Søg Garagen Hej Gæst! Register

Mine mange år på knallert 1972-2017
#1
OBS: Gør opmærksom på, at årstallene måske flyder lidt frem og tilbage, men det må man leve med. Skal nok forsøge at få flere detaljer med i historien.

I sommeren 1971 (15 år gammel) begyndte min karriere som knallertkører. Jeg fik lov til at køre på min fætters Monarch Cresent (en lille svensk knallert). Den kørte med den formidable hastighed af 40 km/t, og jeg var skide misundelig på min fætter, for jeg havde på det tidspunkt kun en cykel med harleystyr og en “banansadel” Det var i Hørsholm, hvor min far og mor havde et sommerhus. Vi var vel omkring ca. 15 drenge og piger, der lå og gjorde vejene usikre i haveforeningen og selvfølgelig også i Hørsholm by. De fleste kørte på Puch 2gear, 3gear, VZ50 og Maxi. Der var også nogle der kørte Suzuki 3gear, Kreidler, Everton og Casal. Den største fornøjelse, var at fise afsted til Rungsted Strand hele banden. Der var nogle stykker, der sad 2 på knallerterne, og vi skulle passere tæt på Politistationen i byen. Der begyndte nogle af rødderne at trykke hornene i bund, så de kunne høre os, men mærkeligt nok kom de aldrig efter os.
Men vi kunne jo ikke rigtig undgå at møde dem, når vi færdedes i byen, og så fik vi en skideballe fordi vi lavede for meget larm (næste gang vanker der bøde, for at forstyrre den offentlige orden sagde de). Vi fik aldrig den bøde. Vi mødte jo naturligvis, også de lokale byrødder. De var 10 knægte der troede de var nogle fandens karle (bare fordi de kørte på borede knallerter). De kunne desværre jorde de fleste af mine venners knallerter, så det morede jo dem ad helvede til. Jeg var bl.a. ved at komme op at slås mod en af byrødderne (på grund af en pige, naturligvis). Han troede i sin fuldskab (det var lørdag aften med fest og farver I ved), men da jeg fortalte ham at jeg ikke havde været i nærheden af ” hans” pige, faldt han hurtigt ned igen (heldigvis).

Der var byfest 1 gang om året i Hørsholm, og der kom spejderne og byggede en kæmpe by på en stor græsplæne. Der var masser af boder og gøgl, og der mødtes så samtlige (næsten da) knallerister i Hørsholm og omegn. Så blev der kørt ræs, op og ned af bygaden (ca. 3km lang), og der blev jo så også snakket om piger os drenge imellem. Der var især en, jeg var meget lun på, så jeg prøvede at “bage” på hende, og det lykkedes da også at få hende i “nettet”. Desværre boede hun i Hørsholm og jeg i København, så når sommeren var ovre, så var der jo lidt langt at køre på cykel hvis jeg ville besøge hende. Vi havde udvekslet tlf.nr. og vi ringede da også en del sammen, men det ebbede ligesom ud, som tiden gik.

I 1972, købte jeg min 1. knallert, det var en Tomos 3gear. Den kostede den fyrstelige sum a’ 2.000 kr. Det var mange penge dengang, taget i betragtning af at jeg ikke fik mere end 50-100 kr. i lommepenge pr. md. Jeg tjente lidt ekstra penge ved at være bydreng 5 steder. Den sommer kørte jeg til sommerhuset på den, det var jo en ren fornøjelse i forhold til at skulle have cyklet derop. Den kørte 35 km/t, og det tog ca. 1 time at køre til sommerhuset. Jeg blev stoppet for 1. gang af politiet det år. Jeg havde pillet lyddæmpningen ud af udstødningsrøret (bestod af en rund plade med 2 små rør hvor røgen kunne komme igennem), og så havde jeg en kammerat bagpå. Det kunne betjenten ikke lide, så vi fik en skideballe, og han sagde også at jeg skulle se at få sat lyddæmperen på igen (det gjorde jeg bare ikke, hæhæ).
Jeg mødte på et tidspunkt en af byrødderne som kørte på en Puch MS50. Han vendte rundt, da han så min Tomos. (han troede vel at det var en ny Puch model)

Han var meget nysgerrig da han ikke havde set modellen før (den er fra Jugoslavien). Den blev jo sammenlignet med Puch’en, og han syntes at hans egen var bedre (det syntes jeg også) men den var 300 kr. dyrere, og det havde jeg ikke råd til (Puch’en kostede 2300 kr). Men jeg var da rimelig tilfreds med den, den kørte jo trods alt hele 35 km/t, og hvis man pillede noget af lyddæmpningen ud, så kørte den ca. 40 km/t. Til gengæld så larmede den så også lidt mere end nødvendigt. Efterhånden var der ca 25 knallertkører fra Hørsholm og omegn der samledes ved en plads hvor vi kunne lave fis og ballade (hjulspin og ræs). Politiet kom forbi en gang i mellem, dog uden at gøre noget såsom at uddele bøder (de fleste var tunet). De bad os bare om at ikke larme så meget.

I kvarteret, hvor jeg boede (Kbh NV) var vi en flok knægte, som lå og kørte ræs i området, og især ved Lersøparken, hvor der var nogle stier vi kunne køre på (men vi måtte, naturligvis ikke) der var sat skilte op med “Knallertkørsel Forbudt”. En af kammeraterne, havde fået fat i et 10hk tun, til sin Puch 3Gear, og den kunne jo desværre jorde alle os andre. Den kørte vel omkring de 80-90 km/t. Den præsterede at fræse tænderne næsten af på bagtandhjulet, en dag da han skulle lave en “burner” Min Tomos kunne jo ikke lave en skid i den retning, da den ikke var tunet noget særligt.
Til gengæld, så var den gejlet mere end de andres. Bla. havde jeg monteret en kæde omkring tanken, der hvor den var svejset sammen, og jeg havde malet lygtekransen gul, + sat 2 dioder i lygtehuset, så jeg kunne se, når det lange lys var tændt. De 2 “madkassers” låger var også blevet malet gule. Der var jo altid nogle “tøser” omkring os, når vi holdt “møde” i gården, hvor vi altid holdt til om aftenen. Der var især en jeg var meget varm på, så hun fik altid lov til at køre på min knallert (hun var 14) rundt i området.

Til gengæld fik jeg så lov til at (hm, hm) pille lidt hist og her. Om vinteren var jeg tit ovre i “Stefansparken” på Nørrebro. Der var en asfalteret fodboldbane, som om vinteren blev sprøjtet til med vand så der var en skøjtebane. Den lå jeg og nogle andre knallertbisser og “drønede” rundt på. Det var sjovt at skride på isen ligesom i isspeedway, bare uden pigge. Nogle gange hang der en stribe skøjteløbere bagefter knallerten i et tov, og det var sjovt især for den sidste i kæden.
Et ½ år efter blev min knallert bøffet, selvom der var 3 store låse på, og de alle var sat rundt om et stort rør.

Nå men heldigvis havde jeg tyveriforsikring på den, så jeg fik næsten alle pengene tilbage, som den havde kostet. For de penge købte jeg en Puch VZ50 (pris ca. 2500 kr. i 1972). Den kørte væsenligt bedre end Tomussen.Den kørte ca 45 lovligt, og da den var blevet kørt til kørte den ca. 50 km/t. Efter 1 md’s tid satte jeg et mindre tandhjul på bagpå (4 tænder ned) og så kørte den knap 55 km/t. Så var det pludseligt meget sjovere at køre på knallert, og så kunne jeg følge med de fleste andre knægte i kvarteret. Jeg gjorde det til en vane at køre en daglig tur, og den gik altid forbi Langelinie, da jeg godt kunne li’ at kigge ud over vandet, på de mange Cruisere(luxusskibe) som lagde til kaj om sommeren. Der var næsten altid en flok motorcykler og knallerter derude, så jeg gik og “studerede” de forskellige modeller.

En gang imellem, var der nogen der gad fortælle lidt om deres MC’er eller knallerter. Et andet sted jeg altid holdt til var Københavns Hovedbiblotek. Der sad jeg og læste i alle de Mcblade og tegneserier de havde. Når jeg ikke lige var ude og køre byen tynd, mødtes jeg med rødderne hjemme i gården, så blev der jo snakket knallert og om hvordan man kunne tune dem helt ud, hvor de begyndte at rasle fra hinanden. Min Puch VZ blev aldrig tunet, da jeg syntes, at den kørte hurtigt nok. En af knægtene havde en puch Scooter med 3 håndgear. Den var i samme størrelse som Dr.Big. Den var perlermorshvid med grå låger ind til motoren.

I 1972 gik jeg ud af skolen, og direkte ind på arbejdsmarkedet. Jeg fik job som chaufførmedhjælper, hos det hedengangne Bjørns Radio. Det var meget sjovt, men det var også noget tungt arbejde (et fjernsyn, kunne veje 35-40 kg dengang). En af de andre medhjælpere, på min egen alder havde en Puch MS50, den havde været tunet så meget, at den var blevet skæv. Når man stod et stykke fra den, så kunne man se hvor ekset den var. Den havde nok vredet sig 10-15 cm.

Jeg fik en tur på den, og hold da kæft hvor var den underlig. Når man skulle dreje, så føltes det som om man var ved at vælte, og når man bremsede, så bremsede man næsten sidelæns (den kunne kun, køre max 45 km/t). Nå men vi fik da skaffet en ny knallert til ham til billige penge (tror det var omkring 700 kr). Det var også en Ms’er de kostede små 2.000, kr. dengang. Den havde kørt lovlig, så den var ikke blevet skæv endnu.
I 1974 solgte jeg min VZ’er (det var lidt åndsvagt, når jeg nu tænker efter) for den kørte godt, og jeg havde kørt ca. 50.000 km på den. Jeg følte, at jeg ville have en ny knallert, så jeg købte en rød Puch MS50. Den fik monteret et tunsæt efter, at den var blevet kørt til (500 km). Det var så vidt jeg husker et 8,5 hk tun, og det kunne skyde en fart a’ ca. 80 km/t. Jeg ville ellers have købt en Fantic Chopper.

Men den kostede 4700 kr. og det havde jeg ikke, på det tidspunkt. Der hvor jeg købte min Puch (Søborg knallertcenter ) stod der 10 Fantic’er på række, og 10 dage efter jeg havde købt min, var de alle solgt. I 1976 flyttede jeg til en by uden for Ringsted sammen med mine forældre, og i den lille by boede der nogle knægte og et par “tøser” som fjollede rundt på deres knallerter. Men jeg var kun interesseret i en af pigerne. Desværre opnåede jeg “kun” at være ven med hende (ku’ ellers godt have tænkt mig noget mere). Men der skete ikke rigtigt noget i den by, Så jeg tog til København med tog så tit som muligt, da mine venner boede derinde.

En dag hvor jeg var kommet hjem, derfra og skulle hen til min knallert, var mit oplagte udstødningsrør og mit tændrør pist væk, Så jeg måtte gå 6 km med min knallert, og jeg bandede og svovlede langt væk, over den eller de idioter, som havde stjålet mine ting. Jeg fik fat i et nyt oplagt udstødningsrør+ tændrør, så jeg kunne køre igen. Det var slut med at stille min knallert ved stationen. Fremover foregik det med bus/tog, til hovedstaden.

Jeg kørte også tit til Næstved, Slagelse og Roskilde ( ikke alle 3 byer på en dag) bare for at få en god lang køretur, og man mødte jo en del andre knallerister på vejene (og politiet). Nogle gange lå jeg og kørte ræs med en knallerist, som lige ville jorde mig, og det lykkedes da også i nogle tilfælde. En dag jeg var kørt mod Slagelse, kom jeg til en motorvejsafkørsel, hvor en bil kørte lige ud foran mig, så jeg råbte alle edder og forbandelser imod vedkommende, og hvad fik jeg så ud af det: En F…finger. Når jeg kørte til Ringsted tog jeg næsten altid ind til biblioteket (for at læse i Mcbladene naturligvis) Der kom jeg i snak med et par gutter, som også fræsede rundt på knallerter (Gilera og Yamaha) Vi lå så og kørte Ringsted og omegn tynd, og nogle gange blev vi “jagtet” af politiet. Vi larmede jo en del, når vi kom 3 knallerter for fuld udblæsning.

I 1978 flyttede jeg hjemmefra og bosatte mig i Brønshøj (København). Det var sgu dejligt, at komme tilbage til storbyen efter at have boet på “bøhlandet”. På det tidspunkt havde jeg en Puch 3gear, som jeg lå og rodede med rimelig meget, da den altid drillede. Men den kørte da de 45 km/t, så det var jo fint nok. Jeg fik arbejde rimelig hurtigt ude i Søborg, og mødte der en gut der kørte cross i fritiden. Jeg var naturligvis interesseret i at vide alt om hans crosser. Det var en Suzuki (mener det var en 125′er.).Men han havde da vundet en del præmier, opdagede jeg da jeg besøgte ham en dag. Hele den ene væg, var oversået med diverse præmier+ et par damer. Han kørte til daglig på en VZ’er (næsten lovlig). Hans far var en habil knallertmekaniker og købte en del Puch dele af ham. Problemet var jo så at jeg ikke havde plads der hvor jeg boede (boede på et værelse på små 10 kvm). [Image: icon_smile.gif] Så delene stod på mit arbejde lige indtil jeg blev fyret. Så måtte jeg jo finde plads andetsteds.

Jeg mødte også min 1. kæreste i 1978. Og hun boede sjovt nok i naboopgangen [Image: icon_smile.gif] Det var jo grand Prix år det år, og Mabel vandt det danske, med Boom Boom. Det blev vores melodi, idet jeg inviterede hende op til en kop kaffe og en lille snak. Det udviklede sig, som sådan noget jo gør, når 2 mennesker mødes og sød musik opstår. Beklageligvis gik forholdet sig en tur, i 1980. 
I 1979, købte jeg så en brugt Yamaha RD 250 årgang 1976 for 6.000 kr. Den lå jeg så og drønede rundt på i et ½ års tid, indtil jeg blev stoppet af ordensmagten  ved Bellahøjkrydset (Bellahøjbadet).  Da jeg jo ikke kunne fremvise et kørekort, blev jeg udstyret med et bødeforlæg på 600 kr, og måtte så trække hjem (ca. 4-5 km) Men det gjorde jeg så bare, ikke. Da jeg var ude af syne satte jeg mig op på Mc’en og kørte hjem. Jeg mødte så 2 MC betjente mere på den korte tur hjemad, men de gjorde heldigvis ikke noget. Et par dage senere blev Mc’en sat til salg for 4.000 kr og solgt  5-6 dage efter til en gut nogle gader fra hvor jeg boede. Der gik nogle måneder så hørte jeg en dag, at han havde førsøgt at flytte en bropille, desværre gik det jo mest ud over ham og Mc’en. Den kom dog til at køre igen, men han solgte den så efter den tur. Underligt nok blev jeg flere år efter salget af MC’en, kontaktet af en gut som nu ejede min gamle MC. Han ville vide lidt om mc’ens historie tilbage fra 76, da den var ny. Eftersom jeg købte den i 79, kendte jeg kun til tidligere ejer af den, så han måtte finde ham.

Desværre blev jeg fyret fra jobbet i 1981 og mistede kontakten til gutten, Jeg var så kort forinden fyringen flyttet til Islands Brygge på Amager, hvor jeg overtog min broders lejelejlighed. Og det kunne kun lade sig gøre, fordi der fulgte et job med som trappevasker i 4 opgange plus 4 bagtrapper.
Jeg havde en Puch 3gear på det tidspunkt, og det varede da ikke længe før jeg mødte ligesindede personer, med hensyn til knallert og andre 2 hjulere med lidt større kubik, end en knallert. Jeg blev rigtig gode venner med 2 af dem jeg mødte, og er stadig i kontakt med dem den dag idag. Vi snakkede jo meget knallert og i midtfirsene dukkede der jo computere op og jeg og en af mine nyfundne venner købte en C64’r som tog meget af fritiden den gang. Siden blev den skiftet ud med en Amiga Smil. Vi 3 gutter kørte dengang ind til Vesterbrogade, hvor der dengang var streetmeet langs med Tivoli’s hovedindgang. Der kom mange amerikanerbiler og en pokkers masse Mc’ere også. En enkelt gang kom der en hvid Excalibur  (en meget  sjælden bil på danske plader) som tilhørte en byggematador (Bøje Nielsen) som dengang havde rumpen fuld af penge.

Den ene gut som var med  på de ture Lørdag aften til Vesterbrogade, havde modifiseret sin Puch MS50 med “englestyr” 2 spejle med hvidt lys, så de kunne bruges som forlygter og en mc baglygte. Og også et sæt sidetasker af plast fra en Mc, og et 10″ hjul som forhjul, plus diverse andre småting. Den anden gut  og jeg kørte jo så på almindeligt udseende Puch MS50′ere .
I 1983 skiftede jeg så Puch’en ud med først en Gilera Touring, så en Kreidler Cross (som blev stjålet ) sidenhen Honda CD50 og Dax.
I 1984 købte jeg så en Suzuki K50 af en jeg lærte at kende i den boligblok jeg boede i på Islands Brygge. Den blev jo tunet en smule, så den kunne rende speedometeret i bund. Desværre havde den næsten konstant bøvl med tændingen også selv om jeg skiftede dem ud en 3-4 gange. Den blev så kasseret i 1991, hvor jeg købte min 1 Yamaha 4gear for 7.000 kr. Den kunne rende de 60-70 km/t,  og den kørte jeg mange og lange ture på de næste 7 år og roede noget med den gennem alle årene. Der var ikke ret meget krom på den, da jeg ikke brød mig om at pudse den konstant.
På et tidspunkt fik jeg fingrene i et 12,5 HK tun  og så rendte Yamaha’en pludselig 135 km/t på Speedometeret. Det viste sig 2 dage efter at det “kun” var 90 km/t ifølge en færdselsbetjent (en kvinde ) der havde målt mig over en længere strækning, på H.C. Andersens Boulevard ved Tivoli. Resultatet var selvfølgelig konfiskation af tunsættet. Det kostede mig en bøde på 1200 kr, plus prisen på tunsættet (tilsvarende 1200 kr) så det var en dyr fornøjelse.
Nogle dage efter jeg fik Yamaha’en retur uden tunsæt, satte jeg en 43mm cylinder 16mm karburator og en boreplade på, så den rendte omkring de 60-70 km/t. Dvs. jeg havde ikke, lært af mine ulovligheder.

Om sommeren havde jeg fået den vane, at køre ud til Langelinie, for at se på turistskibene, slappe lidt af og få en en is og nogle pølser. Jeg havde også en vane med, at køre lange ture, når der var tid til det. Bl.a. til City 2 i Tåstrup, hvor jeg så kiggede lidt på butikker, og da der var en afdeling med Arkademaskiner, gik der også tid med at spille på dem.
Var også meget i kælderen under Paladsbiograferne (sidst i 80’erne/starten af 90’erne), hvor der også var en spille/arkadehal. Den er nok nedlagt idag, tror jeg. Mit ynglingsspil var og er stadig Amidar, som jeg og en anden gut konkurrerede, om at få highscore på. Mener jeg kom op og snusede til de 800.000 points, som jeg siden aldrig har været i nærheden af.
Jeg flyttede fra Islands Brygge i 1998, efter at ha’ boet der i 17 år. Købte efterfølgende min brors hus på Lolland, og i 2001 skiftede jeg så knallertmærke fra Yamaha 4gear til PGO Dr.Big.
 
Det var noget af en forandring at komme fra Hovedstaden, til ud på bøhlandet på LoL-Land  Smil. Nå, men købte jo så den 1. Big fra ny af og fik den fikset til at køre lidt stærkere, efter det 1. service (ringen var pillet ved leveringen). Den kørte jeg så Lolland/Falster tynd på, med afstikkere op til Næstved en 3-4 gange om sommeren. Målet var Bilka Storcenter og omegn, hvor alle de store butikskæder holdt til. Mit første møde med ordensmagten hernede skete i 2003, hvor jeg røg ind i en kontrol i en lille by.

På det tidspunkt kørte jeg med sportstun der på en god dag kunne få Big’en op 80 km/t. Jeg var så blevet målt med laser, til at køre 49 km/t (sat ned til 46 km/t), og det kunne betjenten jo ikke godtage, at den gjorde. Jeg valgte så, at fortælle hvad den reelt kunne køre, og det tyggede betjent så lidt på. Og han gav mig så valget at modtage en bøde på enten 500 eller 1.000 kr??? Jeg valgte selvfølgelig de 500 kr. Og fik så lov at køre videre hjemad. Grunden til det, var nok at fejebladet havde for travlt til at komme og hente Big’en, eller fordi betjenten syntes det var synd, at jeg skulle gå hjem (ca. 15 km).
Forsatte dog med at køre med sportstun frem til 2012, hvor hammeren faldt endnu engang. Denne gang var rullefeltet så i brug, og Big’en (nr 2) blev så målt til 53,2 km/t. Det var jo ikke så godt. Det blev til en bøde på 1500 kr og skulle så holde mig på måtten i 3 år, ellers ville knallerten blive konfiskeret og det havde jeg ikke lyst til, at den ville blive.
Jeg springer lige tilbage til år 2000, hvor jeg sad ved computeren og ledte efter knallertdele (den ulovlige slags ). Her fandt jeg så et link til et knallertforum, som ikke blev et rigtigt forum før året efter, og det hed mopedgallery. Her blev jeg hængende frem til 2008 og skrev jo stolper op og stolper ned, om knallerter (især Pgo). På forummet fandt jeg nogle personer, som jeg senere har mødt et par gange, eller 3. Nogle af dem skriver jeg stadig med, via et andet knallertforum som jeg fandt i 2005 og stadig hænger ud på. Det hedder Billig-scooter og er pt DK’s bedste af slagsen. Jeg havde en kort periode mit eget forum (scootertouring-klubben.dk, senere scooterklubben.dk), men det “solgte” jeg videre til en anden, og idag eksistere det ikke mere.Der blev  kørt touring (som navnet jo antyder) og det var under det navn Rudbølturen blev kørt i 2009. Ud af de mange touringer jeg har været med på siden 2008, ligger den tur nr. 1 på listen.
 
På BS kom der en touringafdeling/klub i 2007/08, som resulterede i at jeg mødte en hel del venlige mennesker, når der blev arrangeret ture til forskellige steder. Klubbens tilholdssted blev en Cafe ved Guldborgsund kaldet Lagunen. Herfra blev der kørt ture til forskellige steder bl.a. Møns Klint, og et museum i Stubbekøbing. Det skal så lige nævnes, at til et stormøde på Lagunen i 2008 kom der 16-18 personer, fra diverse dele af landet.
Den der kørte længst kom fra Struer, så vidt jeg husker. Han kom så på en Mc-scooter. En enkelt der kom fra Århus området, måtte stille sin 45’r knallert på Fyn da den gik død, men han fik et lift af en anden, der kom til mødet på en Mc-scooter. Touringklubben døde desværre lidt ud i forbindelse, med et medlems alt for tidlige død, men der køres da heldigvis stadig lidt touring i ny og næ. Det nye mødested, ligger nu på Fyn i nærheden af Nyborg (Hjulby). Derfra, er der kørt mange gode ture, i det Fynske.
Billeder fra nogle af turene, vil muligvis blive lagt ind under sin egen kategori, på et tidspunkt.
————————————————————————————
Afsnit 2.
Springer lidt tilbage i tiden, nemlig til dagen hvor jeg hentede min første knallert. Det var D. 4-11-1972. Grunden til at jeg har den præcise dato, er at jeg stadig er i besiddelse af købskontrakten.
Kom ud til butikken  om formiddagen sammen med min far, og så så den flotte Tomos Cross 3gear, til 2.000 kr, med kromtank/kromforskærm og 2 “madkasser”, på hver side af sædet. Det var en underlig fornemmelse at kunne køre hjem på den, men den gav jo pludselig noget mere frihed end en cykel kunne. 

Selvom der dengang ikke var hjelmtvang, købte jeg en Pilothjelm til den formidable sum af 175 kr. Farten var ifølge speedometeret ca. 35 km/t , men har jo sidenhen lært at analoge speedometre viser forkert. Så tror farten har været lige omkring de 30 km/t. Ud over turen hjem fra butikken som lå på Jagtvej i København så forgik de  første ture i kvarteret, hvor jeg boede (2400 NV København), på diverse sideveje uden for megen trafik. Jeg vil ikke sige jeg blev mobbet på grund af min Jugoslaviske knallert der jo minder meget om en Puch MS50 3gear, lige bortset fra at motoren på min, var luftkølet og ikke blæserkølet som på Puch. 

Men der var altså mere prestige i at køre Puch, som også dominerede kvarteret jeg holdt til i. Et par af mine venner/legekammerater havde f.eks en Puch MS 50 2gear og en MS 3gear, en havde den tids scooter nemlig en Puch R Scooter en anden havde en  Portugisisk Casal med 2 eller 3 håndgear (kan ikke huske det pt) Smil, og den mindede meget om Yamaha FS1.
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی


Forum spring: