Søg Garagen Hej Gæst! Register

Differentierede hastigheder for scootere
#1
Som skrevet tidligere har jeg aftenarbejde og dermed fri kl 23. Det er fint nok, hvis det ikke var fordi at der her i vandkants Danmark er begrænset med kollektiv trafik på det tidspunkt.

Så derfor har jeg taget det på mig selv, at forsøge at gøre noget ved det, uagtet at det sikkert ender med en masse skriven frem og tilbage uden resultat i sigte.  

Målet var kort og godt, at få lavet differentierede hastigheder mellem by og land,  så i byen må man stadig køre 45km/t, mens man på landet burde kunne få lov til at køre hurtigere på scooter, hvilket vil afhjælpe behovet for kollektiv trafik herude.

Jeg skrev første gang til trafikministeriet d. 17.05.2015, der d. 01.06.2015 skrev tilbage for at oplyse mig om, at de i mellemtiden havde sendt mit spørgsmål videre til trafikstyrelsen og samtidig fået den tilbage igen, da den skal sendes til justitsministeriet.

D. 08.10.2015 skriver jeg så til Justitsministeriet for at høre om de har glemt mig, intet svar. D. 04.11.2015 skriver jeg så igen til dem, intet svar.

D. 01.02.2016 skriver jeg så en klage over syltningen af mit spørgsmål til folketingets ombudsmand og de skriver tilbage samme dag, at de vil se på det, men at der kan gå noget tid da det er en særlig travl periode.

D. 13.04.2016 - cirka 11mdr efter mit første mail til dem får jeg så svar, ikke fra justitsministeriet men fra Transport og byggeministeriet. Her er et uddrag af brevet.

Transport- og Bygningsministeriet kan oplyse, at definitionen på en knallert fremgår af færdselslovens § 2, nr. 7. Ifølge denne bestemmelse må en (stor) knallert højst have en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på 45 km i timen.

Definitionen blev ændret i 1994, hvor den konstruktivt bestemt maksimale hastighed blev øget fra højst 30 km i timen til højst 45 km i timen. Baggrunden for ændringen var et direktiv om standardtypegodkendelse af to- og trehjulede motordrevne køretøjer, og en tilsvarende bestemmelse fremgår i dag af artikel 4, stk. 2, i 3. kørekortdirektiv.

Den maksimale hastighedsgrænse på højst 45 km i timen for knallerter er således fastsat på EU-niveau, og Danmark er derfor afskåret fra – i national lovgivning - at vedtage differentierede hastighedsgrænser for knallerter, hvis de overstiger en hastighed på 45 km i timen.


Jeg skrev så i går til de 13 Danske medlemmer af Europaparlamentet om forslag til ændring af hastigheder for 45'ere, plus kommisæren for transport i EU.

Så må vi se hvad det fører med sig,  højst sandsynligt ingenting, men hvis man ikke benytter sig af sin demokratisk ret til at foreslå ændringer, så kan man heller ikke med rette brokke sig over reglerne.

Opdatering: 25.12.2016
Jeg har lige glemt denne tråd, men der er selvfølgelig sket mere siden jeg sidst skrev.

Jeg tog kontakt til de 13 danske medlemmer af Europaparlamentet og fik svar fra 8-9 stykker af dem og svarerne var alle, at det var ikke deres bord og derfor ikke noget at gøre ved. Dog skrev DF at jeg skulle kontakte min lokale DF mand, så han eventuelt kunne gå videre med det. Det gjorde jeg og intet skete. 

Jeg kontaktede også ALLE udenlandske medlemmer af Europaparlamentet, der har noget at gøre med transport og lovgivning på dette område og fik en hel del svar - svar der dog alle var noget i stil med, at det er noget der er vedtaget af EU landene og at Danmark selv har været en stor fortaler for, at det skulle være max 45km/t.

Så altså intet brugbart fra EU.

EU siger at Danmark selv har stemt for det her med de 45km/t, Danmark siger at de ikke kan gøre noget fordi det er EU bestemt og således ender det egentlig som jeg har frygtet, men også regnet med - nemlig en masse skriven frem og tilbage uden egentlig at komme videre eller blive særlig meget klogere. 

Angående min klage til folketingets ombudsmand over den lange svartid, har jeg modtaget en undskyldning fra flere instanser og ombudsmanden har indskærpet at der strammes op på svar procedurerne i de pågældende ministerier og ministerierne har skulle vende tilbage til både ombudsmanden og mig med beskrivelse af de ændringer de har taget i svar procedurerne. Så de har i bund og grund fået en næse eller reprimande. Samtidig med, at de har brugt en hel del tid denne proces.
2001-2004: Suzuki Kantana AY50.
2015- : Honda NSC Vision 50.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Fedt at du tager den den korrekte politiske indgangsvinkel ved at skrive til dem. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#3
(14-04-2016, 12:46)Baddi Skrev: Fedt at du tager den den korrekte politiske indgangsvinkel ved at skrive til dem. Grøn grin

Så politisk korrekt er jeg nu heller ikke altid, men tænkte at én gang skulle være den første Cool

Der er dog sket en update. Jeg har kontaktet/skrevet til samtlige medlemmer af Det Europæiske kommision for transport og turisme. Pt venter jeg svar. Der går sikkert lang tid, hvis det nogensinde sker.

Jeg forventer at vi indenfor 14 dage må køre 80km/t på vores EU-Scootere. ironi kan forekomme. Rullende øjne
2001-2004: Suzuki Kantana AY50.
2015- : Honda NSC Vision 50.
Svar
#4
(15-04-2016, 08:08)1234 Skrev: Så politisk korrekt er jeg nu heller ikke altid, men tænkte at én gang skulle være den første Cool

Der er dog sket en update. Jeg har kontaktet/skrevet til samtlige medlemmer af Det Europæiske kommision for transport og turisme. Pt venter jeg svar. Der går sikkert lang tid, hvis det nogensinde sker.

Jeg forventer at vi indenfor 14 dage må køre 80km/t på vores EU-Scootere. ironi kan forekomme. Rullende øjne

Det var nu mere med at vi flere gange har set at der ikke sker en brik når knallertkørere prøver at skaffe sig opmærksomhed ved at lave hjemmesider og underskriftsindsamlinger. Fræk
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar


Forum spring: