Søg Garagen Hej Gæst! Register

Lappe dæk
#1
Har haft lidt efterspørgsel på den gamle Runner jeg har stående men har temmelig sikkert besluttet mig til selv at beholde den.
Den taber luften faktisk på begge dæk og nu er det så at jeg overhovedet ikke aner hvordan jeg skal tjekke om dækkene er utætte eller om det "bare" er ventilen.

Hvordan jeg tjekker ventilen ved jeg hvordan det gøres men hvis dækket er punkteret, hvordan dælen undersøges det?

Skal hele fælgen incl dæk pilles af og så sænkes i vand eller?
Dutter det lappehalløj fra, altså det med at man rasper hullet op og stopper en gummi ting incl lim i hullet?


Kom frisk med indput.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Jeg checker ventilen ved at dubbe lidt spyt på åbningen så det danner en hinde. Hvis det danner bobler er den utæt.

Derefter ville jeg tjekke for utætheder langs fælgen, lav en sæbevandsblanding i en forstøverflaske. Der dannes skum langs kanten hvis den er utæt der. Det sker ofte på gamle slangeløse dæk/fælge på disse Piaggio/Gilera fælge når lakken bobler op pga. ir.
Hvis den er utæt kan man enten montere en slange eller slibe indersiden glat igen, der hvor dækket tætner mod fælgen.

Hvis der er hul i selve dækket, kan du også bruge sæbevandet - uden at skulle afmontere hele hjulet. Jeg har lappet flere dæk med det kit du nævner, virker fint for mig.
Svar
#3
Bare for en ordens skyld, så er her et link til lappegrejet.

Lappegrej.
Ivecar plus 2023.
Svar
#4
Gør dækket vådt og pump dækkene. Hvis ikke det bobler nogensteder må det være ventilen Smil
Tidligere:
Baotian BT49QT-7. Peugeot Speedfight 3. Hyundai i10. Ford Mondeo. Aprillia Ditech.
CPI Hussar. Nissan Primera eGT. Alfa Romeo 156. Ford Mondeo V6. VW Polo Fox. Nissan Almera. Mitsubishi Galant V6. Nissan Micra
Nuværende:
Saab 900
Svar
#5
Super Grin
Tak til alle.
Havde ikke lige regnet den ud hvordan man tjekkede for utætheder i selve dækket Flov
Det jo indlysende nu I fortæller det.

Tak til JPS for linket til lappegrejet Smil
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Sæbevand gør det lidt nemmere at spotte bobler Blink med øjet
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#7
(27-10-2013, 19:18)Russer60 Skrev: Dutter det lappehalløj fra, altså det med at man rasper hullet op og stopper en gummi ting incl lim i hullet?

Nej, ikke det på dåse med butangas og lim, hvis det er det du mener. Derimod fungere det som ikke er på dåse, uden lim, som ikke indeholder butangas, og som hældes i uden ventilen.
Svar
#8
(28-10-2013, 19:28)Super 8 Skrev: Nej, ikke det på dåse med butangas og lim, hvis det er det du mener. Derimod fungere det som ikke er på dåse, uden lim, som ikke indeholder butangas, og som hældes i uden ventilen.

Det han beskriver lyder meget som det link JPS har lagt længere oppe:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=9758...1387907060
Svar
#9
(28-10-2013, 19:28)Super 8 Skrev: Nej, ikke det på dåse med butangas og lim, hvis det er det du mener. Derimod fungere det som ikke er på dåse, uden lim, som ikke indeholder butangas, og som hældes i uden ventilen.

Der er forhåbentlig ikke nogen der kunne drømme om at fylde butangas på et dæk - en gnist og BUMMMM !! Målløs
Hygge hejsa.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(29-10-2013, 00:15)Skimester Skrev: Der er forhåbentlig ikke nogen der kunne drømme om at fylde butangas på et dæk - en gnist og BUMMMM !! Målløs

Der er faktisk kommet noget nyt Slim der ikke ødelægger ventilen og som fungere hele dækket´s levetid efter hvad jeg har hørt og læst.
Men kan sgu ikke huske navnet.Græder

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar


Forum spring: