Søg Garagen Hej Gæst! Register

Batteriers holdbarhed?
#1
Batterierne i min fars elbil, er muligvis allerede døde. Og det efter kun 2 år og 276 km's kørsel. Problemet er nok opstået, på grund af for lidt opladning. Jeg kontaktede firmaet bilen er købt hos, og vedkommende sagde at den skal stå til opladning, i den tid der ikke køres i den, så de er nok døde. Men jeg mener så at der altid er 20%'s kapacitet tilbage når de er "flade".

Det er så ikke sket, formoder jeg. Jeg satte den nemlig selv til for 14 dage siden og har kørt 2 ture i den hvor batteriindikatorene hurtigt faldt fra fuld opladning til det halve efter nogle meters kørsel. Kan man mon "motionerer" batterierne til at yde mere? Køre jævnlige ture.

Som det ses på billedet siger den 65 volt (skal vise 72 volt), men det går  så op og ned under kørsel. Samme gælder for de 2 indikatorer til venstre i panelet. Den første skal vise fuld styrke på batteriet men falder altså til det halve ret hurtigt. Og den anden står der 40% i toppen, og den fiser så op og ned en gang imellem.

Min far er 91 år og næsten blind nu, så han skal IKKE ud og køre i den mere Og jeg skal ikke overtage den da den er for lille til mig. Min bror og jeg har sagt at den skal sælges og det kan kun blive til forhandleren ,da vi jo ikke vil sælge en bil med "halve" batterier.

[Image: attachment.php?aid=10207]

Nogen der kan svare på det med "motioneringen" af batterierne Grin
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Jeg ved ikke hvordan batteri pakken er opbygget på sådan en, men det ville være åbenlyst at tro det måske var et enkelt batteri der havde givet op, det er muligt det kan "reddes" ved at komme igang igen - men der er desværre ret stor forskel på batterier fra kina landet, og alt efter teknologien der er benyttet så er det bestemt også muligt der intet er at gøre ud over en udskiftning. Ked af det
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#3
(27-02-2019, 10:31)Jps Skrev: Batterierne i min fars elbil, er muligvis allerede døde. {...}


Nogen der kan svare på det med "motioneringen" af batterierne Grin

Det var hurtigt? Målløs   Hvordan ser batteripakken ud? Er det Litium eller bare 5 stk 12v blybatterier i serie?

(Hvis den kører langsommere og langsommere er den med blybatterier, hvis den har lithium, dør den bare bum når "tanken" er tom.)

Lifepo4 batterier kan godt motioneres til at køre længere hvis man lader op lige inden man kører.

Bly batterier skal lades mindst en gang hver måned. Litium kan tåle i hvert fald et halvt år kan jeg huske.

65V hvis det er bly, er de færdige, hvis det er lithium, tyder der på nogle celler der er faldet sammen. Kan repareres, men nok ikke lige af hr. og fru Danmark.

Svar
#4
Du kan forsøge at lade opladeren være sat til efter den er ladet op i 24 timer, det ved jeg fra el cykler at når man har ladet batteriet op så balancerer laderen cellerne i batteriet og det skal den stå og gøre i 24 timer, køre ture hjælper intet hvids det ikke virker at den står i 24 timer eller mere så er batteriet kaput.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#5
(27-02-2019, 15:08)Johannes Johansen Skrev: Du kan forsøge at lade opladeren være sat til efter den er ladet op i 24 timer, det ved jeg fra el cykler at når man har ladet batteriet op så balancerer laderen cellerne i batteriet og det skal den stå og gøre i 24 timer, køre ture hjælper intet hvids det ikke virker at den står i 24 timer eller mere så er batteriet kaput.

Laderen har været sat til, siden jeg for 14 dage siden satte laderen i stikket.  Så den har stået konstant opladet på nær de nu 3 gange jeg har kørt i bilen.
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Kørte 4 km i den idag og under turen begyndte batteriindikatoren at gå opad. Den startede som sædvanlig med at vise fuldt opladt, men faldt så ned til 2 streger (der er 4 ialt). Den 3. streg begyndte så at vise sig under turen, og på sidste kilometer af turen blev den stående. Så måske skal batterierne bare motioneres. 

Jeg har ingen anelse om hvilke batterityper der ligger i den. Men det må jeg jo finde ud af. Jeg ved dog/regner med, at de er kinesiske Grin
Ivecar plus 2023.
Svar
#7
(27-02-2019, 15:03)barden Skrev: Det var hurtigt? Målløs   Hvordan ser batteripakken ud? Er det Litium eller bare 5 stk 12v blybatterier i serie?

(Hvis den kører langsommere og langsommere er den med blybatterier, hvis den har lithium, dør den bare bum når "tanken" er tom.)

Lifepo4 batterier kan godt motioneres til at køre længere hvis man lader op lige inden man kører.

Bly batterier skal lades mindst en gang hver måned. Litium kan tåle i hvert fald et halvt år kan jeg huske.

65V hvis det er bly, er de færdige, hvis det er lithium, tyder der på nogle celler der er faldet sammen. Kan repareres, men nok ikke lige af hr. og fru Danmark.

Ja det var lige hurtigt nok, hvis de altså er døde. Jeg prøver at finde ud af, hvilken slags batterier der sidder i den. Og batteripakken koster 6.200 kr Ked af det
Ivecar plus 2023.
Svar
#8
Indtil videre er der de her oplysninger om batterierne (men intet navn på dem)  60V 1000W motor, 5 Batterier 60V 45AH. Et andet sted står der så [Image: TekniskSpecIsfugl.jpg]
Ivecar plus 2023.
Svar
#9
5 x33Ah, det er blybatterier. Så kan du være heldig at kun et batteri er faldet sammen. Blink med øjet

Men det kan faktisk også være Ir mellem kabler mellem batterierne.

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(27-02-2019, 20:29)barden Skrev: 5 x33Ah, det er blybatterier.

Okay. Men det kan ikke være de batterier, der sidder i min fars. Dem på listen er til 15 km/t udgaven. Og der må jo være forskel idet min fars er 28/30 km/t udgaven (der så kører 34 km/t)
Ivecar plus 2023.
Svar
#11
(27-02-2019, 20:31)Jps Skrev: Okay. Men det kan ikke være de batterier, der sidder i min fars. Dem på listen er til 15 km/t udgaven. Og der må jo være forskel idet min fars er 28 km/t udgaven (der så kører 34 km/t)

Det kan sagtens være samme type, men måske bare 5x22Ah i serie.

Svar
#12
(27-02-2019, 17:35)Jps Skrev: Ja det var lige hurtigt nok, hvis de altså er døde. Jeg prøver at finde ud af, hvilken slags batterier der sidder i den. Og batteripakken koster 6.200 kr Ked af det

Hvis batteripakken koster 6200kr, så kan du lige så godt importere fra Kina, som jeg gjorde til E-Buddyen.

Så sparer du også 40kg i vægt mindst, med 5 blybatterier. I guder en forskel i optræk. Smil
E-buddyen blev ca 30kg lettere.

Svar


Forum spring: