Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ny erhvervet CPI.
#1
Hej allesammen
Jeg har overtaget min fars CPI oliver city da den stod i hans skur og aldrig blev brugt og i den forbindelse har jeg en række spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med.


Som sagt har jeg overtaget hans CPI 30km/t, den er ca. 2år gammel og havde kun kørt 950km da jeg overtog den. Nu har den kørt ca. det dobbelte.
Min far har fået lavet service en gang, nemlig efter 3måneder og ellers er der så vidt jeg ved ikke rørt ved den.

Jeg har siddet og kigger lidt i manualen, specielt i delen omkring service, og derudover har jeg jo erfaret at i ikke vurderer typen særlig højt på kvalitetsskalaen... Derfor vil jeg spørge jer til råds med hvad jeg skal kigge på nu hvis jeg skal "friske" den lidt op.
Jeg har ikke selv haft knallert siden jeg for 13-15 år siden solgte min Fz'er. Jeg mener dog sagtens jeg kan reparere selv alligevel hvis jeg lige sætter mig ind i hvordan de nye knallerter virker.

Mhs. til knallerten så kører og starter den ok. Den er dog ikke særlig glad for modvind og bakker og jeg tror godt den kan være lidt kvikkere i det hele taget. Desuden er den ikke glad for at stå i tomgang. Når jeg standser sænker opdrejningstallet sig bare stille ned til 0. Jeg synes heller ikke benzin økonomien er specielt god. Jeg kører ca. 75km på de 3 liter jeg plejer at stoppe i. Men det kan jeg efter at have læst her forstå er meget normalt for den type.

Det jeg forsøger at sige er:
Hvad skal jeg være opmærksom på?
Kan i anbefale nogle gode sider til at komme up to date med den type scooter?
Hvor er reservedele billigst?

På forhånd tak for hjælpen
Stefan K
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
/Shameless bump

Anyone?
Svar
#3
Jeg er stadig ny til at pille med scootere men kan da lige give dig nogle tips om at komme igang. Jeg er kommet igang med en PGO Hot50 fra 99 og den har stort set ikke nogle begrænsninger, men jeg har da læst lidt her på siden om hvad der ellers er af begrænsninger i sådan scootere generelt. Lige netop hvad der sidder på en CPI Oliver ved jeg altså ikke 100%.

Der er helt sikkert en skive i variatoren. En lille ring i den variable gearing der gør at den ikke kan geare helt op til "højeste gear". Den er forholdsvis enkel at fjerne og vil også give bedre benzinøkonomi (eller hvert fald ikke ringere).

Så er der udstødningen. Der er også altid en begrænsning som en indsnævring i røret (der hvor den sidder på cylinderen). Nogle indsnævringer kan fjernes, som dem der kun er svejset fast med et par klatter indvendigt. Andre indsnævringer kan ikke. Jeg mener mest det var ældre scootere der havde blindrør (et rør der sidder på siden af udstøningen og skaber turbulens). Men disse kan slibes af og hullet svejses til.

Nyere scootere har også katalysatorer som begrænser luftflowet ved udstødningen. Hvordan disse virker og fjernes er jeg dog ikke helt stiv i.

Der er højst sandsynligt også en plade mellem din studs og membran som begrænser luftindtaget ved højere omdrejninger af motoren. Der skruer man "bare" studsen af og fjerner pladen og sætter studsen tilbage.

Der kan også sidde en begrænsning i toppen af karburatoren som gør at man ikke kan give "fuld gas". Der er det bare at skille karburatoren ad og fjerne den. Og når du alligevel er ved kaburatoren skal du nok putte en større dyse i. Det giver mere benzin/luft og med begrænsningerne taget er det nødvendigt for at motoren ikke bliver for varm. Dysen i en PGO er std 72, så jeg vil tro du skal have fat i noget mellem 70-80.

Der er nok også en "prop" i luftfilteret som også forhindrer den i at tage for mange omdrejninger. Skil det ad og se efter. Fjern den, for den forhindrer luftstrømning ved højere RPM.

Håber det var svar nok...
Svar


Forum spring: