Søg Garagen Hej Gæst! Register

Fusere fra Kina
#1
Fusere fra Kina
(artikel, FDM bladet MOTOR, 3/2006 s. 56-57, af Tommy Rønn.)

De bremser ringe, er født med katastrofalt dårlige dæk, og samlekvaliteten er en joke. Men de kinesiske motorcykler er billige. Priser fra 8.500 - 28.000 kr.

Kinesiske motorcykler er nye på det danske marked og tåler ikke sammenligning med de etablerede mærker. Kvaliteten halter, sikkerheden er for ringe, og teknologien er håbløst gammeldags.

Heldigvis er prisen så tilpas lav, så køberne kan leve med manglerne og bruge køb-og-smid-ud-princippet ved fejl. Og fejlene kommer.

Kinesiske motorcykler er ens. Motor, stel, hjul, dæk og andre komponenter laves typisk på de samme fabrikker, hvorefter underleverandører samler delene med større eller mindre mængder ekstraudstyr. Lakeringen foretager underleverandørerne selv.

Motorerne er oftest kopier af simple, gamle maskiner fra Honda. Original-konstruktionerne fra Honda er relativt driftssikre, dog ikke efter dagens standard, men i kinesisk udgave skal man nok ikke forvente tusinder kilometer fejlfri kørsel.

Effekten er beskeden, både i 125-250 kubik motorerne. Hoved- og motorveje, er ikke livretten, kraftoverskuddet er nemlig ikke til stede. I modvind og på stigninger kan man simpelthen ikke følge med trafikken.

Benzinøkonomien er ikke tidssvarende. Nok bruger de små maskiner ikke meget benzin, men i betragtning af den lave motoreffekt, burde forbruget være mindre. 20-24 km/l er normalt for kineserne.

Gammeldags stel af stålrør har længe været fortid blandt mc-fabrikanterne. Kineserne bringer dem tilbage, sammen med alle ulemperne. Stålrør ruster og er bløde. At stellet giver efter, betyder mindre, med cyklernes lave motoreffekt, men rust er et problem i det danske klima.

Tromlebremse bag og enkelt skive for er dagens orden, om end nogle få bruger tromle både for og bag. Skivebremserne er generelt svære at dosere, og dem med tromle i begge ender er katastrofalt dårlige.

Svært doserbare bremser kombineret med billige nylondæk gør kørsel i regnvejr livsfarligt. Et skarpt sving eller en hård nedbremsning ender uvægerligt i et styrt. De få motorcykler med tromlebremser er paradoksalt bedre: Bremseevnen er her så ringe, at en farlig forhjulsblokade på våd vej vil kræve et ekstremt træk i bremsegrebet.

Kineserne laver affjedring, beregnet på hele familier. Fjedrene er så hårde, at affjedringen er ikke eksisterende, når motorcyklen bestiges af kun én person. Hårde fjedre og total mangel på ind- og returdæmpning betyder, at bagen letter fra sædet ved en tur over trafikbump og andre ujævnheder. Hjulene slipper også ofte taget i asfalten på ujævne veje. Det er ikke godt for sikkerheden.

Detaljer og komponenter som kontakter, batteri og ure er af absolut billigste kvalitet. Benzinmålerne viser alle fuld tank ved acceleration og tom ved nedbremsning. Batterierne mister pusten efter godt to uger i kulde, og på dem alle skal tændingslåsene lirkes for at kunne låses op.

Det er svært at anbefale kinesiske motorcykler til andre end dem med et meget lille kørselsbehov. Til en anskaffelsespris uden konkurrence magter de alle en tur i solen til den lokale strand eller biografturen en lun sommeraften. Skal motorcyklen derimod bruges til daglig transport, og er driftssikkerhed vigtigt, skal modellen ikke være fra Kina.

Maks. to stjerner.
Kinesere er generelt kun til én eller to stjerner i motors samlede vurdering. Priserne, inklusive levering, ligger mellem 8.500-28.000 kr. Maskinerne har en- eller tocylindrede motorer med 6-12 hk. Topfarten er ca. 75-120 km/t. Benzinforbruget varierer fra 20-24 km/l.

Check importøren.
? Før køb af en kinesisk MC bør importøren undersøges. Flere importører har ikke telefonnumre, men kun e-mail kontakt. Det virker useriøst, og skal du bestille reservedele, gør kommandovejen med e-mail ikke tingene nemmere.
? Køb kun mærker fra en importør, der har mange forhandlere. Er der flere forhandlere, er der en chance for, at importøren har de mest gængse reservedele på lager.

Vælg den rigtige forhandler
? Kinesiske motorcykler sælges oftest af bilforhandlere, der ikke har indsigt i motorcyklers konstruktion. Fungerer støddæmpningen ikke i bilen, skifter værkstedet dæmperne, mens et motorcykelværksted vil skifte dæmperolie til en type, der passer til fører og kørestil. Nogle meget få bilværksteder magter servicen til fulde.
? En del kinesiske motorcykler sælges meget lidt brugte ? men altså brugte! ? på kræmmermarkeder, og her skal du passe på. Bliver der problemer, kan det blive et praktisk helvede at få noget dækket af garantien.

Sikkerhed, drift og værditab
? Kinesiske motorcykler er monteret med farlige nylondæk. Skift straks dæk til rigtige gummityper fra anerkendte mærker. Pris typisk 1000-1200 kr. pr. sæt.
? Skift batteriet til en kvalitetstype, der kan tåle de lave danske temperaturer. Ellers starter kineseren ikke efter få dage i kulden. Pris ca. 500 kr.
? Hvilket mærke der købes, er irrelevant, da alle kinesere er stort set ens. Prisforskelle skyldes motorstørrelse, mængden af medfølgende ekstraudstyr og mængden af krom. Husk, jo mere krom, desto mere at pudse. Kinesisk krom er ikke af god kvalitet og vil ruste og korrodere. Meget flot krom kan hurtigt blive til meget grimt rust.
? Regn med, at penge spenderet på en kinesisk motorcykel er tabt, da det må anses for umuligt at få en god pris ved brugtsalg.

Følgende motorcykler er testet:
? Cruisere
o Jinlun JL250-5
o Jinlun JL250-5 Marauder
o Geely DD250E-9 Regal Raptor (FMC)
o Texas Cruise 125
o Jinlun JL150-5 Marauder
o Lifan LF150-14 (II)
o Texas Cruise 250
? Scootere
o Texas Comfort 125-4x
o Zongshen ZS125T-7
o Geely CF150T
o Loncin 110
o Zongshen ZS125-47
? Standard
o Zongshen ZS125-32
o Qingqi QM125-10V
o Haojin HJ 125
o Lifan LF 200

Importørliste:
Jinlun, www.mc4you.dk, tlf. 76 25 00 29 (plus flere)
Zongshen, www.fimotorcykler.dk, tlf. 57 83 33 48
Geely, www.geely.dk tlf. 98 39 69 99
Texas, www.texas.dk, tlf. 63 95 55 55
Lifan, www.lifan.dk, tlf. 59 44 08 80
Loncin, www.loncin.dk, tlf. 98 39 69 99
Qingqi, www.bikedanmark.dk, ingen telefon
Haojin, www.bikedanmark.dk, ingen telefon
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Synes ikke de virker overmåde begejstrede?
TruckStar
Svar
#3
Det var ellers en ordentlig smøre du har fået fat i der Nighthawk. Jeg bed faktisk mest mærke i det med importen(importør). Vi havde jo et indlæg omhandlende en "useriøs" importør af scootere for nylig. At kinesercyklerne ikke lever op til vanlig standard(japansk,italiensk, tysk osv) er jo ikke så mærkeligt, når det er kopi på kopi de laver derovre??
Svar
#4
Nu har jeg ikke læst den pågældende artikel endnu (har vist netop arvet det seneste nr. af Motor fra mine forældre), men der kommer åbenbart et par sandheder for dagen. Og skal man tro debatten på 50 ccm området, så er det ikke blot motorcyklerne, der bør stå for skud.

Dårlige batterier og bøvl med koldstart har jeg i hvert fald ofte set beskrevet i forb. med de små kinesere.

Som ham Kymco gutten jeg talte med på Amager (T.Hansen, Artillerivej) i dag sagde. Den her (Kymco Agility 50) er at sammenligne med de der kinesere (bredt udstillet udvalg af CPI'er) som Volvo mod Lada!.
OK, jeg er absolut ikke Volvo fan (for mig er Volvo stort set en let forfinet traktor. Tog køretimer i en i sin tid), men der er sq nok lidt om snakken!

Edit:
På den anden side insisterede han på, at Kymco kom fra Japan. Det er rent faktisk et Taiwanesisk navn. (Forkortelse af Kwang Yang Motor Co.)
Præcis hvor, Agility bliver samlet, er også lidt uvist!
Svar
#5
Hårde ord,..men nok også lidt sandt...desværre.
De (Kinesere) bliver nødt til at forbedre mange ting på mc'erne hvis de vil beholde et marked, der er ved at åbne sig op, ellers graver de deres egen grav i meget lang tid.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Det er interessant at notere, at BikeDanmark åbenbart ikke har noget tlf. opført.

De står trods alt for henved 50% af nye 45'er typegodkendelser siden ca. november?!

OK. Det her forum er mest minded mod de lidt større maskiner, men trenden er der vel alligevel.
Svar
#7
Hvis man går ind på Bikedanmarks hjemmeside er der faktisk et telefon nr. til dem.
Prøv at gå ind på deres informationsside og klik på billedet af bygningen hvor de hører til
Svar
#8
Jeg kan se at der er nogen der er en del hurtigere på tasterne end jeg.
Jeg læste artiklen med det samme da den kom for vi havde faktisk gået og ventet på den.
Ove fra Asian Motor Company havde sendt en maskine til test for lang tid siden. Regal Raptor 250 ccm vandkølet.
Vi fik at vide at det ville blive en stor samlet test af de forskellige kinesiske mærker i danmark således at de blev sat op imod hinanden. Er det var da guf for raptor forhandlere.
Istedet står vi med en lang næse og et i mine øjne stort troværdighedsproblem for FDM.
Jeg skal prøve at gøre rede hvorfor uden at lyde som en fornærmet forhandler.
Jeg er selv medlem af FDM og har været det i meget lang tid. Jeg har altid ment at de stod for den mere seriøse og måske kedelige test ifht. Vmax m.m.
Men at lave en test som den der er beskrevet i bladet er så hamrende useriøst, så jeg havde stor lyst til at råbe af en eller anden da jeg havde læst det.
Citat"Kinesiske motorcykler er ens. Motor, stel, hjul, dæk og andre komponenter laves typisk på de samme fabrikker."
Det er jo direkte løgn!
Hvis nu de havde studeret tingene lidt bedre og havde brugt mit kontingent til at sætte sig ind i tingene havde de måske fået lidt flere sandheder frem.
Nej de kan ikke sammenlignes med langt større og dyrere maskiner - Men det er jo det de gør!
Testkørerne kører til daglig på store maskiner og da jeg desuden ved at Tommy rønn er testkører for C. reinhardt kan man godt komme i tvivl om ikke dette er et bestilt arbejde/konklusion.
Jeg mener bestemt at FDM kan gøre det meget bedre især når de kinesiske maskiner iflg. statistikken sælger så mange maskiner der kører på de danske landeveje.
Hvis ikke de kan gøre det bedre end det her skulle de fandme have ladet være.
Undskyld udtrykkene og tastefejlende, men jeg bliver sgu lidt træt af dem engang imellem.
Ligesom da den "nye" yamaha skulle testes. Hvis man læste de reelle kommentarer var det ligeså "dårligt" som grand pumaen i sin tid af den samme testkører/journalist, men da det nu var en "rigtig" yamaha måtte den simpelthen være meget bedre. Men det er stadig en kineser og den eneste grund til de er kommet med den er fordi de har set en masse handler gå deres næse forbi, fordi de ikke har troet på kineserne.
Jeg finder sikkert på noget mere senere, så hører i fra mig igen.
Kenneth Skou

Fun is not a straight line
Svar
#9
Jeg stiller mig også skeptisk overfor testen, men ser også noget rigtigt i den.

Zeebra'erne og de helt billige maskiner, der kan fås for under 10.000 kr incl. dansk moms - der kan umuligt være meget gods i dem.

For 8000 kr skal du producere en motorcykel, samle en motor, male/forkrome/lave el- kontakter og så videre - og så skal den pakkes ned og fragtes til Danmark (med skib i Container (en 40 fods container koster 14.000 kr p.t. at få fra østen til dk) - så er der sku ik meget indhold i den pede til den pris. Forhandleren skal jo også have lidt for at samle den færdigt, lagerrente, opbevaring osv.

Klart, køber du en af de helt store til 25-30.000 så får du noget for pengene.

Skal du køre HVER dag - uanset sne/regn/slud/frost og andet gunk på vejene, så tror jeg ikke en kineser er sagen. Men som de også skriver - er behovet sommer-køreture, hyggestrint på vejene, jamen så er en kineser sikkert fin nok.

jeg skal selv bruge en hverdagstraver - UANSET vejret - og jeg kender PGO og ved hvad de står for - og reservedelene er BILLIGE - en 110'er der kan rende hurtigere end en 150 ccm kina-chopper, har mere effekt, og kan repareres af alle der kan pille ved en scooter, ja det er mit bud på en hverdagsmaskine. Og en anskaffelsespris på 14995 fra ny er altså kun 3-4000 kr højere end en kina-ditto.

Jeg har talt med en gut på nettet, som har kørt - og hold nu fast - 60.000 km (!) på en PGO T-Rex 110 uden at skifte andet end bremseklodser/bakker samt rem og ruller når de var ved at være slidt. Kan kører 100 km hver dag - så det er da meget godt klaret - og helt uden problemer.

Kan en Kina-MC til 14000 kr køre ligeså problemfrit - i samme kilometertal og uden hensyntagen til vejret - ja så tager jeg sku hatten af for den. (og her taler jeg absolut ingen vedligehold udover ovenstående, justering, pudsen og poleren, andet end en vandslange og en børste i ny og næ).

Vores lokale CNN Wannabe TV-station (24 Nordjyske) - testede i efteråret en Jinlun 150'er - de fik en pensioneret Harleykører til at tage en tur på sådan en og hans dom var - ikke overraskende - den samme som den vi netop har set i FDMs Motor: Ubrugelige bremser, dårlig affjedring, for lidt effekt i forhold til motorstørrelsen (altså ingen evne til at følge med trafikken). Dårlige kontakter og alt for meget unødigt lir der er brugt penge på i stedet for at lave en fornuftig maskine.

Jeg har tidligere fortalt jeg har prøvet en tur på Keeway Arn 125'eren, og jeg syntes da det var en fin maskine - jeg havde også kun Listoen at sammenligne med - men ham der har den har senere fortalt mig at han efterhånden er meget utilfreds med netop bremserne - selvom den er pudset, plejet og justeret - og det er efter at han har været på nakken af en, ja, PGO Trex 110 8)

Jeg er også betænkelig ved, at forhandlernettet ikke er så fintmasket - jojo, jeg kan da sagtens have en bil og en trailer, så jeg kan køre til Skørping eller Brønderslev for at få en Kina-MC fikset - men så synes jeg udgiftsniveauet bliver for højt alligevel.

Jeg vil mene - at ens holdning til / syn på - kina mc'ere er subjektivt, og skal baseres på ens kørselsbehov og evne til selv at lave mekanisk vedligeholdelse.

Ligesom vi nu har syn for, at der er mange børnesygdomme med både Listoen og Baotian'en, så kører de også fint efter at de er rettet - men hvorlænge? Der er ingen her, der har haft deres Kina maskiner i mere end et par år - Jeg forventer at min maskine kan køre i hvert fald 6-8 år før den skal skrottes - det ved jeg at en PGO med nemhed kan. Kan en Kina det samme - med præcis den samme mængde vedligehold som en PGO?

Jeg hører forhandlere være meget positive - både som forhandlere og mekanikere - men det er som om at det bliver "for" positivt. Der er intet køretøj der er fejlfrit.

Men lad os få nogen brugermeninger på bordet - nogen der har kørt 15-20.000 kilometer og har haft maskinerne i et par år. Nogen der ikke er uddannede MC-mekanikere med eget værksted og alt tilhørende værktøj.

Indtil jeg finder en balance i debatten, vil jeg nok - da jeg netop kun har hørt positive toner fra forhandlerleddene og ikke fra aktuelle brugere - være skeptisk overfor Kina-MC'ere.

/Nighthawk
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jeg så også gerne at de brugere der er inde på geely-nettet i deres diskussion gruppe kommer herind og giver deres besyv med.
Kenneth Skou

Fun is not a straight line
Svar
#11
Jeg har den fornemmelse, at det er ?studenter? der tjener lidt ekstra ved at skrive i de blade, og måske får lidt bonus ved at skrive som de gør. de kender en masse flotte ord, køre selv MC, men overlader al reparation til værksted.
Eks. Benzin økonomi 20-24 km/l er normalt!!! Hvordan man får den derned er over min forstand, det kan simpelt ikke lade sig gøre på en Grand puma, eller andre med 12 HK.
Svar
#12
Har kørt i to år på sådan en nu og har rundet 15000 km og den starter første hver gang også i -8 graders frost.

Og da jeg købte forventede jeg at få et transportmiddel til småture 15-40 km plus at køre på arbejde hverdag uden alt for store udgifter og det er gået langt over forventning uden de alt for store overraskelser.

Da jeg er maskinarbejder var der intet af mekaniken jeg var bange for skulle være af så dårlig kvalitet at jeg ikke selv kunne lave noget der var bedre selv - hvis det skulle vise sig at være helt galt.

Og når man giver 12000 kr på gaden for sådan en cykel - forventerde jeg altså ikke at få en
**BMW**
som kan køre 10000 km uden problemer -- som folk gerne vil sammenligne den den med (idioter).

Fatter ikke at man bare tager de kinersercykler for hvad de er og ikke sammenligner dem med langt langt dyrere MC .er.

Vil vende tilbage senere med flere kommentar bla . med hensyn til af diverse test som jeg har læst om Geelyen og som jeg i de fleste tilfælde var i tvivl om var den de havde testet :roll: . når jeg nu
køre på en selv :wink:
Svar


Forum spring: