Søg Garagen Hej Gæst! Register

På bar bund, udkig efter knallert. - Hjælp mht. endeligt køb
#1
Hej derude!

Her inden længe når jeg bliver 16, har jeg tænkt mig at anskaffe mig en knallert. Problemet er bare at jeg intet ved om dette område, jeg er virkeligt på bar bund.
Kan godt lide selv at prøve at skabe mig et overblik, men synes det er svært. Kender i evt. nogle gode hjemmesider til en som mig, hvor jeg kan læse en masse om knallerter?

En knallert skulle for mig bruges til at køre en masse ture på mellem 5 og 10 kilometer. Er lidt i tvivl mht. fart og sådan noget. Hvor hurtigt kan sådan en fætter køre? Eller er der begrænsninger til 30 km/t på en 30 knallert?

Jeg har ca. 10.000 at gøre godt med, de skal så dække knallert, hjelm og lås. Er det nok penge?
Kender ikke rigtig nogen der kan finde ud af knallert så meget, så ved ikke om det er en skidt idé at købe brugt, privat. Hvad synes i?
2 eller 4 takts motor, hvad er forskellen?

Er der evt. nogen knallerter i kan anbefale, til den pris?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hej Excile.

Og velkommen til Billig-Scooter.

Der findes mange forskellige scootere til 10000 kr og lige så mange meninger om modellerne.
Der er efterhånden lavet mange forskellige tråde omkring køb af ny scooter, ta et kig rundt på Billig-Scooter og kig i trådene. Du er også velkommen til at kigge links sektionen igennem, du finder den øverst til venstre på BS (Billig-Scooter) Der ligger der mange links til forhandlere. Smil

Jeg skriver ikke ovenstående i en "pegefingertone", men blot som "starthjælp" :wink:

Hilsen
Bozzie.
Svar
#3
Har skam læst en fandens masse, går ikke ind og ligger mig hjælpeløs Smil Bare rolig.

Faktisk er jeg også kommet frem til lidt forskelligt. Faktisk synes jeg at Kymco Agility ser meget lovende ud Smil En PGO Hot 50 var måske også noget.

Men spørger mest mht. spørgsmålet brugt/ny. Umiddelbart kommer jeg tættere og tættere på ny, mht. garanti osv. osv.

Er sådan set også kommet frem til at det skal være n 4-takts. Sætter pris, pålidelighed og vedligeholdelse højere end fart osv osv. Har jeg ret i mine formodninger?

Noget jeg er meget i tvivl om er at pille lidt ved en knallert. Kan man få den hurtigere end 30 km/t, lovligt?
Svar
#4
Excile Skrev:Noget jeg er meget i tvivl om er at pille lidt ved en knallert. Kan man få den hurtigere end 30 km/t, lovligt?

Ja, det kan du godt. Smil
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#5
Jeg har desværre ikke forstand på at skrue på scootere, så enten får jeg hjælp, eller også kører jeg den på værksted.

Jeg har haft min T- Rex (45 scooter) i to et halvt år, og på du år har jeg fået lavet service ved 1000, 3000, 6000, 9000 og har ikke fået lavet ved 13000 endnu. Det vildeste jeg har fået skiftet er udstødningen, den ruster i løbet af årene, resten har været alm service.
Jeg har kørt hverdag på arbejde ca 23 km ud og hjem, året rundt og den har startet hvergang og bare kørt godt.

Den model jeg har findes også i 30'er, den hedder Big Max, men jeg ved ikke om den kan købes fra ny af mere, men den ligger lidt over det prisleje du har sat.

Det korte af det lange er at jeg har været meget tilfreds med PGO, både udseende mæssigt og stabilitet.
• PGO T-Rex Januar 2005 - Maj 2014 ca. 42000 km.
• PGO Dr. Big Maj 2014 -
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
big7000 Skrev:Ja, det kan du godt. Smil
Er det noget svært og kostbart noget? Eller hvordan funker det?

Tænkte også på forsikring. Ved godt det er individuelt. Men hvad havner sådan en ca. på?
Svar
#7
Excile Skrev:Er det noget svært og kostbart noget? Eller hvordan funker det?

Ups. Jeg havde ikke set at du spurgte om man kunne gøre det lovligt... og nej det kan man ikke. :oops:

Men hvis du alligevel vil have den til at køre hurtigere kan du jo starte med at pille begrænsningen i variatoren, den såkaldte skive.
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#8
big7000 Skrev:Ja, det kan du godt. Smil
Nu skal du ikke lokke folk i uføre :wink: NEJ, du kan ikke få den til at køre mere end 30 km/t lovligt - i samme øjeblik, den kan køre mere end 30 km/t på lige vej, er den nemlig ulovlig, uanset om du har pillet ved den eller ej -:P

En 4-takter kører mere på literen end en 2-takter (omkring en 50 km/l mod 2-takternes 25-30 km/l). En 4-takter er lidt sløvere end en 2-takter, men ikke så meget, at du bliver til grin Griner Er du til det vilde tuningsræs, så skal du købe en 2-takter - på 4-takteren er der kun "ringen" i varioen og cdi'en, du kan pille ved - det får den til at køre en 60-70 stykker i rigtige km/t. Og 4-takteren larmer mindre Grin
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
Excile Skrev:Tænkte også på forsikring. Ved godt det er individuelt. Men hvad havner sådan en ca. på?

Jeg betaler 836kr. om året i ansvarsforsikring ved tryk.
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
big7000 Skrev:Jeg betaler 836kr. om året i ansvarsforsikring ved tryk.

Og jeg betaler 655kr. om året i ansvarsforsikring ved Danske.
Scooter tuning is not a crime, it's a lifestyle!
Svar
#11
Nu spørger jeg sikkert rigtig rigtig idiotisk.

Men lad os nu sige man fjernede begrænsningerne (hvilket man jo aldrig kunne finde på). Men man bare kørte 30 km/t, er der så nogensinde nogen der har en ærlig chance for at finde ud af det - hvis man f.eks bliver stoppet på gaden?
Svar
#12
kragen Skrev:Nu skal du ikke lokke folk i uføre :wink: NEJ, du kan ikke få den til at køre mere end 30 km/t lovligt - i samme øjeblik, den kan køre mere end 30 km/t på lige vej, er den nemlig ulovlig, uanset om du har pillet ved den eller ej -:P

Som skrevet havde jeg ikke lige set han havde skrevet: lovligt, bagefter. :oops: :roll:
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar


Forum spring: