Søg Garagen Hej Gæst! Register

Variatorproblem på Hot 50
#1
Hej allesammen.

Jeg har et problem med min variator og håber der er nogen her der kan hjælpe mig. Forleden dag da jeg kørte ville min vario ikke geare ned og sad fast i højeste gearing. Klart nok, viste det sig, fordi en af rullerne var ædt halvt igennem (altså halvmåne. Som en halv rulle). 2 af de andre ruller var slidt godt ned.

Det undrede mig alligevel lidt da det var kun 1500 km siden sidste rulleskift. Men jeg får skiftet ruller igen og kører afsted. Ganske kort tid efter (10km eller lign) får den igen problemer med at geare ned. Ikke ligeså voldsomt men alligevel for meget.

Da jeg skiftede ruller lagde jeg mærke til at varioskålen havde synlige ridser i rullebanerne i yderside af skålen. Har det meget at sige? De er ikke mere end max 1mm dybe hvor det er værst. Alligevel noget der tyder på varioen skal skiftes. Det er såkaldt stylepro (fra KGI) mallossi kopi.

Det tyder altså på at rullerne ruller skævt. Hvor meget plads skal der være i rullebanerne? Det er en 16x13 vario jo og det er rullerne også men jeg synes der er rigelig plads i de baner. Kan det være noget der betyder noget?

Så varioen skal jo nok skiftes. Men hvad kan der ellers være årsag til problemet? Varioen var helt ny (blev sat på ved rulleskiftet for 1500km siden).

Jeg kører med en anelse lette ruller 6.5 på en ellers standard hot 50 (fra 98). Det skal vel nok nævnes at varioen har haft svært ved at ramme max gearingen andet end ved 45, og tager det sidste stykke i et ryk.

Kan jeg have glemt noget i monteringen af vario, eller kan koblingen have indflydelse?

Jeg vil gerne sikre mig at problemet ikke opstår igen med en ny vario, hvis det skulle være noget andet. Nogen bud?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Har du tjekket om de 3 små plastikstyr der styre bagpladen kan glide frit på de 3 "pinde" som sidder på vario'en? Og er der tænder på bagpladen (i hullet til krumtapspinden)?

Og er du sikker på at vario'en, er til din scooter? Det skal være sådan at rullerne kan rulle frit i rullebanerne med 16X13 og der skal kun lige være plads til rullerne, for ellers kan de "vende rundt" og sætte sig fast.
Svar
#3
Som JPS også siger, er du sikker på at du bruger de rigtige ruller til den rigtige vario? Ellers, hvis du køre med Thansen ruller så ville jeg ikke være over rasket. Køb altid kvalitet!
Scooter tuning is not a crime, it's a lifestyle!
Svar
#4
Kristian12 Skrev:Som JPS også siger, er du sikker på at du bruger de rigtige ruller til den rigtige vario? Ellers, hvis du køre med Thansen ruller så ville jeg ikke være over rasket. Køb altid kvalitet!

Jeg kører med Thansen ruller og de virker fint hos mig Grin
Svar
#5
h_haugbolle Skrev:Jeg kører med Thansen ruller og de virker fint hos mig Grin

Ja det ved jeg så ikke om jeg tror på Smil Næsten 100% herinde har haft rigtigt dårlige oplevelser med dem. Send os et billede af dem så kan vi jo se Smil?
Scooter tuning is not a crime, it's a lifestyle!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Kristian12 Skrev:Ja det ved jeg så ikke om jeg tror på Smil Næsten 100% herinde har haft rigtigt dårlige oplevelser med dem. Send os et billede af dem så kan vi jo se Smil?

Det gør jeg så næste gang jeg er derinde :P
Svar
#7
Kristian12 Skrev:Ja det ved jeg så ikke om jeg tror på Smil Næsten 100% herinde har haft rigtigt dårlige oplevelser med dem. Send os et billede af dem så kan vi jo se Smil?

Jeg har altid problemer med thansen ruller, men sidste gang jeg var der ude fik jeg et andet mærke ruller end jeg plejer, så det bliver spændene ved næste rulletjæk om de er bedere end det mærke thansen plejer at give mig.

Her er nogle billeder jeg har taget af mine gamle thansen ruller, her har de kørt ca 250 km.

http://picasaweb.google.com/Big7000/Scooter
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#8
Mine Thansen ruller holder i ca. en uge så er alt plasten væk, med så mange omdrejninger mine tager.
Scooter tuning is not a crime, it's a lifestyle!
Svar
#9
h_haugbolle Skrev:Jeg kører med Thansen ruller og de virker fint hos mig Grin

Og jeg kører med 6,5 grams ruller fra Thansen for tiden, de har indtil videre kørt 160 km, og er allerede begyndt at blive kantede. Jeg bruger dem kun til testkørsel efter al balladen jeg havde med Big'en forleden, og ikke havde andre ruller på lager. De ryger ud ligeså snart, jeg har fået fat i et sæt malossiruller på 6,5 gram.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
big7000 Skrev:Jeg har altid problemer med thansen ruller, men sidste gang jeg var der ude fik jeg et andet mærke ruller end jeg plejer, så det bliver spændene ved næste rulletjæk om de er bedere end det mærke thansen plejer at give mig.

Her er nogle billeder jeg har taget af mine gamle thansen ruller, her har de kørt ca 250 km.

http://picasaweb.google.com/Big7000/Scooter

Kan du ikke også lige tage et billede af din variator skål ? For hvis dine ruller, selvom det er thansen ruller, ser sådan ud efter 250 km, så er jeg næsten tilbøjelig til at tro rullebanerne i din variator skål er skudte.

Dutch
Svar
#11
DutchDK Skrev:Kan du ikke også lige tage et billede af din variator skål ? For hvis dine ruller, selvom det er thansen ruller, ser sådan ud efter 250 km, så er jeg næsten tilbøjelig til at tro rullebanerne i din variator skål er skudte.

Dutch

Jo kan jeg godt når jeg skal der ind næste gang, bare du kan se om der er noget galt.
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#12
big7000 Skrev:Her er nogle billeder jeg har taget af mine gamle thansen ruller, her har de kørt ca 250 km.
http://picasaweb.google.com/Big7000/Scooter

De ser da ikke gode ud, da jeg skiftede mine originale med et sæt malossi ruller kunne man sådan set ikke se de var slidt. De havde kørt 3500 km. Kun da man hev dem på en vægt.
Svar


Forum spring: