Søg Garagen Hej Gæst! Register

CDI kontra risiko og mening
#1
Hej drenge og piger ;o)

Så har jeg søgt lidt på forummet under ubegrænset CDI bokse. Fandt en masse gode svar, men er dog stadig i tvivl om noget.

Så here goes:

Case scenario: En Peugeot Speedfight 2 AC 2008. Bagplade fjernet i Variator.

Overvejelse: Investere i en ubegrænset CDI.

Årsag: Ønsker en smule mere topfart når jeg kører på lige vej. Den holder sig for det meste på 55km/t, men kan sagtens komme op på 65 hvis jeg er ned af bakke eller har god medvind.

1) Kan det så overhovedet give noget, med en ubegrænset CDI? Jeg tænker, at en ubegrænset CDI KUN giver effekt når man når til de 65km/t, hvor jeg normalt ikke kan komme længere op, men jeg kan tage fejl jo.

2) Ville det ændre noget på optrækket at all?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hej drenge og piger ;o)

Så har jeg søgt lidt på forummet under ubegrænset CDI bokse. Fandt en masse gode svar, men er dog stadig i tvivl om noget.

Så here goes:

Case scenario: En Peugeot Speedfight 2 AC 2008. Bagplade fjernet i Variator.

Overvejelse: Investere i en ubegrænset CDI.

Årsag: Ønsker en smule mere topfart når jeg kører på lige vej. Den holder sig for det meste på 55km/t, men kan sagtens komme op på 65 hvis jeg er ned af bakke eller har god medvind.

1) Kan det så overhovedet give noget, med en ubegrænset CDI? Jeg tænker, at en ubegrænset CDI KUN giver effekt når man når til de 65km/t, hvor jeg normalt ikke kan komme længere op, men jeg kan tage fejl jo.

2) Ville det ændre noget på optrækket at all?
Svar
#3
Lytter med her, min Speedfight er dog en AC, men tror ikke at det har den store betydning.
Svar
#4
Lytter med her, min Speedfight er dog en AC, men tror ikke at det har den store betydning.
Svar
#5
Du tager skam ikke fejl. Hvis maskinen under normale forhold ikke kan nå det omdrejningstal, cdi'en er programmeret til at slå fra ved, så hjælper en ubegrænset cdi selvsagt ikke. Du skal køre ned ad en stejl bakke, og så se/høre, hvornår cdi'en lukker af. På min Agility slår originalcdien fra ved ca. 60-65 på speedometeret - eller ved 50 "rigtige" km/t. Dette uden "skiven". Med skiven var det omkring 40-45 rigtige km/t.

Den ubegrænsede cdi gav omkring 5 km/t mere på speedometeret, hvis man ventede længe nok, og der ikke var modvind, men intet i selve accellerationen. Det blev lidt bedre med 0,3 g lettere ruller i originalvarioen; men et mærkbart skub, fik den først med en Multivar og 1g lettere ruller. Med Multivaren trækker den mærkbart bedre, og mere jævt op til topfarten på ca. 65 på speedometeret. Nu er min en svagelig firtakter, så der er ikke meget at hente, modsat en totakter. På en lille firtakter er der ikke den store risiko ved at køre med "åben" cdi, da motoren er for svag til at kunne trække de vilde omdrejninger, når skiven er væk.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Du tager skam ikke fejl. Hvis maskinen under normale forhold ikke kan nå det omdrejningstal, cdi'en er programmeret til at slå fra ved, så hjælper en ubegrænset cdi selvsagt ikke. Du skal køre ned ad en stejl bakke, og så se/høre, hvornår cdi'en lukker af. På min Agility slår originalcdien fra ved ca. 60-65 på speedometeret - eller ved 50 "rigtige" km/t. Dette uden "skiven". Med skiven var det omkring 40-45 rigtige km/t.

Den ubegrænsede cdi gav omkring 5 km/t mere på speedometeret, hvis man ventede længe nok, og der ikke var modvind, men intet i selve accellerationen. Det blev lidt bedre med 0,3 g lettere ruller i originalvarioen; men et mærkbart skub, fik den først med en Multivar og 1g lettere ruller. Med Multivaren trækker den mærkbart bedre, og mere jævt op til topfarten på ca. 65 på speedometeret. Nu er min en svagelig firtakter, så der er ikke meget at hente, modsat en totakter. På en lille firtakter er der ikke den store risiko ved at køre med "åben" cdi, da motoren er for svag til at kunne trække de vilde omdrejninger, når skiven er væk.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
Aaaalrigthy then!

Takker for svar. :wink:
Svar
#8
Aaaalrigthy then!

Takker for svar. :wink:
Svar
#9
Hej igen!

Jeg har lige investeret i en Polini Speedcontrol til min SF2 2008. Det har givet absolut intet.
Jeg kan ikke nå mere end de 55-58km/t på lige strækning. Kun hvis jeg kører ned af en bakke i medvind kan den rulle sig op på ca. 60-65km/t. Jeg har prøvet med 7,7gram, 8,6gram, 9gram og til sidst måtte jeg sætte mine standard ruller i på 10,5gram.

Den fik selvfølgelig lidt bedre træk hele vejen igennem ved 7,7gram, men så kører den tilgengæld ikke mere end 50km/t da den så begrænser der. Den kører nøjagtig på samme måde som med standard vario, til trods for denne nye Polini Speedcontrol. Jeg har en Techno Merlin tunudstødning uden begrænsninger på som passer til min originale cylinder og ellers er der ingen begrænsninger udover CDI'en.

Vil det give mening at smide en ubegrænset CDI på?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Anyone?
Svar
#11
Fjelle Skrev:Anyone?
Hvis du ikke ændrer andet, og hvis den ikke lukker af ned ad bakke ved nøjagtig samme hastighed ("prutter og hakker"), så er det ikke cdi'en, der begrænser din topfart, så kan du spare dig en ny CDI. Begrænsningen i en CDI, er som sagt kun en afbryder, der lukker for tændingen, når motoren når et forudbestemt omdrejningstal. Inden dette tal nås, er der ingen forskel på en begrænset og en ubegrænset cdi.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#12
Og det med flere omdrejninger vil ikke give bare en lille smule?
Svar


Forum spring: