Svar: 24
Tråde: 1
Tilmeldt: Aug 2009
Hej billig-scooter
Jeg er ny herinde så ska jo lige prøve og smide et indlæg, da jeg faktisk har lidt til diskussion
Jeg har bestilt en skarp knast til min Giantco Sprint årg. 2008, en Naraku V2 knast, også tænkte jeg, om der er andre der har prøvet det, og om der er ekstra effekt/moment og hente i så'n karl ( seriøst )
Ved godt at det er der, men hvor meget snakker vi om ?. Indtil videre har jeg ubegrænset CDI, pillet ringen, ubegrænset karbu, K&N-luftfilter monteret på speciallavet indsugningsrør, fjernet katten i udstødningen, dysse 94 og 5,0 grams ruller i vario :P
Nogen odds, eller ska vi se på mulighederne ?
Mvh. Kim B
Lille, bred og svær at skille ad :P
Svar: 1.508
Tråde: 15
Tilmeldt: Mar 2009
Kim B Skrev:Hej billig-scooter
Jeg er ny herinde så ska jo lige prøve og smide et indlæg, da jeg faktisk har lidt til diskussion
Jeg har bestilt en skarp knast til min Giantco Sprint årg. 2008, en Naraku V2 knast, også tænkte jeg, om der er andre der har prøvet det, og om der er ekstra effekt/moment og hente i så'n karl ( seriøst )
Ved godt at det er der, men hvor meget snakker vi om ?. Indtil videre har jeg ubegrænset CDI, pillet ringen, ubegrænset karbu, K&N-luftfilter monteret på speciallavet indsugningsrør, fjernet katten i udstødningen, dysse 94 og 5,0 grams ruller i vario :P
Nogen odds, eller ska vi se på mulighederne ?
Mvh. Kim B
Udover at fjerne begrænsninger, er der kun større cylinder tilbage, hvis du vil over de ca ægte 55 km/t som en 50ccm kan klare.
Det med andet luftfilter og udstørning, har ikke den store effekt på en lille 4 takt, i forhold til 2 takt. Så af med begrænsninger, og større cylinder hvis du vil forbi 60 km/t.
Svar: 24
Tråde: 1
Tilmeldt: Aug 2009
Hmm... Altså kværnen kører 70 km/t 8) målt efter storebrors motorcykel, og der er os en del teori der ka modsige at det IKKE hjælper med mere luft. Det er jo trods alt luftmængden der afgør hvor vild en forbrænding man ku tænke sig
Større dysse og justering, måske noget direkte indtag burde snildt ku forbedre det hele lisom jeg har lavet, men om det er mærkbart ka vel diskuteres
Lille, bred og svær at skille ad :P
Svar: 12.709
Tråde: 83
Tilmeldt: Aug 2006
Kim B Skrev:Hmm... Altså kværnen kører 70 km/t 8) målt efter storebrors motorcykel, og der er os en del teori der ka modsige at det IKKE hjælper med mere luft. Det er jo trods alt luftmængden der afgør hvor vild en forbrænding man ku tænke sig
Større dysse og justering, måske noget direkte indtag burde snildt ku forbedre det hele lisom jeg har lavet, men om det er mærkbart ka vel diskuteres
Jeg ved ikke, hvilke teorier, du hentyder til, men det er er altså ikke luftmængden, der afgør, hvor "vild", forbrændingen kan blive, men hvor megen, af den optimale blanding af luft og benzin (det stoichiometriske forhold), karburatoren kan blande, og motoren kan klare, at forbrænde. Det stoichiometriske forhold, er ca. 14,7:1, for vore motorer, og så nytter det altså ikke, bare at tilføre mere luft. Det vil gøre forbrændingen dårligere. Så forholdet mellem luft og benzin, ligger nogenlunde fast, for vores forbrændingsmotorer :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar: 24
Tråde: 1
Tilmeldt: Aug 2009
Det har du ret i Men mener nu forholdet er 13,7:1 for benzmotorer, men hvorfor så montere f.eks. Turbo da det også øger luftmængden i forbrændingskammeret betydeligt :o , men der skal jo også større dysse på så for bedre røgudvikling
Det var lige et sidespor, men ja, det er begrænset hvor stor mængde luft/benzin vi kan få ind i motoren, men får man koldere og mere luft er det jo bare og dysse lidt mere op
Lille, bred og svær at skille ad :P
Svar: 12.709
Tråde: 83
Tilmeldt: Aug 2006
Kim B Skrev:Det har du ret i Men mener nu forholdet er 13,7:1 for benzmotorer, men hvorfor så montere f.eks. Turbo da det også øger luftmængden i forbrændingskammeret betydeligt :o , men der skal jo også større dysse på så for bedre røgudvikling
Det var lige et sidespor, men ja, det er begrænset hvor stor mængde luft/benzin vi kan få ind i motoren, men får man koldere og mere luft er det jo bare og dysse lidt mere op For vore benzinmotorer, er forholdet 14,7:1, svarende til λ = 1,0 ( gid, vi alle havde en lamdasonde til at styre blandingen automatisk :roll: ). Dette forhold medfører dog ekstrem varme, ved forbrændingen, og kan derfor medføre "eftertænding", og deraf følgende skader på motordelene, ved hård belastning. Man gør derfor klogt i, at køre på en lidt "federe" blanding; men 13,7:1 er måske lige, at stramme den 8)
Når vi taler omdysning, skal man være opmærksom på, at det ikke altid er nok, at skifte hoveddysen, der hovedsageligt tager sig af den sidste trediedel, op til topfarten, men også kan risikere, at skulle skifte tomgangsdyserne, da disse, har indvirkning på de første 2/3 af accelerationen :wink:
Turbo og kompressor, er en anden snak, så selvom Peugeot har lavet en "knallert" med kompressor, så er det nok ikke helt relevant her.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar: 2.047
Tråde: 34
Tilmeldt: Nov 2008
kragen Skrev:For vore benzinmotorer, er forholdet 14,7:1, svarende til λ = 1,0 ( gid, vi alle havde en lamdasonde til at styre blandingen automatisk :roll: ). Dette forhold medfører dog ekstrem varme, ved forbrændingen, og kan derfor medføre "eftertænding", og deraf følgende skader på motordelene, ved hård belastning. Man gør derfor klogt i, at køre på en lidt "federe" blanding; men 13,7:1 er måske lige, at stramme den 8)
Når vi taler omdysning, skal man være opmærksom på, at det ikke altid er nok, at skifte hoveddysen, der hovedsageligt tager sig af den sidste trediedel, op til topfarten, men også kan risikere, at skulle skifte tomgangsdyserne, da disse, har indvirkning på de første 2/3 af accelerationen :wink:
Turbo og kompressor, er en anden snak, så selvom Peugeot har lavet en "knallert" med kompressor, så er det nok ikke helt relevant her.
Jeg mener nu også at Aprilia har en model med luft kompressor.. Ganskevist i en meget lille udgave :P
Men den er der!
Svar: 12.709
Tråde: 83
Tilmeldt: Aug 2006
ChemicalBoy Skrev:Jeg mener nu også at Aprilia har en model med luft kompressor.. Ganskevist i en meget lille udgave :P
Men den er der! Aprilias Ditech system anvender en Siemens kompressor til at sende luft "forstøveren", men ikke til at øge forbrændingen (supercharge) med :wink: Med en indsprøjtningsmotor, kan det ideelle blandingsforhold iøvrigt ofte være omkring 40:1, da luft og benzin ikke skal blandes inden, det skal i forbrændingskammeret via en karburator. Mig bekendt, er Peugeots JetForce stadig, den eneste scooter med en "supercharger" kompressor.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar: 2.425
Tråde: 21
Tilmeldt: May 2007
Kim B Skrev:Hej billig-scooter
Jeg er ny herinde så ska jo lige prøve og smide et indlæg, da jeg faktisk har lidt til diskussion
Jeg har bestilt en skarp knast til min Giantco Sprint årg. 2008, en Naraku V2 knast, også tænkte jeg, om der er andre der har prøvet det, og om der er ekstra effekt/moment og hente i så'n karl ( seriøst )
Ved godt at det er der, men hvor meget snakker vi om ?. Indtil videre har jeg ubegrænset CDI, pillet ringen, ubegrænset karbu, K&N-luftfilter monteret på speciallavet indsugningsrør, fjernet katten i udstødningen, dysse 94 og 5,0 grams ruller i vario :P
Nogen odds, eller ska vi se på mulighederne ?
Mvh. Kim B
Jeg prøvet den på mit 70ccm kit, og den gav lidt extra optræk, efter 60 på spedo, ellers oplevede jeg ikke den store forskel.
Men den skulle også kunne give en lille smule mere på en 50ccm, cylinder. :wink:
Svar: 2.047
Tråde: 34
Tilmeldt: Nov 2008
kragen Skrev:Aprilias Ditech system anvender en Siemens kompressor til at sende luft "forstøveren", men ikke til at øge forbrændingen (supercharge) med :wink: Med en indsprøjtningsmotor, kan det ideelle blandingsforhold iøvrigt ofte være omkring 40:1, da luft og benzin ikke skal blandes inden, det skal i forbrændingskammeret via en karburator. Mig bekendt, er Peugeots JetForce stadig, den eneste scooter med en "supercharger" kompressor.
Ja det kan godt passe det er til Ditech.. Mente også bare at SR50 bruger en kompressor men er slet ikke sikker på det Og tvivler da meget på det nu jeg tænker mig om :P
Svar: 12.709
Tråde: 83
Tilmeldt: Aug 2006
ChemicalBoy Skrev:Ja det kan godt passe det er til Ditech.. Mente også bare at SR50 bruger en kompressor men er slet ikke sikker på det Og tvivler da meget på det nu jeg tænker mig om :P SR50 blev også lavet, med Ditech. og dermed med kompressor. Jeg ved dog ikke, om den laves mere
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar: 2.047
Tråde: 34
Tilmeldt: Nov 2008
Så vidt jeg ved laves SR50 stadigvæk og den laves også med en ditech motor, den hedder SR 50 R Factory og har onboard computer og en masse andet lir
|