Søg Garagen Hej Gæst! Register

Long time, No see <=> forbremse ?
#1
Nu begynder man at spekulere! (igen ? Blink med øjet )

Min seneste tankning i går fremviste næsten 51 km/l og tanken var HELT fuld bagefter. Fortvivlethock:
(==> mindsket usikkerhed!)
Det var det terræn, service hos Cash & Carry i oktober el. november hev mig bort fra!

Og jeg forsøger altså stadig at køre nogenlunde som jeg har gjort det sidste år eller så.
(November -> medio april typisk med 45 km/l Ked af det og siden 47-48 ) (var nødt til at indsætte en 'space' efter '8', da jeg eller ville få en 8) )

Men ...
Der har i nogen tid (ca. ½ år ?) været en svag musepiben fra forhjulet, når maskinen bugseres. Specielt baglæns!
Det har også været som om der har været lidt mere modstand baglæns.

Ikke at ovennævnte har ændret sig mærkbart, men kan det være forbremsen, der sidder lidt stramt?
Hvis jeg med et 'svirp' drejer forhjulet, standser det efter ca. en omgang, muligvis mindre baglæns, men det kan være svært at dosere den tilførte energi ens hver gang og i begge retninger!

De sidste par dage har jeg forsøgt at undgå at benytte forbremsen ved andet end stilstand.
Skiven blev sådan ca. håndlun efter et par km jævn kørsel her til morgen (ca. 12 grader lufttemp.!)

Hvis man drejer forhjulet med hånden kommer er en svag raspende lyd, som har en tendens til at blive værre, hvis man lige har spulet hjulet (herunder skiven).

Er der en simpel skrue, der kan løsne bremsegaflens gab et par 1/100 mm el. lign. ?

Jeg har jo stadig Cash & Carry's slutbemærkning i baghovedet:
"Hvis du vil have gjort maskinen 100% lovlig, vil det koste 500 kr!"
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Til lykke med den fine benzinøkonomi Grin Den pibende lyd, stammer helt sikert fra din forbremse, især også, fordi du siger, at forhjulet sidder lidt stramt. Jeg har haft fænomenet inde på livet et par gange eller tre :wink: Hvis det ikke er ret meget, den hænger, kan du hos tante hansen købe en spraydåse med bremseskiverens, og give skiven en omgang, samtidigt med, at du drejer hjulet frem og tilbage. Hvis det ikke hjælper, er der ikke andet for, end at tage kaliberen af, og rense de to cylindre, og så samtidigt benytte lejligheden til evt. at skifte klodserne. Det er ingen justeringsskrue på kaliberen. Senest, da min gjorde det, var det desværre nødvendigt, at udskifte hele kaliberen, da boltene var rustet fast, og det derfor ikke var muligt, at afmontere kaliberen, uden at ødelægge den - jeg havde aldrig givet boltene kobberfedt :oops: Så kan jeg lære det, kan jeg :P Hvis boltene kan skrues ud, uden problemer, er processen ellers ret enkel. Husk også at købe noget bremsevæske (DOT4), da bremsen nok lige skal "udluftes", når den er samlet igen.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Dette lyder som noget af det rigtige:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1777...1514325765

Desværre skal jeg så lige en anden vej, hjem, for at få fat i det.
(Udgået i Herlev, men Rødovre er kun en lille omvej)

At begynde selv at rode med selve forbremsen er nok uden for mine nuværende evner :oops: . Om man nogensinde har haft dem af i forb. med service, er ukendt.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#4
walker1 Skrev:Dette lyder som noget af det rigtige:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1777...1514325765

Desværre skal jeg så lige en anden vej, hjem, for at få fat i det.
(Udgået i Herlev, men Rødovre er kun en lille omvej)

At begynde selv at rode med selve forbremsen er nok uden for mine nuværende evner :oops: . Om man nogensinde har haft dem af i forb. med service, er ukendt.

Aftal et tidspunkt hvor du kigger forbi kragen på bryggen, så skal jeg nok dukke op og ordne det for dig.

Dutch
Svar
#5
DutchDK Skrev:Aftal et tidspunkt hvor du kigger forbi kragen på bryggen, så skal jeg nok dukke op og ordne det for dig.

Dutch
Lyder glimrende. Det er også ved at være tid for olieskift. (tælleren står på 14.850 her til morgen Blink med øjet )
Den sag skulle jeg dog sikkert nok kunne finde ud af selv, men lidt 'støttepædagogik' er nok ingen skade til på andre felter.
(Har masser af olie og gamle dunke til at fylde spildolie over i.)
Kunne dog også være sjovt, at høre en 'prof.' kommentar til den gamle olie. Den forekommer mig lidt sort i det.

Hvordan/ -når foregår sådanne sessions almindeligvis ?
Ferie, weekend, aften ?

Jeg har en bunke opsparet afspadsering og en smule frihed til at placere det, så i den sammenhæng er jeg ret fleksibel Blink med øjet
Dog helst ikke lørdage, hvor mors kødgryder trækker :oops:
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
walker1 Skrev:Hvordan/ -når foregår sådanne sessions almindeligvis ?
Ferie, weekend, aften ?
Normalt omkring fyraftenstid - Men hvis du er offentligt ansat så kan det bare blive i arbejdstiden.. Blink med øjet

Dutch
Svar
#7
Jeg havde samme problem, hvor forbremsen stødte på, og jeg kunne dårlig nok køre hjulet rundt med hånden. Senere fandt jeg ud af at der var kommet småsten ind i bremsekaliberen, så den stødte på.
Svar
#8
Jeg har netop i går adskilt, renset og smurt min forbremse, og det er udelukkende gjort for at forebygge begyndende tæring. Hvis det ikke er tæret helt sammen er det den simpelste ting i verden. Jeg tog billeder af arbejdet ligger den ind når jeg får tid, men er lidt presset for tiden. men her er der lidt fra da jeg lifan´en, det er jo stort set det samme.
http://www.letsindig.be/lifan/vedligehol...bremse.htm

Men fint at Dutch vil hjælpe dig.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#9
Ja, så lærte jeg lidt nyt igen Smil)

Jeg fik lige sprøjtet lidt af det der bremserens på (og tørret det af igen!)

Noget har det åbenbart hjulpet!
Nu er der ingen problemer med at få hjulet til at køre hele 2 gange rundt for 'håndkraft'.
Og bugsering føles også meget lettere.

Bliver spændende at se, om jeg kan holde dyret nede i moderat hastighed i morgen. Frækhyy:

Der var godt nok meget politi ude her til aften!
Ved Valby Idrætspark bl.a. (radarfælde)
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Nå, tingene vokser åbenbart helt ind i himmelen!

Det gode friløb på forhjulet var åbenbart mens skiven var våd rensevæske.

Her til morgen var det gået ca. ½ skridt tilbage igen.
Kan være man skal give skiven en større, mere grundig omgang ?

Der er jo ligesom et bredt, sort spor inden for hvor bremsen tager fat.
Jeg kan også mærke ganske små, langsgående ujævnheder i skive, hvor bremserne tager fat.
Det sidste er jo nok alm. slid.

Skiven forekom dog ikke helt så lun som efter turen i går morges.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#11
walker1 Skrev:Nå, tingene vokser åbenbart helt ind i himmelen!

Det gode friløb på forhjulet var åbenbart mens skiven var våd rensevæske.

Her til morgen var det gået ca. ½ skridt tilbage igen.
Kan være man skal give skiven en større, mere grundig omgang ?

Der er jo ligesom et bredt, sort spor inden for hvor bremsen tager fat.
Jeg kan også mærke ganske små, langsgående ujævnheder i skive, hvor bremserne tager fat.
Det sidste er jo nok alm. slid.

Skiven forekom dog ikke helt så lun som efter turen i går morges.
Hos mig, var det også kun en midlertidig løsning. Jeg gav den dagligt en ordentlig omgang sprayrens, men måtte så bide i det sure æble, og få den skilt ad, for at rense cylinderne - men boltene var desværre tæret fast, så jeg måtte hoste op med en ny kaliber Græder Hvis du kan løsne dine bolte (prøv), så skulle Dutch hurtigt kunne få cylindrene til at makke ret. Husk evt. at købe et sæt nye klodser, når du nu er i gang :wink: Så vidt jeg ved, kan de købes hos Scootercity. Normallevetiden for kymcoklodser er efter sigende hele 3 år Fortvivlethock: Mine kunne efter 17.000 km stadig bruges, men jeg skiftede dem alligevel.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#12
Jeg kan se at Trine Hansen har klodser til K-12, People og Super 9, men de duer nok ikke til Agility? Ked af det

Da jeg ikke har haft så meget gang i "Gas Op & Stop", så burde jeg have lidt tilbage endnu.
(knap 15.000)

Er det noget, man kan kontrollere uden at skille det hele ad ?
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar


Forum spring: