Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kymco Agility 50, bruger for meget olie!
#13
(02-05-2017, 14:35)Katana Skrev: En 4t maskine skal ikke bruge motorolie. Punktum.

Det er ikke et sundhedstegn hvis den gør - det lærte jeg på den hårde måde, da min forrige Honda brugte motorolie.

Så, N.Blu, ny cylinderkit kan du godt spare sammen til inden længe.

Det er stadig normalt at en 4takt bruger olie, hvor meget kan jeg dog ikke sige. Men det står sørme også i brugsanvisningen.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
(02-05-2017, 14:35)Katana Skrev: En 4t maskine skal ikke bruge motorolie. Punktum.

Det er ikke et sundhedstegn hvis den gør - det lærte jeg på den hårde måde, da min forrige Honda brugte motorolie.

Så, N.Blu, ny cylinderkit kan du godt spare sammen til inden længe.

Jeg er fuldstændig enig i, at hvis man har købt en Honda eller Yamaha 4-takt og betalt kassen, skal den ikke bruge olie i en grad, så man lægger mærke til det mellem olieskift (en lille smule olie forbruges rent faktisk af alle 4-takt motorer, men eksempelvis kondensvand kan gøre at man ikke opdager det).
Men en Kymco eller PGO fremstillet i Taiwan? Der er rimelig mange ting der kan gøre at den bruger lidt olie, og det behøves ikke at betyde noget. Der sker dog ikke noget ved at tage topstykke og cylinder af og tjekke dem, hvis man ellers er villig til at bruge tiden på det (plus en del eder). Hvis cylinder og stempel er slidt, så det eksempelvis skal skiftes efter 10.000 km, så er der sandsynligvis noget galt med smøresystemet og man bør kontakte en forhandler eller reparatør man stoler på. I værste fald har krumtap, plejlstanglejer, ventilstyr mm. også taget skade.
Jeg har ikke oplevet en 4 takter ændre lyd pga. slidte ventilpakninger, så jeg kan ikke forestille mig at det vil gøre en forskel, hvis du skifter dem. Jeg tror der er noget andet på spil, men det kan være mange ting. Hvornår er ventiler stillet sidst og har du mulighed for at tjekke kompression? (Det kunne jo være en ventil der ikke er helt tæt)

Med venlig hilsen
Bigfoot
Svar
#15
Tak for de mange indput's!
Jeg vil sige, problemet er ikke blevet mere udtalt gennem vinteren, men det gnaver lidt i min scooter glæde hver gang jeg bliver skubbet op ad bakken om morgenen, hvor jeg rigtigt kan høre den lyd!
Omvendt, så har jeg jo trillet nogle forårsture, og var her søndag på Kalø Slotsruin, hvor jeg egentlig syntes den gjorde det godt! Hjemturen, i ret opfriskende medvind,  Cool jo der spandt maskinen dejligt, og her kunne ingen misyde spolere køreglæden. Så jeg tror heller ikke den sådan pludseligt brænder sammen, hvis jeg bare husker at hælde en slurk olie på af og til, så den aldrig bliver over varm!
Og nu skal den luftes på lørdag, foreløbig sammen med Karen og Katana.
Der må da stadig være et hul i vejen, jeg ikke har besøgt!
Mvh. Niels
Svar
#16
Jeg mener det er rigtigt at afslutte en tråd med, hvad der er hændt, og hvad resultat der kommer ud af det!
Jeg skiftede cylinder, stempel og stempelringe, ved 10.380 km. Har kørt et par hundrede kilometer i ret roligt tempo, og uden at køre med fuld gas ret langt ad gangen. Langsom acceleration når den skal i gang osv. osv.
Så, nu har jeg skiftet motorolie, og vil begynde at lade den køre mere ud i omdrejninger, ja, køre mere almindeligt. 
Det jeg tydeligt mærker/hører, er den irriterende brummelyd jeg omtalte i starten af tråden. Den er væk! Maskinen lyder rigtig nu, sprød og frisk. Olie forbruget kan jeg kun gætte om, og håber den klarer at køre et par tusinde km. inden næste skifte.
Hvis Maskinen mod forventning ikke opfører sig eksemplarisk, vil jeg skrive om det her!

PS: Havde et frisk billede klar, af den nyvaskede, nyrenoverede scooter!

   
Der må da stadig være et hul i vejen, jeg ikke har besøgt!
Mvh. Niels
Svar
#17
Jeg kan skrive under på, at den lyder rigtig fint i motoren. Så mon ikke olieproblemet er løst?  Håber vi får nogle ture uden at skulle tanke olie Grin

Vh Erik.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
(19-11-2017, 19:58)Scooterballe Skrev: Jeg kan skrive under på, at den lyder rigtig fint i motoren. Så mon ikke olieproblemet er løst?  Håber vi får nogle ture uden at skulle tanke olie Grin

Vh Erik.

Vejrudsigten for de næste 4 måneder lyder på nedbør af skiften konsistens, samt temperaturer mellem 0 til 5 om dagen, samt udbredt nattefrost.
Med andre ord, der er desværre lange udsigter til længere køreture, for mit vedkommende!  Græder
Der må da stadig være et hul i vejen, jeg ikke har besøgt!
Mvh. Niels
Svar
#19
Dette er en yderligere afrunding omkring min Kymco Agility 50, 45 km/t
Den har nu fejlfrit kørt 3600 km. siden cylinder/stempel skifte!
En overgang nænnede jeg ikke at trille hurtigere end 40-45 km/t. pga. en underlig lyd, iauiauiau, ja, hvordan beskrive en lyd! I starten, efter reparationen, brugte den stadig ret godt med olie. Gennem vinteren har jeg kørt den hver dag til og fra arbejde, + småture, hovedsagelig inden for bygrænsen. Den er efterhånden sluppet af med den før beskrevne lyd, og går faktisk rigtig godt. Specielt når den ikke skal sejtrække, lyder den fuldstændig frisk. Når der er stigninger, eller kraftig modvind, falder den noget i fart, og lyder lidt anstrengt! Nå, det gør de jo, de 4-takt, specielt uden ring i variatoren, som netop lader omdrejningerne falde! Nu har der endelig været et par tørre dage, og det kan maskinen lide, for den er ligesom mere oplagt, mere trækkraft. Kort fortalt, meget mere villig! Jeg tør nu bruge den på ture uden for bygrænsen, og er begyndt at køre rundt i oplandet. F.eks. Bjerregrav mose. Det er mine foto eventyr der driver gashåndtaget. Men en tur på 30-40 km er ingen problem længere. Jeg elsker den Scooter-model! Det er det ryglæn, som kan give en smugle komfort på turene, jeg ikke kan undvære! Jeg bruger saddelrummet til fototaske, hurtigt at låse op hvis gøgen kukker!
Min Nye SYM kører mere råt, simpelhen mere motor power! Skønt til lange ture, hvor den holder anstændig fart, selv i modvind. Men, den har ikke det ryglæn! Jeg kører altid rundt med soveposen surret på sæden til støtte for lænden. Det komplicerer brugen af pladsen under sædet som fototaske!
Slutlinien skal derfor være, jeg elsker min Kymco, men får for fremtiden kun råd til at holde 'een scooter! HVILKEN?
Der må da stadig være et hul i vejen, jeg ikke har besøgt!
Mvh. Niels
Svar
#20
(23-03-2019, 20:27)N.Blu Skrev: Slutlinien skal derfor være, jeg elsker min Kymco, men får for fremtiden kun råd til at holde 'een scooter! HVILKEN?

Hold dig til Agility, med ryglæn Blink med øjet
Ivecar plus 2023.
Svar
#21
Jeg vil stadig mene at det er bedst også på en 4 takter at køre uden ringen i så kører den længere på literen, det gør en totakter også.
På en totakter falder omdrejningerne når ringen er taget ud det vil jeg også mene og påstå at de gør på en 4 takter, der kommer muligvis nogle omdrejninger når man kommer op på top fart men den er jo også højre uden ringen i.
Så hvids man ikke bryder sig om at den synger lidt når den kommer op på top farten kan man jo slippe gassen lidt der er jo heller ikke nogen som siger at man skal køre med håndtaget i bund.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
(23-03-2019, 20:27)N.Blu Skrev: Dette er en yderligere afrunding omkring min Kymco Agility 50, 45 km/t
Den har nu fejlfrit kørt 3600 km. siden cylinder/stempel skifte!
En overgang nænnede jeg ikke at trille hurtigere end 40-45 km/t. pga. en underlig lyd, iauiauiau, ja, hvordan beskrive en lyd! I starten, efter reparationen, brugte den stadig ret godt med olie. Gennem vinteren har jeg kørt den hver dag til og fra arbejde, + småture, hovedsagelig inden for bygrænsen. Den er efterhånden sluppet af med den før beskrevne lyd, og går faktisk rigtig godt. Specielt når den ikke skal sejtrække, lyder den fuldstændig frisk. Når der er stigninger, eller kraftig modvind, falder den noget i fart, og lyder lidt anstrengt! Nå, det gør de jo, de 4-takt, specielt uden ring i variatoren, som netop lader omdrejningerne falde! Nu har der endelig været et par tørre dage, og det kan maskinen lide, for den er ligesom mere oplagt, mere trækkraft. Kort fortalt, meget mere villig! Jeg tør nu bruge den på ture uden for bygrænsen, og er begyndt at køre rundt i oplandet. F.eks. Bjerregrav mose. Det er mine foto eventyr der driver gashåndtaget. Men en tur på 30-40 km er ingen problem længere. Jeg elsker den Scooter-model! Det er det ryglæn, som kan give en smugle komfort på turene, jeg ikke kan undvære! Jeg bruger saddelrummet til fototaske, hurtigt at låse op hvis gøgen kukker!
Min Nye SYM kører mere råt, simpelhen mere motor power! Skønt til lange ture, hvor den holder anstændig fart, selv i modvind. Men, den har ikke det ryglæn! Jeg kører altid rundt med soveposen surret på sæden til støtte for lænden. Det komplicerer brugen af pladsen under sædet som fototaske!
Slutlinien skal derfor være, jeg elsker min Kymco, men får for fremtiden kun råd til at holde 'een scooter! HVILKEN?

Du skal beholde din Kymco med ryglænet, den har det du skal bruge mht. komfort og brug af kamera.  Du har renoveret den og den kan da sagtens holdes kørende i årevis.... Det stemmer jeg på  Blink med øjet
Gilera Storm 2008
Piaggio NRG Extreme 2014
Kymco Super 8 4T 2010
VGA Grido 2013
Svar
#23
Jeg har altid savnet ryglæn på mine scootere og aldrig fået lavet et. Desværre passer sædet fra Agility jo ikke på Super 8 Ked af det . Det havde ellers været en god løsning.
Ivecar plus 2023.
Svar
#24
Kymcoen har også den fordelen at den kjører med samme motor som "alle" kinesere og dermed er billig og enkel at skaffe deler til. Skulle det gå riktig galt kan det kjøpes en komplett ny motor for rundt 3 tusen kroner.  Behold Kymcoen er mitt bud spesielt siden du sitter mest behagelig på den. Du kan også oppgradere til en 63cc eller 72cc om du savner noe kræfter iforhold til Sym'en.
Svar


Forum spring: