Søg Garagen Hej Gæst! Register

Efterlysning; Viden om begrænsning i karburator på 4-takter
#1
Jeg kunne godt tænke mig at vide noget mere om disse to begræsninger, der er at finde i visse 4-takts scootere:

[Image: album_pic.php?pic_id=1382]
Hvad gør skruen egentligt? Har pladen, som skruen har siddet i, noget at sige?
Kan gasspjældet kun åbnes delvis grundet denne begrænsning?


[Image: album_pic.php?pic_id=235]
Det samme med denne skrue. Hvorfor og hvordan virker den som en begrænsning?
Er det så nålen ikke kan hæve sig helt eller? På den anden side er det vel hoveddysen der har det meste at sige ved fuldgas?


Håber nogle kloge hoveder kan hjælpe mig på vej.

Jeg tager pænt imod enhver form for hjælp.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
De første kender jeg ikke lige til, men det burde være nemt at chekke : fuld gas, og se om luftspjældet åbner sig helt.

Den anden forhindrer ganske rigtigt gasspjældet i at gå helt op.
Svar
#3
Energy Skrev:De første kender jeg ikke lige til, men det burde være nemt at chekke : fuld gas, og se om luftspjældet åbner sig helt.

Jeg har ikke selv begrænsningen på min scooter, så håber at andre derude ved det.

Citat:Den anden forhindrer ganske rigtigt gasspjældet i at gå helt op.

Tusind tak for dit lynhurtige svar Energy.

:respekt:
Svar
#4
Det er simpelt. Karburatoren har 2 "gaspjæld" Et der bliver styret af vacum og et andet der er styret af gashåndtaget. Spjældet som bliver styret af gashåndtaget er lodret og bliver vandret når man giver fuldgas. Skruen forhindre gaspjældet at kunne være helt vandret.

Sådan her ser gaspjældet ud når gashåndtaget ikke bliver rørt. Det røde er gasspjældet:
[Image: 1619.jpg]

Sådan her ser det ud med fuldgas, når skruen stadigt sidder i karburatoren. Det røde er gaspjædlet:
[Image: 1620.jpg]

Når man har fjernet skruen kan den tage fuld gas. Gasspjældet vil ligge helt vandret:
[Image: 1621.jpg]



Det blev lige til en simpel tegning i paint, håber i forstår det :oops:

Laver en tegning til det vacum styrede gasspjæld om lidt Smil
Svar
#5
Det vacumstyrede gasspjæld kan ikke komme helt op pga begrænsningen. Det blå er mæssingskruen, og det orange er spjældet:
[Image: 1622.jpg]

Sådan ser det ud når mæssing skruen er fjernet, og scooteren har fuld gas:
[Image: 1623.jpg]
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hellbinde det er sku fornemt dét der!
En tommeltot får du i nakken herfra Blink med øjet

Jeg bukker og takker for dit meget flotte svar med billeder.
Svar
#7
Det var så lidt Grin Skulle det være en anden gang Griner
Svar
#8
hellbinde Skrev:Det var så lidt Grin Skulle det være en anden gang Griner

Måske? :roll:

Igen; genialt tegnet :P
Skrevet af mig.

"Hvis det ikke er i stykker, så lad vær' med at pille". ;)
Svar
#9
MartinAndersen142

Jo tak Grin Man kan jo næsten ikke se forskel på en rigtig karburator og mine tegninger vel Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
hellbinde Skrev:MartinAndersen142

Jo tak Grin Man kan jo næsten ikke se forskel på en rigtig karburator og mine tegninger vel Smil

Er det ikk' en karburator? :twisted:
Skrevet af mig.

"Hvis det ikke er i stykker, så lad vær' med at pille". ;)
Svar
#11
Den første har jeg da set før, det er en begrænsning af gas spjæld men i lukke stilling, så herpå kan tomgang justeres.

Nr. 2 er ikke et rigtigt gasspjæld, dets funktion er at styre nålen der går ned i dyssen og reducere benzin mængden – altså sørge for det rette luft/benzin blandingsforhold. I modsætning til de lidt simplere karburatore, som på min gamle puma og andre, hvor nålen sidder lige under gasspjældet og vil reducere benzin mængden, så blandings forhold stadig er i orden når der gasses ned, vil den på en vackum styret også tage hensyn til motoromdrejninger.

Det vil sige, ved fuld gas og mange omdrejninger vil der være en stor luft gennemstrømning og undertryk i karburatorens venturi, og stemplet vil løfte sig.
Ved fuld gas og fære omdrejninger vil luft gennemstrømning og undertryk blive mindre, vacumstemplet vil gå ned og reducere benzin mængden, så blandingsforhold stadig vil være helt i orden.


Jeg husker ikke hvem, eller hvilken karburator, men han beskrev her i forumet at han havde undersøgt om den lille messing dims begrænsede vacumstemplet, på hans kunne det fint åbne helt selv om den ikke var fjernet. Jeg ved det ikke, men tror at man skal være lidt forsigtig, kan ske at spjældet hvis den er fjernet vil hænge i menbran, hvad der kan give et problem på lidt længere sigt.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#12
jeg syntes det er fantastisk tegnet og fornemt forklaret så enda jeg kan forstå det.!
Super! Tommel op! :clap:
I Have |Freak 30| to drive on ;)
Svar


Forum spring: