Søg Garagen Hej Gæst! Register

Lille mc-kort
#1
Jeg får snart en hel del penge til rådighed (takket være min fagforening).


Nogen af dem har jeg så regnet med at bruge på et lille mc-kort, godt være jeg spørger dumt nu men:

Kommer man til at køre på en stor mc med manual fodgear eller en "voksen" scooter med automat gear?

Jeg spørger fordi jeg har aldrig kørt med manual gear med foden, kun min puch maxi med 2 håndgear da jeg var teenager Smil
Jeg vil ikke have stort mc kort.

Jeg overvejer at ta kortet her på amager, da det er nemmest.

De eneste jeg kan finde med undervisning i mc kort på amager er "trafikskolerne", nogen der har været hos dem?, er de gode nok?
"Mongo only pawn...in game of life!"
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Det med gearene kommer meget naturligt - Og mc kort foregår så vidt jeg ved altid på "almindelige" MC'er.

Desuden, så snart du rammer 21, får du det store MC kort alligevel. (Nu kender jeg så ikke lige din konkrete alder).
'98 Aprilia Rally (Evighedsprojekt)
'04 Golf V
'08 Suzuki SV1000n

Svar
#3
Du vil komme til at køre på en "lille" mc med manuel fodgear, så.
Tror nok nogle køreskoler kører med ens maskiner, hvoraf nogle så er droslede, så de kører som "små", men min køreskole havde en lille maskine, der mest mindede om en stor knallert.

Uanset hvad, så skal du ikke lade dig skræmme af hverken gear eller "stor" mc - selv jeg kunne lære det - så kan du helt sikkert også!
(Jeg er pige med beherskede motoriske evner og som kun har kørt få hundrede meter på en lille passola og et enkelt år i bil, inden jeg begyndte på mc-kort - that's it!)

Pøjpøj med kortet! Grin
Svar
#4
dXm Skrev:Det med gearene kommer meget naturligt - Og mc kort foregår så vidt jeg ved altid på "almindelige" MC'er.

Desuden, så snart du rammer 21, får du det store MC kort alligevel. (Nu kender jeg så ikke lige din konkrete alder).
Ja joeh. Hvis du er f.eks. 20 når du tager det lille, så kan du allerede som 21årig aflægge prøve til stor, eller også kan du vente til du har haft kortet i 2 år, så bliver det til et stort.

Hvis man er under 21 er der kun mulighed for at aflægge prøve på lille, men når du så at have det i 2 år (fra du er 18 til du er 20, f.eks.), så bliver kortet stort.

Du kan også aflægge prøven på en lille hvis du er over 21 år og så har du kun det lille kort de første 2 år.

Sådan mener jeg ganske bestemt at det hænger sammen, pt.
Svar
#5
Jeg er i 40´erne så ja Smil
Ja det er nok ikke så svært det med gearne, når det kommer til stykket Smil

Jeg overvejer at ta kortet her på amager, da det er nemmest.

De eneste jeg kan finde med undervisning i mc kort på amager er "trafikskolerne", nogen der har været hos dem?, er de gode nok?
"Mongo only pawn...in game of life!"
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hvis du har den alder ville jeg tage stort kort med det samme, det er ikke anderledes end en lille mc.
Men du har intet bøvl med køb af mc fremover så.

Du lærer hurtigt at bruge gear pedal flere mcér har gear indikator.
Chris Andersen
Svar
#7
Grunden til jeg kun vil have lille mc, er pga den er billigere at køre på.
Og forsikring.

Hvad giver i ?
Jeg er elitebilist, det tæller sikkert også.

Jeg ved endnu ikke om det skal være en Sym HD 200 eller kymco super 8 125 eller noget helt andet.
"Mongo only pawn...in game of life!"
Svar
#8
mongo Skrev:Grunden til jeg kun vil have lille mc, er pga den er billigere at køre på

Selvom du kun vil køre på lille mc, kan du jo ligeså godt tage det store kort når du er i gang. Prisen er jo den samme.
Jeg tog selv det store kort da jeg tog mit tilbage i 2006, og kører da glad rundt på min 172cc Sym Grin

mongo Skrev:Og forsikring.
Hvad giver i ?

Jeg har min kaskoforsikret hos GF, og gav som nybegynder uden nogen ancinitet ca 3800 kr incl helårskørsel. Eneste krav for den pris er at mc'en max må være på 175cc. Derover begynder GF at være dyre.

mongo Skrev:Jeg er elitebilist, det tæller sikkert også

Det gør det i nogen selskaber. Andre betragter dig som nybegynder uanset at du har erfaring fra bil.
Svar
#9
Jeg er i Nykredit forsikring, og har kun lovpligtig ansvar på begge mine mc. For min 125 ccm scooter giver jeg 338 kr for helårsdækning, og for min 300 ccm Regal Raptor giver jeg 438 kr for helårsdækning. Jeg tror absolut ikke det bliver billigere i dk Grin Med din alder mener jeg at du automatisk får det store mckort, men derfor kan du jo sagtens køre på små scootere :wink: Så kan du altid købe en 1800 intruder senere :wink:
livet er en seksuelt overført sygdom med dødelig udgang
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
miv75 Skrev:Med din alder mener jeg at du automatisk får det store mckort
Hvis prøven aflægges på stor MC, ja. Smil (Jeg fik kortet for godt en måned siden)

Min første kørelærer (som jeg aldrig nåede at køre med) ville tvinge mig til at tage kort til lille, fordi han mente jeg var for lille fysisk til at tage det store. Han gik så ned med stress. Ærgerligt for ham, men heldigt for mig, for så kom jeg til at køre med hans kollega og fik så stort kort (og kørte så på stor maskine, selvfølgelig).

Hvis ikke man er meget lille og meget svag og uerfaren på 2 hjul kan jeg ikke se grunden til at tage det lille, medmindre man foretrækker at køre på lille maskine til prøven, ja så kan man jo så tage det lille kort, som bliver til et stort efter 2 år.
Man får så ikke pr. automatik et nyt kørekort tilsendt efter 2 år, så der vil stadig kun være "stempel" til lille i kortet og en dato for hvornår man erhvervede kortet. Det kan potentielt være et prolem i udlandet, hvor de ikke nødvendigvis kender vores sære regler.
Svar
#11
mongo Skrev:Jeg ved endnu ikke om det skal være en Sym HD 200 eller kymco super 8 125 eller noget helt andet.

Skal man købe så er det nu hvor MC sæsonen er slut at det er billigt. Var det mig ville jeg springe på denne her lige på stedet.
Jeg har jo en magen til og er glad for min, sådan en V motoren lyder rigtigt godt, og er behagelig lydløs.
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.as...d=56781013
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#12
Vildt at en mc både kan være lydløs, og lyde godt samtidig Grin Jeg synes det er et rigtigt godt bud det der! Det kan ikke gå helt galt til de penge, har selv en RR 300 som er købt alt alt for dyrt, og det fortryder jeg. Men knap 12 egern er en god pris for en ok mc Grin
livet er en seksuelt overført sygdom med dødelig udgang
Svar


Forum spring: