Søg Garagen Hej Gæst! Register

T:Rex dyseskift?
#1
hej, jeg har en t rex fra 2006 hvor jeg har udskiftet den originale udst. til en gianelli go og nu er scooteren blevet noget friskere at køre på men jeg er i tvivl om det er nødvendigt at sætte en større dyse i , det skal siges at ringen er taget og at jeg sjældent kører med bungas i længere tid af gangen. scooteren bliver brugt til at køre på arbejde på(24 km om dagen 2-3 gange om ugen)jeg har vedhæftet et billed af tændrøret( håber jeg) [Image: 1336.jpg]
Aero
PGO T-Rex 50cc
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Dit tændrær ser okay ud. Skift måske til et nr. større for at være sikker Smil
Svar
#3
Er det ikke ret sort?

Det skal da være cocio-farvet Grin
Svar
#4
Som H_Haugbolle skriver, skal det være Cociofarvet, IKKE sort Grin.
Svar
#5
vil den tage skade af ikke at blive dyset op? og ved i hvad den har som standard dyse? det skal siges at den har tendens til at blive lidt fugtig i udgangen af udstødningen
Aero
PGO T-Rex 50cc
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
aero Skrev:vil den tage skade af ikke at blive dyset op? og ved i hvad den har som standard dyse? det skal siges at den har tendens til at blive lidt fugtig i udgangen af udstødningen

Standarddyse er 72, så hvis du kører med den, vil jeg anbefale at du går et par numre op, for at hindre en varmesætning(stemplet sætter sig). At den er fugtigt ved udstødningshullet betyder "bare" at den smider overskyende olie ud. Og det tyder på, at den ikke forbrænder olien godtnok(deraf det sorte tændrør). Hvilken olie kører du med?
Svar
#7
"Mixture ring" siger jeg bare ... :P

Tændrøret læses her : [Image: plug_section_16.gif]

Forklaring : http://www.strappe.com/plugs.html
Svar
#8
Når tændrøret ser sådan ud, og du samtidigt fortæller at den er fugtig ved udstødningen, så ville jeg ikke dyse op. Alle tegn du har beskrevet siger mig at den får for meget, ikke opnår en korrekt forbrændingstemperatur, og dermed sviner tændrør og udstødning til. Prøv at stikke en lillefinger ind i enden af udstødningen, og kør rundt. Snus derefter til aflejringerne på din finger. Hvis den lugter både af benzin og olie, så kan du være sikker på at du skal dyse ned for at indstille den optimalt.

Start med at indstille luften korrekt, med den nuværende dyse. Når det er gjort, sætter du et nyt tændrør i, kører en tur, gerne på et kvarter til en halv times tid, så motoren er gennemvarm.

Check så tændrøret. Ser det ud som dit foregående billede, så dys 1 eller 2 numre ned, rens tændrøret (kobberbørste, ikke stålbørste) og gentag køreturen.

Når du har et tændrør med en lys eller cociofarvet aflejring, næsten helt nede i bunden på porcelænet der omslutter midterelektroden, så passer dysestørrelsen og du opnår en optimal forbrænding for din cylinder og karburator kombination. Samtidigt vil du opleve et bedre benzinforbrug, da der ikke smides uforbrændt brændstof og olie ud i enden af udstødningen.

Husk at dysen kun indstiller den mulige mængde af benzin der kan blandes med luft. Luftskruen indstiller blandingsforholdet i mellemgas området, tomgangsskruen blandingsforholdet i tomgang, og strålerør og dysenålen's størrelse samt højdeposition i gasspjældet indstiller blandingsforholdet ved bundgas.

Alle disse ting skal være indstillet korrekt for at du får en optimal forbrænding ved alle punkter på effektkurven. Det kræver tid og justering at ramme den rigtige opsætning, da den eneste måde man kan gøre det rigtigt på, er ved at justere en ting af gangen. Skifter man f.eks dysen ud, så skal de andre ting også justeres ind igen, for at få en optimal opsætning. Og en optimal opsætning afhænger også af hvad maskinen skal bruges til. Så hvad der er perfekt til bykørsel med mange stop og starter, er ikke optimalt til f.eks touring. Hvad der er perfekt til touring, ville være helt hen i vejret til f.eks banerace.

Ovenstående var hvordan jeg indstillede min Yamaha FS1 DX50'er som knægt, og hvordan jeg indstiller min Neo's idag. Your mileage may vary.. Men det virker for mig, hvilket jeg fik bevis for på rullefeltet i Sønderborg igår.

Dutch
Svar
#9
Ja nu blev jeg lidt forvirrret om jeg skal dyse op eller ned i størrelse. Mht olien er det en semi-syntetisk silkolene olie jeg bruger (blev anbefalet af en forhandler). Jeg har tidligere kørt med semisyntetisk motul olie og jeg syntes ikke rigtig jeg kan mærke forskel på de 2 olier. Jeg har endnu ikke været ude og snuse til udstødningen. Jeg kan se at det billed jeg har taget er en smule mørkt, tændrøret er reelt lidt over i det lysebrune/grå farve, jeg ved ikke om det ændrer noget?
Aero
PGO T-Rex 50cc
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
aero Skrev:Ja nu blev jeg lidt forvirrret om jeg skal dyse op eller ned i størrelse. Mht olien er det en semi-syntetisk silkolene olie jeg bruger (blev anbefalet af en forhandler). Jeg har tidligere kørt med semisyntetisk motul olie og jeg syntes ikke rigtig jeg kan mærke forskel på de 2 olier. Jeg har endnu ikke været ude og snuse til udstødningen. Jeg kan se at det billed jeg har taget er en smule mørkt, tændrøret er reelt lidt over i det lysebrune/grå farve, jeg ved ikke om det ændrer noget?


Hvis den den er brunlig, så skulle der ikke være noget i vejen, altså lige bortset fra den smider lidt olie/benzin?? ud af udstødningen. Min smider olie ud men det beror på, at jeg kører på Thansen's fuldsyntetiske olie. Og den er ikke god. Så den bliver skiftet ud med Motul inden længe(når olietanken er kørt tør).
Svar
#11
Smid et nyt rør i, kør en tur med fuld gas, stop motoren og tag tændrøret ud og læs det nede i hullet som beskrevet (lup og lygte er et must). Og så kan du nemt se hvordan din blandning er.

Man kan ikke aflæse et gammelt tændrør.
Svar
#12
tak for de forskellige inputs, nu har jeg da ideer om hvad jeg skal gøre. jeg starter lige med et frisk tændrør og en god lang tur og ser hvad farven siger. jeg vender tilbage hvis jeg bliver i tvivl
Aero
PGO T-Rex 50cc
Svar


Forum spring: