Søg Garagen Hej Gæst! Register

Projekt ombygning af mtb til el mtb
#1
Hej, jeg er ved at opbygge en cykel til en elcykel og er stødt ind i et meget uventet problem, det rør motoren sidder på skal igennem kransen men dér er en forhøjning inde i kransen og jeg kan ikke ubebart fjerne den, jeg har slidt flere slibesten op og sandpapir på en slibemaskine og siddet med en håndfil i omkring en time, men der er ikke sket noget. Så nu leder jeg en efter en nemmere og bedre måde. Problemet er løst.

Men lidt om projektet så er det en billig mtb, og jeg har købt en 250w center motor (tsdz2) fra Kina (måske 350w) til 36V som jeg glæder mig til at teste. Jeg har et batteri på 10,4 amp fra et andet projekt som jeg starter ud med at bruge, men jeg har planer om at finde et større batteri og få en rækkevidde på over 50km, gerne omkring 100km hvis det er muligt.
Elcyklen er tænkt som et alternativ til bil/scooter siden 25/t er en okay fart og strøm er noget billigere end benzin og ikke helt så meget kan gå istykker, og jeg har lidt problemer med at cykel i det møg blæsvejr heroppe hele tiden med de alle de bakker. Jeg goder heller ikke tage motorcyklen rundt når jeg ikke skal ret langt væk Smil.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Det er løst, så ikke behov for hjælp længere   Grøn grin.
Svar
#3
Du må dag godt ligge nogle bileder op af projektet, nok mest fordi at jeg selv er faglært cykelmekaniker og der kan være ting som en laver som man ikke selv tænker at det kan laves sådan osv.
Jeg er mest vandt til el cykler som er lavet til det fra dag et fra fabrikkens side ,så det kan også være spændene at se sådan en ombygning tage form.
Men held og lykke med projektet.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#4
Jeg har ikke fået taget billeder desværre men jeg kan godt ligge nogen op Smil. Jeg har dog lavet en elcykel før men det var dog kun at skifte forhjulet og montere ledninger og kontrol box og pedal senor (den ser hjemmelavet ud) og batteriet. Det her projekt er noget større end jeg regnede med (dog billigt i mit tilfælde med en gratis motor) og motoren/batteriet bliver ikke helt så synlig i trafikken siden det bliver med en krans motor. 
Men jeg har lavet nogen fejl med at ødelægge en kæde fordi jeg var utålmodig og ridse min fine ringeklokke, og jeg mangler lidt en anden løsning til gearkabel bagpå siden motoren sidder i vejen for at det kan køre original vej med den holder kabel sidder i
Svar
#5
Dette er den første cykel jeg har lavet om, den er udmærket på gode veje men den mangler virkelig affjedring på de skod veje med huller, hvilket er grunden til jeg begyndte på nr2    
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
    Sådan starte det med cyklen, købt som rep model i butik til 1300kr men ser ny ud uden ridser og uden slidte dæk

[Image: DSC_0005.jpg] Sådan ser den ud efter jeg har pilt pedaler og kæde af og forskifter, og det er det gearskifterkabel som driller mig.


Her er motoren så sat på. Der kommer flere billeder når jeg har fået lavet noget mere
[Image: DSC_0003.jpg]
Svar
#7
Det ser spændene ud også at det er med center motor Thumbs Up også det som skulle give mest motion i følge min tidligere chef.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#8
(22-01-2018, 22:34)Johannes Johansen Skrev: Det ser spændene ud også at det er med center motor Thumbs Up også det som skulle give mest motion i følge min tidligere chef.

Det er spændende med center motor, det fede ved en center motor er at den har længere rækkevidde og god trækkraft (baghjulsmotor bedre trækkraft op af bakker) op af bakker og at dens hjælp afhænger af hvor hårdt man træder. I teorien så får man mest motion ud af den, men på lange turer hvor man udfordrer rækkeviden og skal holde igen så tror jeg dog det er forhjuls motor der giver mest motion, dog helt klart mest motion op af bakke med forhjulsmotor siden de ikke hjælper ret godt der. 
Jeg håber på at få den brugbar her i ugen, og så forbedre ting med tiden når det bliver slidt, der er mange ting der skal ændres på den med tiden Grin. Jeg håber at den kommer til at holde mange år. 
Men har et bud på hvad jeg kan gøre med det kabelføring?  Spørgsmålstegn.
Svar
#9
Er det motion man går efter, så køb en havelåge Blink med øjet  Cool
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Du kan nøjes med at købe et nyt forhjul til din mtb.
Selvom det forhjul er en smule dyrt! 

https://mandesager.dk/futrics-urbanx-omd...l-elcykel/

https://futric.com/urbanx/
2015 Honda NSC 50 Vision - Sort.
Svar
#11
(23-01-2018, 11:50)Katana Skrev: Du kan nøjes med at købe et nyt forhjul til din mtb.
Selvom det forhjul er en smule dyrt! 

https://mandesager.dk/futrics-urbanx-omd...l-elcykel/

https://futric.com/urbanx/

Jeg ved godt jeg kunne nøjes med at købe et forhjul men kunne ikke finde dem lovlige og dem jeg kunne finde på 29'' var baghjul og var alt for at dyre, og synes også lige 1000w og en topfart på over 70km/t var lidt for voldsomt til en cykelRullende øjne
.
Har nu valgt center motor siden det var det billigste (hvis man ikke regner alt det underlige værktøj med) og har langt mere trækkraft og bedre rækkevidde og gør det meget nemmere at skifte dæk/slange iforhold til de andre motorer.
Svar
#12
Så har jeg fået afprøvet motoren på en 20km lang tur, må indrømme at det er meget hårdere med den type motor end forhjulsmotor. Motoren virker som fint nok, der er 4 hjælpe trin og hvis man bruger trin 3 så kunne man ligeså godt tage en alm god cykel på de flade veje men op af bakke kan man godt mærke hjælpen, og ned af bakken ee der også masser af hjælp (unødvendigt), trin4 i lav gear så der masser af hjælp at få hele tiden  Grin. Skal lige have justeret et par kabler så den kan begynde at blive brugt. Motoren lever ud fra princippet "man skal yde for at få" og det er virkelig træls men rigtig god motion giver det.
Svar


Forum spring: