Søg Garagen Hej Gæst! Register

Fjern IKKE tragt i luftfilterkassen
#1
Hej BS

Jeg fjernede tragten i luftfilterkassen og dysede den op til en 95. Jeg har en Texas Free 50/4 30' knallert.

Det gav et lidt bedre træk, men.

Den begyndte at gå ujævnt i tomgang, og når den var kold og jeg startede den, stod den i meget høje omdrejninger!. Det var selvfølgelig fordi elchockeren slog til. Men stadigt, så høje omdrejninger skal den ikke tage, og især ikke når den er kold. Ligeså snart chockeren slog fra faldt den i lave omdrejninger igen.

Så jeg begyndte at stille på luftskruen, men uden held. Lige gyldigt hvor jeg drejede den hen, gjorde det ingen forskel?

Jeg spurgte en mekaniker hvad det kunne være, og han var næsten sikker på hvad det kunne være. "Den trækker falskluft ind" Så jeg kiggede på studserne, men der var ikke noget galt!

Så fik jeg fortalt at det kunne være tragten i luftfilterkassen der skulle i igen. En karburator på en 4-takter køre med vacum tryk, det er indstillet til at den kan få så, og så meget luft ind. For den mere end det luft den er stillet til vil du gå ujævt (det er det der vil ske vis du fjerner tragten)

Til sidst kan jeg sige vis du er lige glad med hvordan den går i tomgang kan du sagtens fjerne tragten (for den giver mere træk når den ikke er der) men det er virkeligt træls at den ikke vil stå ordenligt i tomgang!

Håber i kunne bruge det
-Nilas
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Well, jeg har fjernet denne tragt, og jeg har ikke mærket den store forskel....HELLER ikke i tomgang...
Svar
#3
Vakummet kan da ikke blive større/mindre, når vakumhullet i gasspjældet ikke bliver ændret... Spørgsmålstegn
Svar
#4
Jeg er bestemt ikke motor eller karburator ekspert, men ved da at karburatoren på vores 4-takts scootere er af CV (Constant Vacuum / Constant Velosity) typen.

De er en meget god forklaring med illustrationer på denne side:
http://www.geocities.com/motorcity/speed...basics.htm

ca. én side nede under 'carburetor basics'.
Der er bl.a en udemærket tegning der viser hvordan de forskellige dyser og nåle overlapper hinanden fra tomgang til fuldt åbent gasspjæld.

Dette bare for at gøre opmærksom på de mange variable der indgår i en karburators funktion, og at man sandsynligvis ikke blot kan fjerne en indsats i indsugningen uden at påvirke funktionerne grundlæggende.

Her er nogle flere links til karburatorteori:
http://www3.telus.net/dougsimpson/CVcarb.html
http://members.aol.com/roundr1/CVK40.html

og et omfattende Power Point værk:
http://people.morrisville.edu/~crovelp/C...Theory.ppt

søg selv videre på Google med: 'constant vacuum carburetor'

Beklager at linkene er på Engelsk, men her er da også lidt på dansk:
http://www.dot-e.dk/sadanvirker/dj_factcvcarb
--
Hilsen Ole
Svar
#5
"To improve the breathing and fuelling of the Vmax, it is recommended to open up the intake a little " ... :P
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Grunden til at jeg skriver det er.

Da jeg fjernede tragten gav de ikke nogle forskel i tomgang. Den gik fin Smil

Så senere begyndte jeg at indstille luftskruen så jeg kunne få mere ydelse. Men det hjalp ikke Spørgsmålstegn
Nogle der ved standart indstilningen på luftskruen.

Og kan man skrue omdrejningerne ned når den står med chock??
Svar
#7
hellbinde Skrev:Og kan man skrue omdrejningerne ned når den står med chock??

Ja, kan du godt, men så går den ud når den er varm.
Piaggio Skipper 150 cc - 13,1 hk på rullefelt (Totalskadet)
Piaggio Skipper 150 cc - Købt 12-10-2010
Svar
#8
Ja nemlig, og det dur slet ikke så. Den gik ikke højt i tomgang da jeg ikke havde tragten fjernet, og kørte med standart dyse.

Hvad kan jeg gøre så? kan det være noget der er i stykker eller?
Svar
#9
hellbinde Skrev:Hej BS

Jeg fjernede tragten i luftfilterkassen og dysede den op til en 95. Jeg har en Texas Free 50/4 30' knallert.

Det gav et lidt bedre træk, men.

Den begyndte at gå ujævnt i tomgang, og når den var kold og jeg startede den, stod den i meget høje omdrejninger!. Det var selvfølgelig fordi elchockeren slog til. Men stadigt, så høje omdrejninger skal den ikke tage, og især ikke når den er kold. Ligeså snart chockeren slog fra faldt den i lave omdrejninger igen.

Så jeg begyndte at stille på luftskruen, men uden held. Lige gyldigt hvor jeg drejede den hen, gjorde det ingen forskel?

Jeg spurgte en mekaniker hvad det kunne være, og han var næsten sikker på hvad det kunne være. "Den trækker falskluft ind" Så jeg kiggede på studserne, men der var ikke noget galt!

Så fik jeg fortalt at det kunne være tragten i luftfilterkassen der skulle i igen. En karburator på en 4-takter køre med vacum tryk, det er indstillet til at den kan få så, og så meget luft ind. For den mere end det luft den er stillet til vil du gå ujævt (det er det der vil ske vis du fjerner tragten)

Til sidst kan jeg sige vis du er lige glad med hvordan den går i tomgang kan du sagtens fjerne tragten (for den giver mere træk når den ikke er der) men det er virkeligt træls at den ikke vil stå ordenligt i tomgang!

Håber i kunne bruge det
-Nilas

Jamen Jamen Jamen, så er det godt min 4 takter ikke klager når jeg laver forsøg på den.

Well, fra en ende. Den trækker ikke falsk luft så længe den er tæt mellem karburator og cyllinder, er den helt tæt der trækker den ren. Tragten piller du bar ud og sætter en 94 dyse på fra en puch maxi P+K firkantet karburator, og muligvis også luftfilterelementet, kommer an på om du kør med standard udstødning eller tun. Men altså, jeg skal have fat i et powerfilter til min, kør rent faktisk rundt uden nogen inde i luftfilter kassen. Ingen begrænsning eller element, men anyway, tjek dit bundkar og tomgangsdyse hvis den har svært ved at stå i tomgang, den kan nemt være den.
Suzuki Katana LC & Suzuki FZ50 ªKª Spritteren...
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Emil Skrev:Jamen Jamen Jamen, så er det godt min 4 takter ikke klager når jeg laver forsøg på den.

Well, fra en ende. Den trækker ikke falsk luft så længe den er tæt mellem karburator og cyllinder, er den helt tæt der trækker den ren. Tragten piller du bar ud og sætter en 94 dyse på fra en puch maxi P+K firkantet karburator, og muligvis også luftfilterelementet, kommer an på om du kør med standard udstødning eller tun. Men altså, jeg skal have fat i et powerfilter til min, kør rent faktisk rundt uden nogen inde i luftfilter kassen. Ingen begrænsning eller element, men anyway, tjek dit bundkar og tomgangsdyse hvis den har svært ved at stå i tomgang, den kan nemt være den.


Jeg personlig tror kun, at tragten er til at filtrere vanddråber.
Så de ikke lander i luft filtret, hvis man kører i regnvejr.
Tænk jer om, vi for bare vand i karburator.
:zzz: :nono:
Svar
#11
Så jeg skal bare rense min karburator, så vil den gå bedre i tomgang? .. :roll:
Svar
#12
hellbinde Skrev:Så jeg skal bare rense min karburator, så vil den gå bedre i tomgang? .. :roll:

Hvis du skrifter større dyse, skal du bare skue op, for luftskruen\ blandingsskruen.
Svar


Forum spring: