Søg Garagen Hej Gæst! Register

Vinterkørsel - Hvilken lille mc / scooter bedst?
#1
Hvad er mest sikkerest at kører på om vinteren - En mc-scooter, eller en lille mc, som Jinchen Jinlun 150?

Vil selv mene at man har bedre styr på en Mc-scooter, eks. pgo t-rex, da man sidder mere centreret på en scooter, og har nemmere ved at styre en lige-vægt-ballance..

Hvad med vægten på en maskine? Tungere eller let? Hvad er bedst? Spørgsmålstegn
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
De køretøjer som er bedst til vinterkørsel er køretøjer med store smalle dæk, f.eks en lille cross-mc eller en af de MC-scootere der ligner knallerter i opbygningen. Se f.x. den pdf jeg linker til omkring T-Rx 110'ern, der tester de Honda Innova'en.

Smalle dæk har nemmere ved at bide ned gennem sne og sjask, da vægten ligger på et meget mindre punkt.

En scooters brede dæk har en tendens til at glide ovenpå sneen i stedet for at træde igennem. Kan dog til et vist niveau afhjælpes ved at montere et grovmønstret dæk som kan skovle sig igennem.

Kører selv med et 110-80-10 dæk bag på Listoen med et meget groft mønster - og jeg skal love for jeg kan skovle sne med den :heheh:

Men, når det er sagt, er min holdning (efter mange kilometer på cykel), at jeg hellere vil have scooterens lave tyngdepunkt og muligheden for "2 ben på jorden" end en høj tynd maskine jeg kan glide på.

Men det er individuelt hvad der er sikrest at køre på.

Der er en meget klar fordel mht vedligeholdelse på en scooter. Transmissionen er lukket inde, og det meste af det følsomme er gemt væk under plast og ovenpå motorblokken.

På en MC sidder meget frit, og kæden er seriøst udsat. Om sommeren skal en kæde helst smøres for hver 250 km ... Om vinteren skalden vel rengøres efter hver tur - medmindre du har en lukket kædekasse (som efter min mening ser vildt noller ud :disguise: )

Enhver maskine kan få fugtproblemer, men en Scooter er nemmest at vedligeholde om vinteren.

Så dit bud er ligeså godt som mit.

/Nighthawk
Svar
#3
Fra de gamle knallerttider kan jeg også kun stemme for scooteren.
Der er alt for meget vedligeholdese og rengøring af en rigtig mc end en scooter. så længe vi er nede under de 250cc så ville jeg til en hver tid have en scootermc.
Svar
#4
Nu har jeg ik kørt en Rigtig motorcykel, endnu. Så kan kun samligne mine erfaring med de gode gl. dag, hvor jeg havde min suzuki samurai og min 4g. yamaha. Følger mig helt klart mere tryg, på en scooter, istedet for Samuraien, ved vinterkørsel. Synes jeg langt bedre kan mærke hvordan den ligger/har vejgreb (Scooteren)
Så personligt, dog uden store erfaring, mener jeg også en scooter, er bedre til vinterkørsel.
Og så har du helt sikkert ret, med vedligholdelse.
Svar
#5
Ja, store (diameter) smalle hjul m. bløde vinteredæk giver en rolig styring, der ikke lige overrasker som et 10-13" hjul uanset dæktype.
Et lavt tyngdepunkt vil også føles sikrere end på en høj offroader fx.

Jeg har haft rigtig god gavn af Puch Maxi som vinterkøretøj, sådan een er jeg aldrig væltet på, hvorimod jeg vælter ca. 2 gange pr. vinter når det er scooteren, der skal tage vinteren, Man når simpelthen ikke at redde den før man ligger der, de små hjul er der så svag gyroeffekt i at de vipper lynhurtig når de mister grebet, på det større hjul får man en lille en advarsel langt tidligere før de slipper grebet.

Vedligeholdelsen er et helvede, næsten uanset hvilet køretøj man vælger, der er altid noget, der gror fast, hvis man ikke er efter stort set alt, med noget beskyttende og smørende olie af en art.

Men når de ting ellers er iorden (tøjet også self.), er vinterkørsel en speciel facination, der kan give ligesåmeget køreglæde som på resten af året.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Sådan noget som en PGO Bigmax er god om vinteren. jeg har haft sådan en. de har meget kraftige dæk.
Desværre er den forholsvis dyr i drift.
Svar


Forum spring: