Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hjælp til forgaffel
#1
Min scooter er begyndt at sige en underlig lyd, som kommer fra forhjulet.
Lyden kan beskrives omtrendt som samme lyd der kommer fra en bil når man drejer og kuglelejen ikke har det for godt :-)

Lyden er der kun når jeg drejer til venstre.
Er det en ny kugleleje der skal til? Eller kan det være forbremsen som måske hænger lidt?
Men hvis den gjorde det, så ville det vil ikke larme, eller hvad?

Noget andet er, Hvis jeg slipper mit styr helt, så begynder det at rokke fra side til sige, så jeg må straks tage fat igen for ikke at styrte.
Dette gjorde den bestemt ikke på min gamle scooter. Er dette et problem der kan gøres noget ved, eller er det bare en billig kvalitet jeg må leve med?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Er det en slibende lyd der kommer?

Eller er det mere en slags høj knagelyd..
Den høje knagelyd er på en bil et godt tegn på en bære-kugle der er smadret Blink med øjet

Slibelyden er som regl noget med bremserne der hænger eller fordi der er kommet skidt på bremseskiven Smil
Svar
#3
ChemicalBoy Skrev:Er det en slibende lyd der kommer?

Eller er det mere en slags høj knagelyd..
Den høje knagelyd er på en bil et godt tegn på en bære-kugle der er smadret Blink med øjet

Slibelyden er som regl noget med bremserne der hænger eller fordi der er kommet skidt på bremseskiven Smil

Det er en knagelyd der kommer.
Svar
#4
Ja uden og kunne sige det helt præcist så kunne det godt tyde på et leje i forhjulet der er gået.. Men er den blevet svær at dreje? Altså er den meget tung i styret eller hvad?
Svar
#5
ChemicalBoy Skrev:Ja uden og kunne sige det helt præcist så kunne det godt tyde på et leje i forhjulet der er gået.. Men er den blevet svær at dreje? Altså er den meget tung i styret eller hvad?

Nej det syndes jeg ikke den er. Men jeg må prøve at købe en leje og skifte den, den er vist ikke så dyr Grin
Skal man egentlig bruge noget specielt værktøj til det?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hvis den ikke er svær at dreje så kan vi nok også godt udelukke kronrørslejerne.. Så ja det er højst sandsyneligt dine forhjuls lejer..

Jeg har faktisk aldrig prøvet at skifte sådan noget så mht til værktøj kan jeg ikke helt hjælpe dig men jeg tror ikke det er så kompliceret Smil
Svar
#7
ChemicalBoy Skrev:Hvis den ikke er svær at dreje så kan vi nok også godt udelukke kronrørslejerne.. Så ja det er højst sandsyneligt dine forhjuls lejer..

Jeg har faktisk aldrig prøvet at skifte sådan noget så mht til værktøj kan jeg ikke helt hjælpe dig men jeg tror ikke det er så kompliceret Smil

Den er nu begyndt at være lidt svær at dreje. Så tænke om det måske er kronrørslejerne som du nævnte.

Men hvor sidder de?

Og hvor kan jeg købe dem?
Svar
#8
De sidder der hvor forgaflen er sat fast på stellet.. Både i top og i bunden Smil
Ved ikke lige hvor de kan købes.. Prøv Thansen Smil
Svar
#9
At skifte forgaflens lejerne er et lidt større projekt, der er jo meget der skal pilles af først så det tager noget tid. Du kan læse her hvordan man gør: http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/d...manual.pdf side 24

Det er ikke faste lejer, men lejer der kan spændes, helt på samme måde som på en cykel, hvor både forgaffel hjul og krank lejer er samme princip. Er lejet ikke spændt nok så er der slup og slør, men er det spændt for hårdt vil det gå stramt.

Kører man meget på en ujævn og bumlet vej, med for løst spændt lejer, så vil de hurtig kunne tage skade, men ellers kan de snildt holde scooterens levetid ud, men måske efterspændes.

Når du har skjoldet af for inspektion, så sprøjt noget WD-40 på kabler og ledninger, det kan jo være dem der knager.
Jeg havde selv et problem med min forgaffel: http://letsindig.be/V2/losforgaffel/losforgaffel.htm
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: