Søg Garagen Hej Gæst! Register

Afstemning: Har du været værnepligtig?
Ja
27.78%
5 27.78%
Nej
72.22%
13 72.22%
Total 18 stemme(r) 100%
* Du stemte på dette [Vis resultater]

Værnepligt (+ kørekort)
#1
Hej.

Har et par spørgsmål angående værnepligten her i landet.

#1 Hvis man får/trækker frinummer må man så godt melde sig alligevel?

#2 Kan man få et "gratis/betalt" kørekort som værnepligtig og i så fald til hvilke køretøjer?
Skrevet af mig.

"Hvis det ikke er i stykker, så lad vær' med at pille". ;)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Du kan sagtens melde dig alligevel ja, jeg trak frinummer, men takkede dog pænt nej til at melde mig.
Ved ikke noget om kørekortet.
Mvh. Stefan Jensen
Svar
#3
Du kan sagtens få kørekort hos cirkus mili!
De har skam deres egen køreskole, som alle kommende befalingsmænd (og alle civilt ansatte med behov for tjenstlig kørsel) skal igennem.
På skolerne er det nemlig eleverne selv, der står for det meste af transporten, og det civile kørekort skal lige omskoles først.
Dette tager ca. ½ dag incl. 10 min. bag rattet. Blink med øjet (mest om hvordan man udfylder kørebog og andre administrative/bureaukratiske ting.)

Primært uddanner man dog i det store kort (incl. hænger!), men sikkert kun hvis du har tegnet en længere kontrakt som f.eks. konstabel. Uddannelsen tager jo 1-2 uger, som man ikke kan undvære i den grunduddannelse, der bliver den alm. værnepligtige til dels.

For nogle år tilbage havde man også en del motorcykelklasser til ordonanstjenesten, men den er vist ophørt. (Jeg har i hvert fald set en rum mængde helt nye cykler sat til salg på Forsvarets auktioner)

Du bør nok lige være opmærksom på, at i disse dage indebærer en forlænget kontrakt jo så lige en vis mulighed for f.eks. en ferietur til Afghanistan !

Jeg har dog også et par kolleger, der har fået det store (militære) kort som civilt ansatte.

Selv er jeg kun omskolet til alm. personbil (herunder 8 personers VW bus) samt vores lille varevogn, men jeg har da været i en situation, hvor det havde været smart, hvis jeg også var blevet omskolet til 'gelændervogn' (Mercedes Geländewagen Blink med øjet ).
Den kan køres på lille kort, men der er et par ting omkring terrænkørsel ... Blink med øjet
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#4
Selvom man trækker "frinummer"/lodnummer, kan man sagtens melde sig alligevel, man skal så bare inden, indgå en aftale om værnepligtstjeneste. Det har den fordel, at man så har en vis indflydelse på, hvor og hvornår, man ønsker at gøre tjeneste, såfremt der er plads i de ønskede regimenter, og at de uddanner rekrutter. Antallet af "frinumre" afhænger nemlig af, hvor mange værnepligtige det politiske system beslutter, der er behov for, og hvor mange regimenter, der får til opgave, at uddanne værnepligtige. Regimenter i Danmark, modsat de fleste andre lande, er nemlig hovedsageligt uddannelsessteder for specialenheder, der stiller mandskab til rådighed andre "krigsenheder", når situationen opstår. Mig bekendt, er der ikke udsendt ufrivillige værnepligtige til tjeneste i udlandet, så når det gælder værnepligtstiden, burde det ikke være en bekymring.

Som Walker er inde på, uddannes der kørere i forsvaret. At være kører, er en specialfunktion, og derfor afhængig af behov. Vil du være nogenlunde sikker på, at få et gratis kørekort af tante Mili, så skal du sørge for, at komme til et regiment, der bruger mange køretøjer :wink: Det kunne f.eks. være et trænregiment/afdeling (forsyningstropper) eller telegrafregiment Griner Ved udvælgelse af kandidater til kørekort, tages der ikke hensyn til, om man har et kørekort i forvejen eller ej; og som Walker siger, uddannes folk normalt med det samme til "stort kørekort", så man slår to eller tre fluer med et smæk. Med det "store kørekort" får du nemlig kørekort til "lille bil", "lastvogn" samt "bus". "Buskortet" giver dig lov til at køre personbil med over 8 passagerer, men er ikke noget erhvervskort, så du må ikke tage penge, eller få løn for at køre "bussen".

At gå til køreundervisning i tjenestetiden, er ikke det værste man kan komme ud for, især ikke, hvis kollegaerne er på marchtur eller har FUT Grin

Ud over kørekortet, skal man så "omskoles" til de køretøjer, man skal køre. Dvs. hvis du skal køre i en VW Golf, så skal du omskoles. Hvis du også skal køre i et VW "rugbrød", eller en jeep, så skal du omskoles, inden du må køre i dem. Det har intet at gøre med kørekortet - det er udelukkende for at du skal "lære køretøjet at kende", og det tager fra 10 min. til en 1 time. Det foregår normalt ved, at "garagemesteren" fortæller lidt om køretøjet, og du så lige kører en lille tur. Den "beurokratiske" del med kørebog osv., er fælles for alle køretøjer. Det samme gælder for "starttjek" (BLIV OK NU- Bremser,Lys,Ildslukker,Væske,Olie,Kørebog,Nøgler,Ulykkesbog)

Den sidste mulighed for at få kørekort gratis er, når/hvis der søges frivillige elever ("kaniner") til folk på kørelæreruddannelsen. Som en del af kørelæreruddannelsen skal man selvfølgelig bruge nogle "rigtige" elever, som kørelæreaspiranterne kan øve sig på, og som tak for hjælpen, honoreres man ofte med et kørekort.

PS! Jeg har stemt ja, da jeg har været/er mere end værnepligtig :wink: Det er iøvrigt et spørgsmål, der ikke må stilles ved ansættelse på det private arbejdsmarked 8)
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
Jeg siger TAK til jer begge for jeres forklaringer!

:bow:
Skrevet af mig.

"Hvis det ikke er i stykker, så lad vær' med at pille". ;)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jeg har kun kendskab til een værnepligtig, der i nyere tid er blevet udsendt på international mission.

Der blev givet speciel dispensation og den pågældende havde mulighed for at sige nej!

Det var en gast om bord på ubåden Sælen, der blev sendt til Golfen i sin tid.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar


Forum spring: