Søg Garagen Hej Gæst! Register

Inspireret af Quiks´s tråd om sikkerhed.
#1
Jeg har lidt overvejet en rygbeskytter, men ville det være overkill på en 30. knallert?
Den er helt lovlig, men det er mine med trafikanter sgu ikke, og min rute er ret så risikofyldt. (Amager til Nordhavnen)

Det kommer sig af at jeg igår var ved at køre ind i en christania cykel der drøner over for rødt lige efter knippelsbro, og der var det ved at gå rigtig galt, han kommer så langt ud at jeg må undvige og ryger ud i busbanen, til alt held var der ikke nogen bus. Men det er der måske næste gang.

Og nu læste jeg lige Quiks´s link og så lidt omkring rygbeskytteren, og der står at den beskytter mod skilte, pæle etc. og dem er der jo fanme en del af på den rute.

Hvad mener i, ville det være i overkanten? Man kan vel få en light model? Blink med øjet
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Intet er overkill hvis dine omgivelser virker truende for dit helbred.

Jeg styrtede sidste uge med ca. 20km/t.
15-20 meter fra et rødt kryds, fordi der var glat! tror det var olie eller noget.

Jeg havde intet på ud over normalt overtøj og hjelm. Men ville ønske jeg havde haft lidt mere på!
Det løb op i materielle skader for 800kr og 2 ømme knæ og en øm ankel.
Kymco Agility 50 - 45'er @ 60km/t Cruise speed & 77km/t Top speed
Årgang 2006, Trip: 13.700km - Økonomi ca. 42 km/l
Svar
#3
(22-10-2013, 21:02)zzzzleepy Skrev: Intet er overkill hvis dine omgivelser virker truende for dit helbred.

Jeg styrtede sidste uge med ca. 20km/t.
15-20 meter fra et rødt kryds, fordi der var glat! tror det var olie eller noget.

Jeg havde intet på ud over normalt overtøj og hjelm. Men ville ønske jeg havde haft lidt mere på!
Det løb op i materielle skader for 800kr og 2 ømme knæ og en øm ankel.

Føj for den da. Ked af det
Men altså, 20km/t med en menneskekrop er altså mere ned man regner med. Hvis man kommer fisende over asfalten og ryggen mod et vejskilt, uden beskyttelse, så tror jeg godt man kan regne med en slem skade.

Og godt der ikke skete dig mere. Fortvivlet
Svar
#4
Der kan ske meget, hvis du bliver torpederet af en bil med høj hastighed. Mange der kører på rulleskøjter, bruger også rygbeskyttere. Så det er nok ikke dumt.

De fleste knallertuheld er eneuheld, eller uheld med højresvingende, hvor at knallertkøren er den der kører ind i bilen eller en forhindring. Bilens hastighed, er relativ langsom. I de fleste tilfælde, får du ikke brug for rygbeskytter her. En god hjelm, og gode handsker, er vigtigste sikkerhedsudstyr. Gode støvler, kan også være godt, da føderne kan komme i klemme under scooteren. Lukket integralhjlelm er bedst, da der nemt kan være noget, der stikker op i ansigtet hvis du vælter. Og den skal naturligvis altid være spændt. Hjelme burde give beeplyd hvis de ikke var spændt.

Kører du tunet, over 32 km/t, så er det en helt anden sag. Dobbelt hastighed, er 4 gange større energi. Scooterens forparti beskytter langt mindre og kvases sammen, så den ikke beskytter så godt, hvis den overhovedet beskytter. Den beskytter godt ved 30 km/t, men ved højere hastighed, mindskes beskyttelsen. Tøjet, skal tage 4 gange mere energi, og dermed være 4 gange så tykt!. Ved 30 km/t går det lige til nød med almn. gode jeans, uden de andet end gennemslides. Ved dobbelt så stor hastighed, skal du have 4 jeans på, for at yde samme beskyttelse. Og det er sandsynligvis ikke nok. For skindet beskytter heller ikke så godt, og ved 30 km/t slides jeans igennem.

Min knallert 45, kan køre lige over 50 km/t, og her bruger jeg altid MC tøj, og det har rygbeskytter.
Svar
#5
(22-10-2013, 22:35)Super 8 Skrev: Der kan ske meget, hvis du bliver torpederet af en bil med høj hastighed. Mange der kører på rulleskøjter, bruger også rygbeskyttere. Så det er nok ikke dumt.

De fleste knallertuheld er eneuheld, eller uheld med højresvingende, hvor at knallertkøren er den der kører ind i bilen eller en forhindring. Bilens hastighed, er relativ langsom. I de fleste tilfælde, får du ikke brug for rygbeskytter her. En god hjelm, og gode handsker, er vigtigste sikkerhedsudstyr. Gode støvler, kan også være godt, da føderne kan komme i klemme under scooteren. Lukket integralhjlelm er bedst, da der nemt kan være noget, der stikker op i ansigtet hvis du vælter. Og den skal naturligvis altid være spændt. Hjelme burde give beeplyd hvis de ikke var spændt.

Kører du tunet, over 32 km/t, så er det en helt anden sag. Dobbelt hastighed, er 4 gange større energi. Scooterens forparti beskytter langt mindre og kvases sammen, så den ikke beskytter så godt, hvis den overhovedet beskytter. Den beskytter godt ved 30 km/t, men ved højere hastighed, mindskes beskyttelsen. Tøjet, skal tage 4 gange mere energi, og dermed være 4 gange så tykt!. Ved 30 km/t går det lige til nød med almn. gode jeans, uden de andet end gennemslides. Ved dobbelt så stor hastighed, skal du have 4 jeans på, for at yde samme beskyttelse. Og det er sandsynligvis ikke nok. For skindet beskytter heller ikke så godt, og ved 30 km/t slides jeans igennem.

Min knallert 45, kan køre lige over 50 km/t, og her bruger jeg altid MC tøj, og det har rygbeskytter.


Dvs. at mine Big's er tunet, bare fordi de kører 36-38 km/t? Det holder vist ikke helt Blink med øjet.
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(22-10-2013, 21:02)zzzzleepy Skrev: Intet er overkill hvis dine omgivelser virker truende for dit helbred.

Jeg styrtede sidste uge med ca. 20km/t.
15-20 meter fra et rødt kryds, fordi der var glat! tror det var olie eller noget.

Jeg havde intet på ud over normalt overtøj og hjelm. Men ville ønske jeg havde haft lidt mere på!
Det løb op i materielle skader for 800kr og 2 ømme knæ og en øm ankel.

Har prøvet det samme. Det afhænger af scooteren. Mange kina-scootere har dæk, der glider på olie og fedtet vej. De har kun god vejkontakt i tørt vejr. Andre, har kvalitetsdæk, der ikke påvirkes. Selvom mønster mv. er ok, så betyder dækkene meget. Måske skal du overveje nye dæk, og indtil videre vente med rygbeskytter.

En anden fejl, som du lærer om til MC-undervisning er, at du måske ikke har holdt rettet ligeud, når du bremser! Bremses på forhjul, med et drejet rat, fordi du skal til højre, så er det den visse styrt. Effekten er størst ved en tung MC, eller en tung scooter.

Det er ikke ualmindeligt, at nogle urutinerede får drejet rattet til højre, før de stopper helt op. Selvom du er nede i 5 km/t, og derunder, kan det medføre scooteren vælter under dig, og du kan nærmest "gå" væk, uden at vælte med scooteren. Det er den urutinerede måde at stoppe på en scooter.

Det sker oftest ved lav hastighed, hvor føren drejer rattet, efter at scooteren er bremset helt ned i hastighed, og betragter den for at være stoppet. Kører den stadigt med nogle km/t, og er den tung, så er ikke ualmindeligt med styrt, men kan måske undgås hvis der holdes godt fast i rattet. Det kan dog gå ud over hånden.

Ved 20 km/t, tror jeg du har drejet rattet ligeud, så årsagen er nok scooterens dårlige dæk. Jeg har haft flere af disse styrt grundet fedtet vej på en af mine scootere - men aldrig haft det på andre. Dens dække var glatte som is, når der var fedt på vejen. Prøv at gå på vejen samme sted med gode sko på - du kan måske mærke at der er lidt fedtet, men nemt stå fast. Min scooter, kunne jeg knapt få op at stå, da der ikke var "vejkontakt"! Og det var om sommeren.
Svar
#7
(22-10-2013, 22:35)Super 8 Skrev: Der kan ske meget, hvis du bliver torpederet af en bil med høj hastighed. Mange der kører på rulleskøjter, bruger også rygbeskyttere. Så det er nok ikke dumt.

De fleste knallertuheld er eneuheld, eller uheld med højresvingende, hvor at knallertkøren er den der kører ind i bilen eller en forhindring. Bilens hastighed, er relativ langsom. I de fleste tilfælde, får du ikke brug for rygbeskytter her. En god hjelm, og gode handsker, er vigtigste sikkerhedsudstyr. Gode støvler, kan også være godt, da føderne kan komme i klemme under scooteren. Lukket integralhjlelm er bedst, da der nemt kan være noget, der stikker op i ansigtet hvis du vælter. Og den skal naturligvis altid være spændt. Hjelme burde give beeplyd hvis de ikke var spændt.

Kører du tunet, over 32 km/t, så er det en helt anden sag. Dobbelt hastighed, er 4 gange større energi. Scooterens forparti beskytter langt mindre og kvases sammen, så den ikke beskytter så godt, hvis den overhovedet beskytter. Den beskytter godt ved 30 km/t, men ved højere hastighed, mindskes beskyttelsen. Tøjet, skal tage 4 gange mere energi, og dermed være 4 gange så tykt!. Ved 30 km/t går det lige til nød med almn. gode jeans, uden de andet end gennemslides. Ved dobbelt så stor hastighed, skal du have 4 jeans på, for at yde samme beskyttelse. Og det er sandsynligvis ikke nok. For skindet beskytter heller ikke så godt, og ved 30 km/t slides jeans igennem.

Min knallert 45, kan køre lige over 50 km/t, og her bruger jeg altid MC tøj, og det har rygbeskytter.

Du har vist et eller andet imod 30 km/t knallerter for hver gang det drejer sig om ulykker bagatelisere du det med at det kræver ikke så meget men du glemmer hele tiden at når du køre 30 og køre ind i noget så knallerten stopper så forsætter du altså og du rammer altså jorden eller skiltet/træet/lygtepælen med den dobbelte hastighed altså cirka 60 km/t og der beskytter et par jeans altså ikke en skid imod slag/stød eller gennemslidning så du risikere at du mister en god luns hud/kød.

Så ja en god dragt og en god hjelm og hansker og støvler, også skader det ikke med en rygbeskytter er selv begyndt og spare sammen til en dragt med knæ/albue/ryg beskytter men de koster kassen, Men på den anden side man kan aldrig betale for meget for sin egen sikkerhed.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#8
(22-10-2013, 22:48)Jps Skrev: Dvs. at mine Big's er tunet, bare fordi de kører 36-38 km/t? Det holder vist ikke helt Blink med øjet.

Men du nærmer dig hastigheden hvor jeans ikke er nok. Gætter på det går uden rygbeskyttere, men har du kun jeans på, vil jeg anbefale mindst lange underbukser samtidigt. Eller, købe noget bedre. T-Hansen har jeans med kevlar, de holder nok til 38 km/t, selvom det er t-hansen. Ved 36-38 km/t, giver scooterens forparti dog stadigt beskyttelse. 38 km/t i forhold til 28 km/t, betyder du skal have 1.8 gange tykkere beskyttelse på. Altså, mindst to lag jeans.
Svar
#9
(22-10-2013, 22:58)Quiks Skrev: Du har vist et eller andet imod 30 km/t knallerter for hver gang det drejer sig om ulykker bagatelisere du det med at det kræver ikke så meget men du glemmer hele tiden at når du køre 30 og køre ind i noget så knallerten stopper så forsætter du altså og du rammer altså jorden eller skiltet/træet/lygtepælen med den dobbelte hastighed altså cirka 60 km/t og der beskytter et par jeans altså ikke en skid imod slag/stød eller gennemslidning så du risikere at du mister en god luns hud/kød.

Så ja en god dragt og en god hjelm og hansker og støvler, også skader det ikke med en rygbeskytter er selv begyndt og spare sammen til en dragt med knæ/albue/ryg beskytter men de koster kassen, Men på den anden side man kan aldrig betale for meget for sin egen sikkerhed.

Jeg kører selv med jeans, og har styrtet flere gange. Som sagt, så slides de netop igennem. Men hastigheden betyder rigtigt meget - dobbelt hastighed, giver fire gange større slid! Og kører du bare en smule tunet, så er det dobbelt slid.

Det er ikke korrekt, at du kommer op på 60 km/t mod jorden. Hastighedsforskellen er kun 30 km/t, og intet mere. Det er for tidligt at regne "relativistisk"...

Har du en knallert der køret 60 km/t, så kræves 4 gange så meget beskyttelse som ved 30. Og det er måske end ikke nok. For som nævnt, så beskytter knallerten også mindre.

Jeg bruger netop min knallert ved 28 - 32 km/t, og kører lovligt, fordi at jeg så undgår MC tøj. Skal jeg et sted hen, så kommer jeg helst i almn. tøj, jeans, skjorte, og almn. jakke. Jakken er dog Cordura, og vandtæt, men det ses ikke.

Skal jeg køre hurtigere, så bruger jeg en knallert 45. Den kan køre ca. 50 km/t, og jeg bruger MC-tøj.

Jeg vil ikke bagitalisere de uheld, som kan ske med knallert 30 - selvom det måske lyder sådan. Men, køres lovligt, og kun 28 - 30 km/t, så er tøjet ikke så kritisk, som hvis du bare kører en smule tunet. Selv ved 38 km/t, sættes langt større krav.

Rammes du af en bil, som kører 50 km/t, så går det galt, næsten uanset hvad. Så bør du have hjelm, rygbeskytter mv. Kastes du mod bilen, så er godt med god beskyttelse.

Jeg mener godt, at du kan køre uden MC tøj, med gode bukser og underbukser, men så skal du altså ned på de 25-30 km/t.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(22-10-2013, 23:13)Super 8 Skrev: Men du nærmer dig hastigheden hvor jeans ikke er nok. Gætter på det går uden rygbeskyttere, men har du kun jeans på, vil jeg anbefale mindst lange underbukser samtidigt. Eller, købe noget bedre. T-Hansen har jeans med kevlar, de holder nok til 38 km/t, selvom det er t-hansen. Ved 36-38 km/t, giver scooterens forparti dog stadigt beskyttelse. 38 km/t i forhold til 28 km/t, betyder du skal have 1.8 gange tykkere beskyttelse på. Altså, mindst to lag jeans.

Muligt du har ret i det. Men jeg gider ikke pakke mig ind i "vat og bomuld". Det er kun i efterår/vinterperioden jeg har thermobukser på under mine Cowboybukser.

Min jakke er en Roleff fra Thansen med albue og rygbeskyttelse. Jeg ville sådan set hellere ha' en læderjakke på, men de laver dem ikke mere, som den jeg havde fra midt i 70'erne til midt i 90'erne Smil. Det var noget der kunne holde til lidt af hvert.
Ivecar plus 2023.
Svar
#11
(22-10-2013, 23:37)Jps Skrev: Muligt du har ret i det. Men jeg gider ikke pakke mig ind i "vat og bomuld". Det er kun i efterår/vinterperioden jeg har thermobukser på under mine Cowboybukser.

Min jakke er en Roleff fra Thansen med albue og rygbeskyttelse. Jeg ville sådan set hellere ha' en læderjakke på, men de laver dem ikke mere, som den jeg havde fra midt i 70'erne til midt i 90'erne Smil. Det var noget der kunne holde til lidt af hvert.

Ja sådan nogle læderjakker kan være gode og holde til meget Grin
Aprilia RS 50 1998, Aprilia RS 50 1998, Aprilia RS 50 1999, Suzuki DM 50, Aprilia RS 50 1999, Yamaha 4 Gear, Pgo Hot 50, Gilera Stalker, Kinroad Chopper.


Svar
#12
(22-10-2013, 23:28)Super 8 Skrev: Jeg kører selv med jeans, og har styrtet flere gange. Som sagt, så slides de netop igennem. Men hastigheden betyder rigtigt meget - dobbelt hastighed, giver fire gange større slid! Og kører du bare en smule tunet, så er det dobbelt slid.

Det er ikke korrekt, at du kommer op på 60 km/t mod jorden. Hastighedsforskellen er kun 30 km/t, og intet mere. Det er for tidligt at regne "relativistisk"...

Har du en knallert der køret 60 km/t, så kræves 4 gange så meget beskyttelse som ved 30. Og det er måske end ikke nok. For som nævnt, så beskytter knallerten også mindre.

Jeg bruger netop min knallert ved 28 - 32 km/t, og kører lovligt, fordi at jeg så undgår MC tøj. Skal jeg et sted hen, så kommer jeg helst i almn. tøj, jeans, skjorte, og almn. jakke. Jakken er dog Cordura, og vandtæt, men det ses ikke.

Skal jeg køre hurtigere, så bruger jeg en knallert 45. Den kan køre ca. 50 km/t, og jeg bruger MC-tøj.

Jeg vil ikke bagitalisere de uheld, som kan ske med knallert 30 - selvom det måske lyder sådan. Men, køres lovligt, og kun 28 - 30 km/t, så er tøjet ikke så kritisk, som hvis du bare kører en smule tunet. Selv ved 38 km/t, sættes langt større krav.

Rammes du af en bil, som kører 50 km/t, så går det galt, næsten uanset hvad. Så bør du have hjelm, rygbeskytter mv. Kastes du mod bilen, så er godt med god beskyttelse.

Jeg mener godt, at du kan køre uden MC tøj, med gode bukser og underbukser, men så skal du altså ned på de 25-30 km/t.

Har kørt ind i en bil der holdt ved gul knadtsten og føren stod i tlf boksen men lage på gik ud og satte sig ind slå blinklys til og drejede lige ud foran mig da jeg var ved og ligge an til og køre uden om, så endte med og hive sidespejlet af bilen med armen samtidigt med min forhjulsmøtrik lavede en 10 cm langt hul i vangen på hans rustspand, men jeg fløj over køleren og lanede på astfalten lige på hovde og skulder og min forgaffel var bukket så meget så tændrøret var trykket igennem forskærmen og punkterede hjulet og jeg endte med en pasifiseret skulder så jeg ikke har fuld bevægelig hed mere og det med 30-35 km/t.

Det var så mit værste uheld.

Nå men det ældre ægtepar der havde lånt svigersønnes bil ente med og måtte tage en taxi til bryllup da politiet klippede pladerne og fyldte en halv bødeblok med bøder til dem..GrinerGriner

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar


Forum spring: