Søg Garagen Hej Gæst! Register

Batteriladning af ekstra batteri..
#1
Hejsa BS, glædelig 1. december. [Image: dorstig6wikm1.gif]



Da jeg har erhvervet mig Xenon til min knallert, fandt jeg ud af og fik at vide at batteriet der sidder i nu, ikke er på nok ampere, og min generator kan ikke kan lade et med flere, og det kan ikke være i den originale batterikasse..

Så har købt mig et Batteri 12V-19AMP, YB16L-B, syrebatteri hos tante hansen.. Har fået købt syre, men fik ikke i første omgang købt mig en lader, da vi har en C-TEK lader i vores campingvogn, glemte så lige i mellemtiden, at den model, der sidder er beregnet til at lade 24V..

Nårh, men jeg var så forbi Thansen, i Køge, her i dag, da jeg havde udset mig denne: Intelligent batterilader 220 V-12 V Min far ville gerne betale da han selv gerne vil have en lader, til vores biler, hvis nu der er en der glemmer at slukke en lampe Griner. Men jeg får så stukket den her i hånden: Bil batterilader, 6-12 V/6 Amp Og han siger han selv brugte den (han var scooter mekaniker dernede). Så på kassen at der står den lader med hele 6Amp, og spøger ham, om det ikke er ret meget, når batteriet er helt nyt, da jeg har læst noget om ladning her. Hvor der står følgende:

Når du anskaffer dig et nyt batteri skal du ikke bare montere det og så tro at alt er så fint som det nu kan blive. Det er det ikke. Hvad nogle skuffede Nimbus kørere også har oplevet. Fordi nogle nok vil hævde, at når der er fyldt frisk syre på et nyt batteri er det lige til at tage i brug.

Det er det sådan set også, men du vil ikke få den optimale ydelse ud af det på denne måde - kun 75-80%. Før du tager et nyt batteri i brug bør du lade det op med 1-2 amp i 10-14 timer. Først nu kan du regne med/håbe på at batteriet vil være næsten 100% effektivt og at du kan udnytte batteriets fulde potentiale.


Og vil jo ikke ødelægge et helt nyt batteri.. Så skal jeg gå ned at bytte den, til impulsladeren, eller hvad? Han sagde også, at hvis man brugte den op et vedligeholdesfri batteri, skulle man lige holde øje med det, da den lader med mange ampere i timen.. Men sjovt nok hedder laderen, en batteri lader? :?

Lidt meget for et enkelt spørgsmål, ved det godt.. Grin
Peugeot Speedfight 2 AC 08

--------------------------------

When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep - not screaming, like the passengers in his car.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Et vedligeholdelsesfrit gel-batteri kan ikke ventilere et eventuelt overtryk. Ok, det kan det strengt taget godt - overtryksventilen er en del af sikkerhedssystemet som skal forhindre en eksplosion i tilfælde af overladning - men eftersom man ikke kan efterfylde elektrolyt er det en meget dårlig ide at koge væsken af. Derfor bør et sådant batteri aldrig overlades hvorfor en intelligent lader er en god ting. Om det skal være en puls-lader eller ej er der delte meninger om (knallerten puls-lader f.eks. ikke selv batteriet under kørsel), men det er væsentligt at ladestrømmen styres løbende så temperaturen i batteriet ikke stiger for meget.

Jeg kender ikke personligt de to ladere du henviser til, men det batteri som du har købt er ikke af den vedligeholdelsesfri type så du burde kunne bruge en hvilken som helst lader - så længe den kan levere ca. en tiendedel af kapaciteten. Dvs. at dit batteri bør lades med omkring 2 Amp. Her er det væsentligt at bemærke at laderen ikke vil tvinge 6 Amp ind i dit batteri - de 6 Amp er blot dens maksimale kapacitet (rækker til et 60 Amp bil-batteri). Automatikken bør sørge for at regulere spændingen således at ladestrømmen passer til dit batteris kapacitet.

Med hensyn til at oplade batteriet helt inden første brug, så er det en god ide af flere årsager. For det første har du, hvis jeg husker korrekt, ikke ret meget generatorkapacitet til overs når du fyrer op for dit xenon-lyshav. Dermed ville det nok tage din scooter meeeget lang tid at oplade batteriet under normal kørsel,- hvis det overhovedet kunne lade sig gøre. For det andet er jo det vinter og batterikapaciteten falder i forvejen med faldende temperatur. Så jeg synes da bestemt at du skulle lade det helt op før brug. Bare lad det stå med laderen på (og med syrepropperne løsnede) natten over.

8)
Svar
#3
Mange tak for dit svar. Grin

Var nemlig ikke helt sikker med den lader, da jeg lige læste den tekst (som jeg linker til).. For vil jo ikke ødelægge et helt nyt batteri. Ved godt at min generator ikke er kraftig nok til at lade batteriet, men, jeg må bare få den vane at lade det op en gang i mellem.

Fik det først sat over her i aftes, da jeg kun havde købt 1. liter batterisyre, og det var åbenbart ikke nok. Men det har nu stået ude i skuret i ca. 4-5 timer. Og laderen står stadig på maks. Så håber på at den er færdig i morgen. Grin
Peugeot Speedfight 2 AC 08

--------------------------------

When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep - not screaming, like the passengers in his car.
Svar
#4
CJ92 Skrev:Mange tak for dit svar. Grin

Var nemlig ikke helt sikker med den lader, da jeg lige læste den tekst (som jeg linker til).. For vil jo ikke ødelægge et helt nyt batteri. Ved godt at min generator ikke er kraftig nok til at lade batteriet, men, jeg må bare få den vane at lade det op en gang i mellem.

Fik det først sat over her i aftes, da jeg kun havde købt 1. liter batterisyre, og det var åbenbart ikke nok. Men det har nu stået ude i skuret i ca. 4-5 timer. Og laderen står stadig på maks. Så håber på at den er færdig i morgen. Grin

Du skal nok regne med at dig batteri skal lade i omkring 16 timer. Smil
// Danielvp

Så har Giantcoen ski nået 6.000 km!! :D
Svar


Forum spring: