+/- ting ved Giantco Sprint:
Plus:
Billigere end ikke "kinesere".
Billige reservedele.
Kan. rep. de fleste steder, da dens motor anvendes på en del andre "kinesere" - altså en kendt motor mht. fejl/problemer.
Mange "gør-det-selv" vejledninger for den ukyndige.
Fornuftig benzin økonomi (min kører ca. 35Km/l)
Minusser:
Plastskjolde kunne være kraftigere/stærkere (men er dog billige at udskifte)
Nogle siger den skal have stillet ventiler ofte (hvor ofte er så det)
Måtte gerne være lidt bredere og højere - hvis man er alt for høj (+180) kan man have problemer med at skulle bukke sig ned.
Ved ikke:
Holdbarhed over flere år.
Reperations omk. over flere år.
Jeg mener dog umiddelbart at kritikken af Giantco'en (og andre kinesere) er noget overdrevet.
Klart - man får ikke en Ferrari ved at betale for en Lada, men man får forholdsvis mere for pengene - begge kan køre, men komforten er højere i Ferrarien. De skal begge holde de samme hastighedsgrænser.
Det eneste problem jeg selv har haft (har kørt ca. 600Km på 30 dage) var hakken ved fuld gas, et besøg på værkstedet løste problemet (uden beregning) - fik stillet ventiler og skiftet tændrør ved 200Km. Skiftede selv motor- og gearolie.
Spedometer passer indenfor 10%, og tankmåler passer som vejledende indikation - det skulle svare til hvad man kan forvente på de fleste scootere.
Tyrialarmen/fjernstarten er noget diskutteret. Det eneste problem jeg selv har mødt, er at man skal kontrollere at benzinmåleren er slukket - hvis den ikke slukker, er der stadig tænding på og så sluges strømmen hurtigt. Har dog ikke selv oplevet at den løb tør.
Har den selv monteret, og har ikke haft problemer - andet end jeg en enkelt gang blev vækket af dens sirene kl. 3 om natten. Sandsynligvis en kat eller en der "ville kigge på den". Rystesensoren er lidt følsom.
Blev af T.Hansen tilbudt at kunne købe den uden alarm for 5999 - valgte dog at få den med alligevel, og har ikke fortrudt. Fjenstart er fedt - så ligger nøglerne i jakkelommen i stedte for at dingle i låsen. Fjernbetjeningen kan bruges som nøglering, men er ikke mekanisk stærk og tåler ikke vand/regn.
Som ved andre scootere skal du stadig købe en fornuftig kædelås.
For ca. 10.100 fik jeg scooter (EU-30), alarm, levering (600), bagageboks (500), regntøj (400), styrthjælm (1000) og godkendt lås (600).
Til sammenligning kunne jeg for samme beløb få en billig PGO - uden levering, bagageboks, lås og styrthjælm. Det passede ikke til mit budget.
Hvis mit behov havde været større mht. kørsel, kunne det dog have været relevant for mig at købe en PGO da den sikkert er mere mekanisk robust. Men til bykørsel som erstatning for vores tidligere bil nr. 2 er den helt fin. Særligt da mit behov kun er ca. 15-30 Km daglig kørsel. Og så er det nemmere at finde en P-plads :o
Men ... sædet er ikke sjovt at sidde på i meget mere end 1½ time ad gangen