Søg Garagen Hej Gæst! Register

Gearolie - Hvor ofte skal det skiftes?
#1
Se overskrift :wink:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Neo Skrev:Se overskrift :wink:

Jeg skifter mit 2 gange om året. Hvis scooteren er ny, skal det skiftes ved 2-300 km's kørsel, så eventuelle spåner fra de nye dele, kan komme ud.
Svar
#3
Neo Skrev:Se overskrift :wink:

Jeg skifter en gang om året, eller ved hver 10000 km, hvad der nu kommer først.

Dutch
Svar
#4
Så er det vist ved at være tid. Blev formentlig skiftet ved første
eftersyn.

Har kørt på den siden December 2007 og runder snart 8.000 km.

Tak :wink:
Svar
#5
Servicemanual for min siger for hver 5000km. Jeg skiftede ved 300km. der var det helt sort, og igen ved 1000 km der havde olien næsten normal farve.
Mon ikke 5000 km intervaller, er ens for alle scooterer.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
LETSINDIG Skrev:Servicemanual for min siger for hver 5000km. Jeg skiftede ved 300km. der var det helt sort, og igen ved 1000 km der havde olien næsten normal farve.
Mon ikke 5000 km intervaller, er ens for alle scooterer.

Kommer helt an på dit kørselsmønster, og den kvalitet af olie du bruger.

Jeg skiftede olie på den røde Neo's da den blev købt i December 2006, som da havde gået ca 13300 km - Silkolene Scooter Gear Oil kom der på. Jeg skiftede olie igen dagen før sæsonåbningsturen i år, hvor den røde Neo's havde gået 29432 km, altså 16132 km siden sidste olieskift. De 103 ml olie jeg tappede af, var stadig klar og med en passende viskositet.
Mit kørselsmønster består af ca 30 % bykørsel, og 70 % langturskørsel, og uden whelies, trafiklysræs, og tilsvarende kørsel der udsætter gearingen for pludselig ryk. Ej heller bliver motoren udsat for kraftanstrengelser før den er gennemvarm.

Hvis gearings delene er helt nye, så vil jeg dog anbefale at man overholder serviceintervallerne som angivet i værkstedshåndbogen for ens specifikke model, de første 3-4 gange. Derefter er det min erfaring at serviceintervallet sagtens sættes op.

Dutch
Svar
#7
På min Piaggio Skipper 150 (MC-scooter) hed intervallerne mellem gearolieskift 8.000 km. Den havde imidlertid også den vane (eller uvane) at smide lidt olie ud af udluftningshullet. Og efter 8.000 km havde den som regel smidt halvdelen af de ca. 110 ml gearolie. Så hvis din scooter har samme uvane, er det er en god ide lige at chekke oliestanden ind i mellem og toppe op med frisk olie ... Smil
Geely Grand Puma 150 '05 - 107.000 km
Haojin HJ125 '07 - 71.000 km (tidligere MC)
Svar
#8
Servicebogen siger hver 3000km til pmx sport
Svar


Forum spring: