Søg Garagen Hej Gæst! Register

Så galt kan det gå!
#1
Har du fået en elcykel, og en el-scooter, uden oplader, fra den blå avis? Så virker problemet måske ikke stort. Uden, den fornødne viden om elcykler, så løses problemet nemt, ved at sætte en ledning som de her...
http://www.extraenergy.org/main.php?lang...g=&id=2286
fra en PC, direkte i 220V stikket, og den anden ende i scooteren.

Derfor, trækkes mange elcykler og elscootere nu tilbage fra markedet.

Har de en IEC plug, til de 48V eller 36V til laderen, så er de i princippet ulovligt CE mærket, og må ikke sælges i EU.

Næsten alle kinesiske elcykler og elscootere, er forsynet med et sådant stik, mellem oplader og batteri. Problemet er, at hvis du "glemmer" opladeren, eller ikke får den, fordi den måske købes brugt, og du herefter bruger en standard 220V AC ledning, af dem til computere, så vil resultatet se sådan ud:

http://www.datei.de/public/extraenergy/0...ematik.pdf

Så genkender du ovenstående stik, eller måske det rygende billed? Så skynd dig hen til forhandleren, og få ham til at udskifte stikket!

Det kan være meget farligt, at sætte et 220V stik til computer ind hvor ledningen til batteriopladeren skulle sættes i. Udover, at batteri kan eksplodere som ovenfor, så kan også ske at batteriet ødelægges, og sikringer springer, samt at der kommer 220V overgang på scooteren, med risiko for elektrisk shock! De anvendte dele, såsom motor osv. er ikke godkendt til 220V, og giver ikke tilstrækkeligt isolation, til at det pågældende stik må anvendes. Normalt, er jord ikke forbundet i stikket, og selvom der anvendes PC ledning med jord, er derfor risiko for elektrisk shock. Selvom scooteren er godkendt af færdselsstyrelsen, vedlagt CE godkendelse osv. er risiko for, at den er ulovligt CE godkendt, og at godkendelsen er trukken retur.

Det gælder såvel næsten alle elscootere som elcykler på markedet, at de er forsynet med det ulovlige stik til brug på DC siden, og er trukket tilbage fra markedet.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Ahh.. så det er en af grundene til at T-Hansen trak Giantco e-Buddy tilbage fra markedet..

Min jeg er ved at ombygge til Lithium mangler gummikappen over det omtalte PC-stik til opladeren og derfor er polerne irrede..

Jeg over vejer stærkt at lave et andet lade stik men har ikke fundet det perfekte endnu...

Dette her kan jeg godt li´ men lovlig er det ikke.. (ville kun montere den blå del af stikket til vægmontage i scooteren)

[Image: %24_57.JPG]
Svar
#3
Premission to say cook :P.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#4
Har ingen anelse om, hvilke former for el-stik de anvender på apparater i Kina, men åbenbart ikke de i resten af Verden udbredte IEC.
Eller også har de bare sparet lidt omkring elcykler til eksport ved at benytte et stik, der i forvejen er benyttet til anden brug?

Det er jo et godt stik, der ikke ved et uheld bliver vendt forkert! 'Mickey Mouse' stikket er en anden mulighed, der anvendes til mange laptops.

Her er en samling, man nok også skal være på vagt overfor. Jeg har selv været i 'kontakt' med typerne A, B, C, D, E, F, G, I, J, K, L og M rundt om i Verden. (har lidt svært ved at se forskel på D og M! Kan dog være selve stikkets form)

Undertiden har jeg set stik, hvor de ikke burde findes! J så jeg f.eks. på Mallorca, selvom Spanien åbenbart ikke bruger det.
Mallorca hører dog til Catalonien, så de vil måske gøre tingene lidt anderledes?

Jeg har desuden en 12V AC transformator, vist nok til halogen-brug, der har et A-stik som output!

Og så har jeg benyttet fordelere med det franske E i en længere årrække. Det er jo først for ret nylig, at det blev overkommeligt at købe K-stik hos f.eks. Harald Nyborg.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#5
(07-03-2016, 06:56)brightshadow Skrev: Ahh.. så det er en af grundene til at T-Hansen trak Giantco e-Buddy tilbage fra markedet..

Min jeg er ved at ombygge til Lithium mangler gummikappen over det omtalte PC-stik til opladeren og derfor er polerne irrede..

Jeg over vejer stærkt at lave et andet lade stik men har ikke fundet det perfekte endnu...

Dette her kan jeg godt li´ men lovlig er det ikke.. (ville kun montere den blå del af stikket til vægmontage i scooteren)

http://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDYwMA==/z...wZd1VXXXG/$_57.JPG

Må vel kunne lade sig gøre og lade det/de batterier op med en Cetek oplader, og der plejer og følge et hunstik med der kn monteres på batteriet så det bare er og sætte laderen til 220 volt og sætte stikket fra laderen sammen med stikket på batteriet.

Bruger det selv på min alm scooter så jeg ikke skal hen og lukke op ned til batteriet for og lade det.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: