Søg Garagen Hej Gæst! Register

Dæk-pillerier?
#1
I en pause (ventede på en færge!) kom jeg til at se nærmere på mit fordæk.

Der sad en 5-6 små stensplinter fast i de ydre lag gummi!

Jeg har godt nok kørt op imod 20 km på grusveje i de sidste dage, men flintespidser kan man samle op overalt. Vintergrus har jo også masser af flint i sig, husker jeg fra min cykeltid Ond

Hvor meget sidder i andre og graver sådanne småting, omend potentielle punkteringer, ud af jeres dæk? Og hvad bruger man af værktøj ?
Eller lader man det bare sidde?

Skal lige siges, at jeg selv ikke har gjort for meget ud af det :oops: og jeg nærmer mig nu kraftigt 9000 km på samme sæt dæk. Uden en eneste punktering vel at mærke!
Jeg ved så ikke, om det er noget man gør noget ved til service.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Scooterdæk er væsentligt tykkere end cykeldæk (og visse knallertdæk). Små flintespåner eller andet har jeg aldrig haft problemer med.

Jeg går som regel hovedmønsteret igennem en gang om ugen og ser om der sidder noget kilet fast. Den konstante bevægelse af hjulet og gummiet når du kører kan få et søm, en skrue eller noget andet langt og spidst til stille og roligt at bore sig igennem.

Og det er der hvor dækket er tyndest, at det kan ske - altså i bunden af mønsteret.

Du kan selvf også punktere alle andre steder på dækket, hvis du kører på et søm der er langt nok, men små flintespåner, som ville punktere en cykel, har jeg aldrig haft problemer med.

Rexman
Svar
#3
Jeg chekker også en gang imellem og fjerner småsten osv., selvom jeg aldrg har punkteret på den slags - stammer nok fra mine cykeldage, hvor den slags er en snigende punktering.
Til gengæld har jeg så punkteret på alle mulige mærkelige ting : Tjørne, clips, selvskærende skruer, og en Rukonøgle !
Svar
#4
Rexman Skrev:Jeg går som regel hovedmønsteret igennem en gang om ugen og ser om der sidder noget kilet fast. Den konstante bevægelse af hjulet og gummiet når du kører kan få et søm, en skrue eller noget andet langt og spidst til stille og roligt at bore sig igennem.
Der var en gang, hvor jeg havde været inde på en primitiv rasteplads Efterfølgende kunne jeg mærke en ny vibration i styret, der ganske godt passede med forhjulets omdrejninger.
En nærmere gennemgang viste en lille fint blankpoleret sten uden antydning af skatpe kanter, der nydeligt havde fået klemt sig ind i en af dækkets riller.

Næppe den store fare for punktering derfra, men dog tydeligt mærkbar, fordi stenen stak fri af dækket.

Derfor undrer det mig stadig, at den lastbil jeg i sin tid så kørende ad Farimagsgade her i byen med en hel brosten Fortvivlethock: klemt op imellem tvillingebaghjulene, ikke stoppede. Men chaufføren var måske vant til at det hele tiden sagde KLONK-KLONK, når han kørte?
En vaks motorbetjent, fik ham dog heldigvis på andre tanker! Det var jo livsfarligt for omgivelserne.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#5
Kan sige at jeg kørte 15512 km med mit bagdæk på T-Rex'en uden punkteringer.
Og jeg brugte aldrig tid på at fjerne sten eller lignende fra dækket.
Men nu er dækkene på en T-Rex jo også af de "grove" slags.
Dækket blev skiftet fordi det til sidste var ret slidt. Der var vel omkring de 1 mm slidbane tilbage midt på dækket.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
walker1 Skrev:I en pause (ventede på en færge!) kom jeg til at se nærmere på mit fordæk.

Der sad en 5-6 små stensplinter fast i de ydre lag gummi!

Jeg har godt nok kørt op imod 20 km på grusveje i de sidste dage, men flintespidser kan man samle op overalt. Vintergrus har jo også masser af flint i sig, husker jeg fra min cykeltid Ond

Hvor meget sidder i andre og graver sådanne småting, omend potentielle punkteringer, ud af jeres dæk? Og hvad bruger man af værktøj ?
Eller lader man det bare sidde?

Skal lige siges, at jeg selv ikke har gjort for meget ud af det :oops: og jeg nærmer mig nu kraftigt 9000 km på samme sæt dæk. Uden en eneste punktering vel at mærke!
Jeg ved så ikke, om det er noget man gør noget ved til service.

Pil dem ud når lejlighed byder sig.
Du kan bruge en lille smal skruetrækker og så ligesom vippe dem ud.
Nogle af de små flintesten er væmmelig lange når man får dem ud og jeg ville tro at de med tiden kan arbejde sig op gennem lagene i dækket.

Det er bedre at forebygge end at stå punkteret en kold, blæsende regnvejrsdag ud på Lars Tynds...s mark.
--
Hilsen Ole
Svar


Forum spring: