Søg Garagen Hej Gæst! Register

Et spørgsmål om centrifugering
#1
Nu nærmer sig det næste store serviceeftersyn (7000), og benzinøkonomien har ikke været sig selv siden 3000, uanset at jeg påpegede det ved 5000 servicen Ond .
Jeg spekulerer derfor på, om jeg alligevel skulle få skiftet det der gliderør, så jeg kan få økonomien på plads.
Vel at mærke uden at være i stand til at køre meget over 35-40 reelt!
(I dag er 30,5 km/t reel top med vel 30-32 km/l. Ved 25 km/t reelt ligger jeg nok over 40 km/l)

Blot noget, jeg kom til at spekulere over.

På sådan en lovlig sag som min, ved hvilke omdrejninger når rullerne ud i deres yderste mulige stilling?

Er det ved ret lave omdrejninger, så måske omkring halvdelen af hastighedsvandringen i virkeligheden er ren motorhastighed?

Jeg overvejer også at gå et andet sted hen. De gamle charger mig jo rast væk for en liter af deres absolut dyreste olie, uanset at der kun går 0,6l på. Resten ser jeg ikke noget til.
Jeg har også netop måttet fylde lidt efter, for at standen i det hele taget kunne ses på pinden.

Dem jeg i stedet har kik på er:
Cyklebørsen, Hold-an Vej 12-16, 2750 Ballerup
Nogen der kender dem Spørgsmålstegn

Importøren lister dem som forhandler. I morgen vil jeg se, om de også har værksted. De ligger ikke så langt fra min nye arbejdsplads, mens Scooter City kræver nogen trekantskørsel. (De lå fint, da jeg arbejdede på Østerbro)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Cykelbørsen kender jeg godt, der har jeg altid købt mine cykeldele. Mekaniker er i slutningen af 50erne konen passer forretning. På mig virker han både god og pålidelig. Så hvis det var mig ville jeg vælge cykelbørsen.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#3
LETSINDIG Skrev:Cykelbørsen kender jeg godt, der har jeg altid købt mine cykeldele. Mekaniker er i slutningen af 50erne konen passer forretning. På mig virker han både god og pålidelig. Så hvis det var mig ville jeg vælge cykelbørsen.
Det lyder jo ikke helt tosset.
Erfaring er ofte bedre end ungdommeligt gå-på mod!

Er der noget, man er lidt usikker på, bliver man mere omhyggelig med alderen. Mange unge har i den alder svært ved at overskue evt. konsekvenser af fejl. Specielt, hvis de ikke selv ejer biksen. :twisted:
Svar
#4
LETSINDIG Skrev:Cykelbørsen kender jeg godt, der har jeg altid købt mine cykeldele. Mekaniker er i slutningen af 50erne konen passer forretning. På mig virker han både god og pålidelig. Så hvis det var mig ville jeg vælge cykelbørsen.
Nå. Han duer ikke!
Forhandler, servicerer og reparerer IKKE Agility!

Og det er da imponerende mange svar, der er kommet på mit primære spørgsmål ovenfor Ked af det

Citat:På sådan en lovlig sag som min, ved hvilke omdrejninger når rullerne ud i deres yderste mulige stilling?

Er det ved ret lave omdrejninger, så måske omkring halvdelen af hastighedsvandringen i virkeligheden er ren motorhastighed?
Svar
#5
walker1 Skrev:Er det ved ret lave omdrejninger, så måske omkring halvdelen af hastighedsvandringen i virkeligheden er ren motorhastighed?
Jeg forstår ikke rigtig spørgsmålet, og slet ikke da jeg ikke kender rpm.-tallet for Agility motoren.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jeg prøver at omformulerer (og lad os til en start glemme den specifike model):

Ved et vist antal omdrejninger begynder rullerne at røre på sig.
Jo hurtigere motoren kører, desto længere kommer rullerne ud. Deres modhold er fjederen i bageste remskive, så jeg gætter på en klar hastighedsafhængighed omend muligvis ikke særlig linær.

Ved et vist antal omdrejninger støder rullerne på endestoppet, eller skiven forhindrer dem indirekte i at komme længere ud.

Hvor ligger det sidste punkt typisk i forhold til fulde omdrejninger?

Det afhænger af rullevægten, naturligvis, og jeg kører muligvis med ret tunge ruller for øjeblikket.

Jeg kan under acceleration høre, hvornår rullerne er i bevægelse. Motorlyden er nærmest uændret (falder muligvis lidt) mens jeg kan høre en i frekvens stigende hylen/susen fra gear/vario.

I bund og grund går det ud på, om man ved at benytte lette ruller og fjernet skive kan hæve topfarten lidt og holde den på måske 35-40 reelt.
Dvs. rullerne kommer længere ud, men går ikke i bund! med 70 km/t til følge. Der er jo stadig en CDI begrænser.

Derved vil de næværende 25 reelt, hvor jeg har en ganske god økonomi nu, muligvis kunne blive transformeret til min nuværende topfart på 30 reelt.
Vel at mærke uden at jeg i mørke el. lign kommer så højt op, at landets samlede politistyrke kommer efter mig.
(Hvis det regner eller visiret dugger, har jeg svært ved at se nålen i mørke! Lyset i meteret er ikke specielt kraftigt.)
Svar
#7
walker1 Skrev:Jeg prøver at omformulerer (og lad os til en start glemme den specifike model):

Ved et vist antal omdrejninger begynder rullerne at røre på sig.
Jo hurtigere motoren kører, desto længere kommer rullerne ud. Deres modhold er fjederen i bageste remskive, så jeg gætter på en klar hastighedsafhængighed omend muligvis ikke særlig linær.

Ved et vist antal omdrejninger støder rullerne på endestoppet, eller skiven forhindrer dem indirekte i at komme længere ud.

Hvor ligger det sidste punkt typisk i forhold til fulde omdrejninger?

Det afhænger af rullevægten, naturligvis, og jeg kører muligvis med ret tunge ruller for øjeblikket.

Jeg kan under acceleration høre, hvornår rullerne er i bevægelse. Motorlyden er nærmest uændret (falder muligvis lidt) mens jeg kan høre en i frekvens stigende hylen/susen fra gear/vario.

I bund og grund går det ud på, om man ved at benytte lette ruller og fjernet skive kan hæve topfarten lidt og holde den på måske 35-40 reelt.
Dvs. rullerne kommer længere ud, men går ikke i bund! med 70 km/t til følge. Der er jo stadig en CDI begrænser.

Derved vil de næværende 25 reelt, hvor jeg har en ganske god økonomi nu, muligvis kunne blive transformeret til min nuværende topfart på 30 reelt.
Vel at mærke uden at jeg i mørke el. lign kommer så højt op, at landets samlede politistyrke kommer efter mig.
(Hvis det regner eller visiret dugger, har jeg svært ved at se nålen i mørke! Lyset i meteret er ikke specielt kraftigt.)

Det idielle er sef. en liniær udveksling, det kan opnås ved at udskifte bla. den bevægelige remskive bag til en mere liniær optimeret model (fx. Malossi's Torque Driver) og en anden vario med optimerede rullebaner.
I optræksfasen er rullerne i bevægelse indtil de rammer stoppet i vario'en, og remskiverne bag følger denne bevægelse så godt som muligt, indtil remmen er kørt bund, derefter er det op til motoren at kunne tage omdrejninger og dermed opnår maks hastighed. Om du putter lette el. tunge ruller i, hæver derfor ikke topfarten kun optræksfasen, som jo helst skal ligge i motorens maksimale effektbånd.

Jeg har et billede af en effektkurve fra Nrg'en, som måske bedre kan illustrere det, men det er i GIF format som jeg ikke kan uploade her.
Svar
#8
Med andre ord:
Uanset rullevægt (også 1,5 gram? Fortvivlethock: ), vil yderstillingen altid kunne nås indenfor mortorens omdrejningsregister.

Så meget for min ide om en lidt højere top hastighed kombineret med en bedre økonomi.

Hvad i al verden gør i alle sammen, når i kører på cykelstierne i byen. Holder motoren i tomgang, og spurter afsted med 35 ? :wootdance:

OK, jeg kan til nød holde mig omkring 20 på nålen, men et kort blik væk fra den, og jeg står på 25-30.
Ved 20 på nålen er rullerne (15 gram muligvis undtaget) vel ikke nået helt ud endnu, eller .. ?
Svar
#9
walker1 Skrev:Med andre ord:
Uanset rullevægt (også 1,5 gram? Fortvivlethock: ), vil yderstillingen altid kunne nås indenfor mortorens omdrejningsregister.

Så meget for min ide om en lidt højere top hastighed kombineret med en bedre økonomi.

Hvad i al verden gør i alle sammen, når i kører på cykelstierne i byen. Holder motoren i tomgang, og spurter afsted med 35 ? :wootdance:

OK, jeg kan til nød holde mig omkring 20 på nålen, men et kort blik væk fra den, og jeg står på 25-30.
Ved 20 på nålen er rullerne (15 gram muligvis undtaget) vel ikke nået helt ud endnu, eller .. ?

Man kan egentlig sige, at rullernes vægt afgør hvor lang tid det tager for at opnå punktet, hvor det udelukkende er motorens omdrejninger, der øger hastigheden.

Dit problem er først og fremmest, at du kører lovligt, så er der ikke meget "spændvidde" i variosystemet som du kan justere med gassen.
(ikke for at opfordre) når/hvis du får et andet gliderør i vario'en, vil du sikkert kunne køre mere alsidigt.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Hvorfor ikke sætte en omdrejningstæller på for at se hvad der sker.
Hvis kørslesøkonomien skal forbedres (og det bør den hvis du kun kører 25 - 30 Km/l med en marchhastighed på 30 Km/h) skal der efter min erfaring:

1) Tungere ruller i (så tunge som muligt, dog stadig med acceptabel acceleration)
2) Væk med gearingsbegrænsningen i variatoren.
3) Lille dyse i (måske < 80 men prøve sig frem er eneste vej)

Hvis ikke 1) og 2) er udført, svarer det til konstant at køre i 2. eller 3. gear i bilen, og der er det jo almindelig kendt at jo før du kommer op i 5. gear, jo bedre bliver økonomien.

Jeg mener at du med de 3 tiltag + en tynd kvalitetsmotorolie + godt med dæktryk, burde kunne få en benzinøkonomi på mindst 60 Km/l hvis du holder farten under eller omkring 30 Km/h.

Kan du stadig ikke forbedre økonomien til noget der ligner de 60 Km/l, er der noget hamrende galt med motoren eller andet på din scooter.

PS: Jeg går ud fra at der er tale om en 4 takts motor.
--
Hilsen Ole
Svar
#11
60km/ kommer ikke engang Honda Zoomer op på, så det tror jeg ikke man skal regne med, mellem 40-50km/l. er mere realistisk.
Svar


Forum spring: