Svar: 141
Tråde: 3
Tilmeldt: May 2016
10-01-2018, 17:45
(Dette opslag var sidst ændret: 10-01-2018, 18:04 af Bigfoot.)
(10-01-2018, 14:05)Jps Skrev: Ville jo prøve at lære mig selv at indstille ventiler. Men da jeg jeg jo ikke kan teste virkningen af indstillingen på reservemotoren, uden at monterer den på Kymco'en, ja så gad jeg ikke stå og prøveindstille dem.
Hvordan tester man indstillingen? Når jeg stiller ventiler, tørner jeg motoren nogle gange og måler igen. Hvis ventilerne stadig føles på samme måde, ja så er det i orden i min bog. Man kan jo ikke starte motoren og se eller høre om de står rigtigt.
Eftersom du har 0,10 og 0,08 (og sikkert også 0,05) har du ideelle værktøjer for at stille ventiler. Du kan jo stille dem, så ventilen bider på 0,10, men lader 0,08 passere. Så vil mellemrummet under igen omstændigheder være mindre end 0,08 og det kan sagtens gå an (det værste man kan gøre, er at justere til for lille mellemrum, så kan ventil og sæde blive "brændt". For stort mellemrum medfører blot mere ventilstøj og måske et lidt højere forbrug/dårligere ydelse). Ideelt skal de stilles så den bider hårdt på 0,10, lige netop bider på 0,08 og lader 0,05 passerer, men så nøjagtig behøver den ikke at blive justeret. Hvis du åbner din "ikke reserve motor" og den har disse indstillinger, så lader du bare dem være. Hvis 0,10 bare "flyver" mellem vippearm og ventil, ja så bør du justere.
Med venlig hilsen
Bigfoot
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
10-01-2018, 19:04
(Dette opslag var sidst ændret: 10-01-2018, 19:06 af Jps.)
(10-01-2018, 17:45)Bigfoot Skrev: Hvordan tester man indstillingen? Når jeg stiller ventiler, tørner jeg motoren nogle gange og måler igen. Hvis ventilerne stadig føles på samme måde, ja så er det i orden i min bog. Man kan jo ikke starte motoren og se eller høre om de står rigtigt.
Eftersom du har 0,10 og 0,08 (og sikkert også 0,05) har du ideelle værktøjer for at stille ventiler. Du kan jo stille dem, så ventilen bider på 0,10, men lader 0,08 passere. Så vil mellemrummet under igen omstændigheder være mindre end 0,08 og det kan sagtens gå an (det værste man kan gøre, er at justere til for lille mellemrum, så kan ventil og sæde blive "brændt". For stort mellemrum medfører blot mere ventilstøj og måske et lidt højere forbrug/dårligere ydelse). Ideelt skal de stilles så den bider hårdt på 0,10, lige netop bider på 0,08 og lader 0,05 passerer, men så nøjagtig behøver den ikke at blive justeret. Hvis du åbner din "ikke reserve motor" og den har disse indstillinger, så lader du bare dem være. Hvis 0,10 bare "flyver" mellem vippearm og ventil, ja så bør du justere.
Med venlig hilsen
Bigfoot
Man tester vel, ved at starte motoren op og kører en tur, og det kan jeg jo ikke med reserven Jeg fik indstillet dem på Kymco'en (af MSJ) til 0,08. De stod på 0,10, da jeg fik den. På reserven står de på 0,10.
Ivecar plus 2023.
Svar: 4.269
Tråde: 273
Tilmeldt: Apr 2010
Jeg testede også ved at tørne motor nogle gange.
Men det bedste erbat tjekke efter en opvarmning .
Vil så også anbefale at man lige varmer scooter først, når det er så koldt som nu så den rammer over 15-20 grader ved indstilling.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
- 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar: 141
Tråde: 3
Tilmeldt: May 2016
(10-01-2018, 20:13)MSJ1982 Skrev: Jeg testede også ved at tørne motor nogle gange.
Men det bedste erbat tjekke efter en opvarmning .
Vil så også anbefale at man lige varmer scooter først, når det er så koldt som nu så den rammer over 15-20 grader ved indstilling.
Det er selvfølgelig den bedste metode, men jeg tror ikke professionelle mekanikere bruger den. De afmontere kun ventildækslet en gang.
Med venlig hilsen
Bigfoot
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
(10-01-2018, 20:13)MSJ1982 Skrev: Jeg testede også ved at tørne motor nogle gange.
Men det bedste erbat tjekke efter en opvarmning .
Vil så også anbefale at man lige varmer scooter først, når det er så koldt som nu så den rammer over 15-20 grader ved indstilling.
Jeg tjekkede jo så ventilerne, efter at Kymco'en havde stået stille i nogle dage. Så de er blevet tjekket på kold motor. Kan det virkelig ha' nogen indvirkning på, om man tjekker dem på kold, eller varm motor?
Ivecar plus 2023.
Svar: 1.821
Tråde: 64
Tilmeldt: Jul 2008
10-01-2018, 23:46
(Dette opslag var sidst ændret: 10-01-2018, 23:52 af rune75.)
(10-01-2018, 21:06)Jps Skrev: Jeg tjekkede jo så ventilerne, efter at Kymco'en havde stået stille i nogle dage. Så de er blevet tjekket på kold motor. Kan det virkelig ha' nogen indvirkning på, om man tjekker dem på kold, eller varm motor?
Ventilene skal normalt sjekkes ved 10-20 grader. Om temperaturen er 0 grader så har nok det liten/ingen innvirkning. Ventilene skal dog ikke sjekkes/justeres ved varm motor. Ved varm motor skal/vil jo spillet/klaringen reduseres til et minimum pga utvidelsen av metallet.
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
(10-01-2018, 23:46)rune75 Skrev: Ventilene skal normalt sjekkes ved 10-20 grader. Om temperaturen er 0 grader så har nok det liten/ingen innvirkning. Ventilene skal dog ikke sjekkes/justeres ved varm motor. Ved varm motor skal/vil jo spillet/klaringen reduseres til et minimum pga utvidelsen av metallet.
Pt er det jo koldt, så må vel varme udestuen op, så der er varmt nok til at stille ventiler
Ivecar plus 2023.
Svar: 141
Tråde: 3
Tilmeldt: May 2016
(11-01-2018, 00:38)Jps Skrev: Pt er det jo koldt, så må vel varme udestuen op, så der er varmt nok til at stille ventiler
Og det skal jo gøres med følelse. Så duer det jo ikke med kolde fingre.
Med venlig hilsen
Bigfoot
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
(11-01-2018, 01:26)Bigfoot Skrev: Og det skal jo gøres med følelse. Så duer det jo ikke med kolde fingre.
Med venlig hilsen
Bigfoot
Ja møtrikken skal jo ikke strammes for meget ihvertfald
Ivecar plus 2023.
Svar: 2.280
Tråde: 58
Tilmeldt: Dec 2009
Nu ved jeg ikke med scootere.
Men på biler skal motoren være kold (som i stået natten over kold) ved kontrol/justering
Vh Jacob.
Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar: 144
Tråde: 7
Tilmeldt: Jun 2015
(12-01-2018, 12:40)Jacob k Skrev: Nu ved jeg ikke med scootere.
Men på biler skal motoren være kold (som i stået natten over kold) ved kontrol/justering
Nemlig, også sådan jeg har lært det.
Men nu gør man det jo ikke rigtig, på biler mere.
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
Pt står Kymco'en i udestuen. Og der kan i øjeblikket om natten, være ned til +-2 grader og om dagen 6-10 grader, når solen ikke er fremme.
Ivecar plus 2023.
|