Søg Garagen Hej Gæst! Register

Garantidækning af scooter?
#1
Hej. Jeg har lidt problemer med min scooter og det er ret sandsynligt i de bevægelige dele. Derfor er det ikke dækket af kaskoforsikringen, åbenbart... Jeg vil derfor godt høre om nogle af jer ved hvad garantien dækker og hvor længe?

Jeg har taget ringen ud, men ikke gjort noget andet ved den. Hvis jeg bare sætter den tilbage i, vil det vel ikke betyder noget. Jeg ved godt at der sikkert er slidmærker hvor der normalt ikke ville være, men bliver det lagt mærke til?

Den er lidt over et halvt år gammel og er af mærket PGO.

Mads
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Du skriver kaskoforsikring! Den dækker kun (delvis) de skader på din knallert, der opstår i forbindelse med et uheld. Den dækker ikke, hvis din knallert bare er gået i stykker.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
I følge købeloven har du to års "reklamationsret", hvilket dog ikke er det samme som "garanti".

Reklamationsretten giver dig ret til at klage i op til to år efter købet hvis en vare har fejl eller mangler på købstidspunktet. I loven er der en såkaldt "formodningsregel" hvor fejl som påvises indenfor de første 6 måneder automatisk antages at have været tilstede på købstidspunktet med mindre sælger kan bevise det modsatte. Efter de 6 måneder bliver det lidt mere kompliceret, men formelt er det faktisk stadig sælger som har bevisbyrden i det første år.

Hvis du har overholdt dine service-eftersyn og ikke misligholdt eller modificeret scooteren og der sker noget som ikke kan henføres til normalt slid indenfor det første år, kan det muligvis godt betale sig at reklamere. Men hvis dine problemer skyldes normalt slid og ikke fejl der var tilstede ved købet får du ikke meget ud af det. En varmesætning ville f.eks. ikke være dækket, men hvis stellet knækker i svejsningen vil du ret sikkert have en sag. Det drejer sig kort sagt om flg. spørgsmål: Skyldes problemet en fejl eller mangel ved scooteren som var tilstede ved leveringen?


Som sagt er en "garanti" ikke det samme som "reklamationsret". En "garanti" er noget din forhandler kan vælge at give dig som går videre end købeloven. Dette gør vist kun Peugeot, så vidt jeg ved. Da jeg var nede og kigge på en Elystar blev jeg i hvert fald lovet 3 års fuld funktionsgaranti. I dette tilfælde ville garantien formodentlig (jeg læste den ikke så grundigt) dække alle uforudsete reparationer i de første tre år såfremt alle service-eftersyn overholdes.

Hvis du har garanti burde det stå i papirerne til scooteren. Jeg tror dog ikke at du skal regne med at du har det. Min scooter er en Gilera som kommer fra samme importør som PGO, og jeg har ikke fået garanti.



Off topic - Du har kasko på din PGO? Må jeg spørge hvilket selskab du benytter og hvor stor præmien er?
Svar
#4
I servicehæftet til min gamle PGO T-Rex, stod der at jeg havde 1 års garanti, og den var købt i 2004. Så det var jo efter at vi var gået over til det med de 2 års reklamationsret. Så prøv at se på en af de første sider i servicehæftet.

OT@Kragen:

Jeg havde også kasko på min T-Rex 45. Det var hos GF-Forsikring, og jeg gav lige omkring 3000 om året. Jeg havde ikke andre forsikringer hos dem, kun knallert-forsikringen.
Svar
#5
Jeg har forsikring hos Tryg og præmien er omkring de 3500. Og der er 1000 kr i selvrisiko. Jeg har haft et lille uheld (styrt) hvilket kun gik ud over skjoldet på den ene side. Jeg har kørt omkring over 1000 km. med det, så jeg tror ikke det har været det der skabt problemerne.

Der står garantibevis på min købsnota, men der står kun hvilket mærke, årgang og farve scooteren har. Og i håndbogen står der heller ikke noget specielt.

Jeg fik et eftersyn omkring de 1000 km, men har ikke fået noget siden. Jeg har ikke scooter her hos mig, men mener den har kørt ca. 4000 km. Så jeg missede 3000 km eftersynet. Har det betydning?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Garantibeviset beviser ikke at du har garanti. Ja, det lyder lidt på tværs... men hvad du kan bruge det til er som bevis for diverse omstændigheder ved købet som kunne have betydning for en evt. garanti. Dvs. købsdato og sted, at scooteren er købt gennem den autoriserede importør osv.

Hvis der er nogen form for garanti på scooteren (ud over de tidligere nævnte to års reklamationsret som du altid har) findes det i forhandlerens eller importørens garantibetingelser som du nok er nødt til at spørge om, hvis du ikke fik dem med.


Citat:Jeg fik et eftersyn omkring de 1000 km, men har ikke fået noget siden. Jeg har ikke scooter her hos mig, men mener den har kørt ca. 4000 km. Så jeg missede 3000 km eftersynet. Har det betydning?

Ja det kan det godt have. Inden for bil-branchen hvor garatier er mere almindelige, er de stort set altid betingede af overholdelse af service programmet. Jeg går ud fra at dette også vil gælde en scooter. Men det afhænger selvfølgelig også af fejlens art.
Svar
#7
Det lyder som om jeg bare må spørge lidt ind til det når jeg indlevere den til rep.

Men mange tak for svarene.

Mads
Svar


Forum spring: