes han den lød fint. Han foreslog, at jeg kiggede på den elektriske choker, nu hvor benzinøkonomien er så dårlig. Den skal gerne køre ca. 25 km/l.
Jeg skruede hele karburatoren af og rensede den. Alt så fint ud.
Mht. den elektroniske choker:
Er det en magnet, som hæver og sænker spjældet? Hvornår er chokeren ”on”? Når spjældet er oppe eller nede?
Hvordan kontrolleres den? Da jeg skruede den af, satte jeg tænding på, men kunne ikke se at stemplet blev trukket op.
Ved kold motor – uden at give gas - kører motoren med en høj tomgang i ca. 45 sekunder, hvorefter den går ned i sit normale leje. Er det ensbetydende med, at chokeren virker?
På forhånd tak