18-05-2006, 11:39
Tja, hvad kan man monstro sige til det?
Angiveligt har man skiftet olie, justeret tomgangen samt kørt en tur på 2 km. (Det sidste fremgår af tælleren!)
Tomgangen forekommer godt nok en anelse hurtigere end tidligere. Uden at det dog kan holde maskinen kørende i tomgang fra helt kold af.
Gutten, der tog sig af ind- og udlevering, videregav lidt info vedr. mine få problem- og spørghsmåls-punkter.
(alle mekanikerne var netop gået hjem kl. 16)
At benzinøkonomien skulle komme meget over de nuværende 30 km/l blev åbenbart ikke kommenteret fra mekanikerens side, men gutten her var af den mening, at det lød meget normalt.
At både dansk og (vist nok ) engelsk manual siger mindre end 2l for 100km, kom åbenbart som en overraskelse.
Hm. Kunne det f.eks vise sig at være ved 25 km/t i stedet for 30? Der er dog temmelig langt fra 30 til 50 km/l!
Med 560 km på værket burde jeg jo efterhånden nærme mig den klare forbedring, man stillede mig i udsigt et sted omkring 6-800 km.
Mit spørgsmål omkring korrekt dæktryk blev rent faktisk besvaret i begge manualer, omend det stod temmelig gemt midt inde i og ikke under specs. :oops:
Jeg skal godt nok have fundet en omregningsfaktor mellem metrisk og PSI, men det kan givetvis findes på nettet.
Benzinmålerens mærkværdigheder ville man ikke rode med. Nu har jeg da også set lidt mere til, hvordan den fungerer i top og bund, så det begynder at ligne noget brugbart.
Med helt fuld tank startes med ca. 80 km uden bevægelse overhovedet. Så en 40-50 km med jævn bevægelse mod TOM. Derefter er der i hvert fald til yderligere 25 km på (primært) landevej. Da tog den så også 5,23l for at blive fyldt op igen.
Dansk og 'engelsk' manual er dog en anelse uenige omkring olietype. 10W40 hhv. 15W40. Man havde 5W40, sagde man, men det blev typisk brugt på større maskiner med højere ydelse.
Pris kr. 425.
Det er hvad man skilter med for 'lille service' incl. olieskift. Så der kan ikke have være udskiftet stumper.
Angiveligt har man skiftet olie, justeret tomgangen samt kørt en tur på 2 km. (Det sidste fremgår af tælleren!)
Tomgangen forekommer godt nok en anelse hurtigere end tidligere. Uden at det dog kan holde maskinen kørende i tomgang fra helt kold af.
Gutten, der tog sig af ind- og udlevering, videregav lidt info vedr. mine få problem- og spørghsmåls-punkter.
(alle mekanikerne var netop gået hjem kl. 16)
At benzinøkonomien skulle komme meget over de nuværende 30 km/l blev åbenbart ikke kommenteret fra mekanikerens side, men gutten her var af den mening, at det lød meget normalt.
At både dansk og (vist nok ) engelsk manual siger mindre end 2l for 100km, kom åbenbart som en overraskelse.
Hm. Kunne det f.eks vise sig at være ved 25 km/t i stedet for 30? Der er dog temmelig langt fra 30 til 50 km/l!
Med 560 km på værket burde jeg jo efterhånden nærme mig den klare forbedring, man stillede mig i udsigt et sted omkring 6-800 km.
Mit spørgsmål omkring korrekt dæktryk blev rent faktisk besvaret i begge manualer, omend det stod temmelig gemt midt inde i og ikke under specs. :oops:
Jeg skal godt nok have fundet en omregningsfaktor mellem metrisk og PSI, men det kan givetvis findes på nettet.
Benzinmålerens mærkværdigheder ville man ikke rode med. Nu har jeg da også set lidt mere til, hvordan den fungerer i top og bund, så det begynder at ligne noget brugbart.
Med helt fuld tank startes med ca. 80 km uden bevægelse overhovedet. Så en 40-50 km med jævn bevægelse mod TOM. Derefter er der i hvert fald til yderligere 25 km på (primært) landevej. Da tog den så også 5,23l for at blive fyldt op igen.
Dansk og 'engelsk' manual er dog en anelse uenige omkring olietype. 10W40 hhv. 15W40. Man havde 5W40, sagde man, men det blev typisk brugt på større maskiner med højere ydelse.
Pris kr. 425.
Det er hvad man skilter med for 'lille service' incl. olieskift. Så der kan ikke have være udskiftet stumper.