Søg Garagen Hej Gæst! Register

Giantco Stealth - demontérbar studs i luftfilterkasse
#1
I luftfilterkassen - på røret til karburatoren - sidder der følgende besynderlige rørstump:

[Image: indsugningsstuds.jpg]

Stumpen kan uden synderligt besvær brækkes af, hvilket jeg så har gjort - den er ganske nem at remontere, hvis det skulle vise sig nødvendigt Smil

Men har den nogen nytte? Eller er den en del af 'begrænsningen' på en 4-takter? Efter min bedste overbevisning skal 4-taktere have så frit åndedræt som man kan komme afsted med, og er derfor 'uønsket'. Men studsen er ikke beskrevet på forummets side om 'fjerne begrænsninger', så jeg er i tvivl.

Min eneste erfaring med plomber på 4-taktere befandt sig mellem cylinderen og karburatoren på en Dax - og den var ikke lige sådan at fjerne! Denneher sidder på 'ydersiden' af systemet, og er som sagt enkel at ændre...

Hmmm???
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
http://www.billig-scooter.dk/portal/arti...indtag.php Smil
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#3
Vil da godt lige gøre folk opmærksomme på (dem der har en Sprint 2008 model) at der er der ikke begrænsning i luftfilterbox'en.

Eller det var der ihvertfald ikke på min. Fortvivlethock:
Svar
#4
Nøjagtig.

Man lærer så længe man lever - og jeg har lært at man osse skal checke portalen, inden man forestiller sig at ingen har undersøgt emnet Smil


Takker!
Svar
#5
Min sprint 07 har heller ikke den begrænsning, men det havde min 06'er til gengæld. :wink:

Ps. Husk at når du har fjernet den begrænsning skal du dyse op. Smil
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Har dyset op fra #90 til #94, fjernet studsen og ringen, lagt 6g ruller i vario'en og har som resultat fået lidt mere 'grunt' - forstået sådan at kræet nu jævnt og adstadigt arbejder sig op til ca. 55 km/t (selvfølgelig uden ring). Ned ad bakke går med 60 km/t. Alle hastigheder målt med GPS, da det monterede speedometer ikke er meget værd.

Hmmm... Jeg tror egentlig jeg havde forventet mere. Ikke nødvendigvis evnen til at lave wheelies, men blot noget mere. Sejtræk. Overskud. Kraft.

Oh well...
Svar
#7
mafiltenborg Skrev:Hmmm... Jeg tror egentlig jeg havde forventet mere. Ikke nødvendigvis evnen til at lave wheelies, men blot noget mere. Sejtræk. Overskud. Kraft.

Oh well...

Det kan du kun få ved at skifte til et cylinderkit med større volume. Effektområdet på en 50 ccm GY6 motor er så smalt, at du ikke skal mange 100 omdrejninger udenfor effektområdet, før motoren leverer under halvdelen af de små hypheste.

Med et større cylinderkit på, så bliver effektområdet også bredere, hvilket vil give dig et bedre træk.

Dutch
Svar
#8
Ja, jeg frygtede at det lige præcis var det som skulle til.

Jeg tror jeg vælger at springe over... Lidt fiflerier med gearing og dyser og rullevægte kan jeg forsvare over for mig selv, men en regulær tuning på gammeldaws manér, der stopper jeg.

Har faktisk overvejet at sætte en smallere ring i varioen, for at holde farten lidt nede og momentet lidt oppe. Uphill-ydelse er nemlig af interesse, da jeg har en lang bakke på vej til arbejde - og så er det ikke spor sjov at køre 35 km/t opad på en 45'er, vel?

Som alternativ til øget slagvolumen kan man vel også hæve omdrejningstallet? Jeg erindrer at have set på moment/ydelses-diagrammer at effekten stiger stort set lineært med omdrejningstallet. Så hvis begrænseren (CDI) idag står til 7500 o/m, er spørgsmålet så om man i det hele taget kan forsvare at hæve til f.eks. 9000 o/m uden at forkorte maskinens liv væsentligt. Nogen som har erfaringer? Umiddelbart synes jeg ikke 7500 lyder af meget for sådan en lilleput-motor...
Svar
#9
mafiltenborg Skrev:Ja, jeg frygtede at det lige præcis var det som skulle til.

Jeg tror jeg vælger at springe over... Lidt fiflerier med gearing og dyser og rullevægte kan jeg forsvare over for mig selv, men en regulær tuning på gammeldaws manér, der stopper jeg.

Har faktisk overvejet at sætte en smallere ring i varioen, for at holde farten lidt nede og momentet lidt oppe. Uphill-ydelse er nemlig af interesse, da jeg har en lang bakke på vej til arbejde - og så er det ikke spor sjov at køre 35 km/t opad på en 45'er, vel?

Som alternativ til øget slagvolumen kan man vel også hæve omdrejningstallet? Jeg erindrer at have set på moment/ydelses-diagrammer at effekten stiger stort set lineært med omdrejningstallet. Så hvis begrænseren (CDI) idag står til 7500 o/m, er spørgsmålet så om man i det hele taget kan forsvare at hæve til f.eks. 9000 o/m uden at forkorte maskinens liv væsentligt. Nogen som har erfaringer? Umiddelbart synes jeg ikke 7500 lyder af meget for sådan en lilleput-motor...
Selvom effektkurven er næsten linær med omdrejningstallet, stiger og falder den meget brat på vores små GY6'ere, og holder kun maksimumeffekten i et område der befinder sig i et lille område, svarende til ca. 5 km/t omkring de 7.000-7.500 o/m, herefter flader den ud.
[Image: 1755.jpg]
De 9.000 o/m vil du næppe komme op på med 50ccm. Skulle du komme derop omkring, og få hævet omdrejningstallet fra f.eks. 7.500 til 9.200, og kører med fuld rulle, så ser regnestykket således ud for forøgelsen af slitagen: 9.200^3 /7.500^3 eller 85% større slitage Fortvivlethock:
Såfremt du ikke vil hæve kubik, må du eksperimentere med en bedre vario og evt. lettere ruller.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Magter ikke at læse det desværre temmelig gnidrede diagram. Men hvis effektudladningen kun sker i intervallet 7-7500 o/m, så tror pokker at motoren føles 'spids'.
Muligvis snyder min hukommelse mig, men jeg husker altså ikke min hedengangne Dax som værende nær så prikken. Den kørte meget mere 'motorcykel-agtigt' end min Crescent 2-takter, 4-gears-semiautomaten virkede bare og så LØD den godt!

Uha det koster at hæve begrænseren! Det duer slet ikke.

Har i dag været ude at prøvekøre strækningen til arbejde; og inden for rammerne af hvad man åbenbart kan forvente - så går det vel nok. Det sidste stykke op til knap 60 går langsomt, og opadbakke-kørsel er stadig ikke sjovt.

Næste eksperiment bliver at indsætte en smal ring, så gearingen reduceres en smule. Lad os se hvad det fører med sig. Forhåbentlig mere pondus og lidt mindre topfart Smil

Hvad kan man i øvrigt forvente at motoren yder med dyse #94 og studsen i indsugningen fjernet? Originalt (dyse #85) siges den at yde godt 2 kW, hvilket jeg får til 2.72 heste.

Og måler man i øvrigt ydelsen på de der små snedige rullefelter? Eller er det bare topfart?
Svar
#11
mafiltenborg Skrev:Næste eksperiment bliver at indsætte en smal ring, så gearingen reduceres en smule. Lad os se hvad det fører med sig. Forhåbentlig mere pondus og lidt mindre topfart Smil
Du får ikke mere pondus ud af at sætte en smal ring ind i varioen. Du ændrer nemlig ikke gearingen, du begrænser den blot i toppen. Ved at sætte den skive i, sørger du for at de to forreste remskive halvdele ikke kan komme helt tæt sammen, og dermed ikke presse remmen højere op på de forreste remskiver, ligemeget hvor mange omdrejninger der køres med. Det begrænser kun din topfart, men giver dig ikke en lavere gearing.

mafiltenborg Skrev:Og måler man i øvrigt ydelsen på de der små snedige rullefelter? Eller er det bare topfart?

På politiets transportable rullefelter, måles kun topfarten. På de rullefelter der benyttes til indjustering, eller til målinger ved træf, måles effekten på baghjulet også.

Dutch
Svar
#12
mafiltenborg Skrev:Hvad kan man i øvrigt forvente at motoren yder med dyse #94 og studsen i indsugningen fjernet? Originalt (dyse #85) siges den at yde godt 2 kW, hvilket jeg får til 2.72 heste.

Og måler man i øvrigt ydelsen på de der små snedige rullefelter? Eller er det bare topfart?

Den kommer nok ikke til at yde flere heste, bare ved at skifte dyse og fjerne den studs, den kommer bare til at gå bedre i motoren, og have et lidt bedre gas respons. :wink:

DutckDK Skrev:Det begrænser kun din topfart, men giver dig ikke en lavere gearing.

Og man skal også regne med at benzinøkonomien bliver dårligere af det. Smil
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar


Forum spring: